2020-04-18, 19:06
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Någon som vet hur stor risken är att dö när man haft Corona i 5-6 veckor?

De som dör åker de på hög feber och andningsproblem ganska snabbt inpå 5 dagar eller vad det är?

Men om man haft lite småkänningar som kommer och går i 5-6 veckor?

En i min närhet har tydligen haft så och läkaren säger att hon har haft en mild variant av det. Fått lite tyngre att andas ibland nu efter 5-6 veckor.

Är det slutfasen tro?
Eller kan allt hända även efter denna tid? Tänker om det finns någon statistik på når det mest kritiska är tex

Många som dött har varit sjuka en längre tid upp till 6 veckor några få 8-9veckor. Sedan har de tillfrisknat för att senare bli väldigt sjuka snabbt för att sedan dö. Detta är ett tecken på att sjukdomen kan ligga latent i kroppen och sakta bryta ner immunflrsvaret. Har man starkt immunförsvar så tar det längre tid verkar det som. När kroppen ger upp så blir man fort väldigt sjuk och kan dö av att inre organ svikar eller att lungorna slutar uppta syre.

Om det är så att viruset kan ligga kvar i kroppen en längre tid är vaccin inte att tänka på för de flesta. Man kan också undra hur detta skulle drabba barn som tillsynes inte blir sjuka men som får viruset med Sveriges taktik att inte stänga skilor.

Det skulle kunna innebära en våg av döende barn och unga på sikt, när deras kroppar ger upp inför viruset. Kanske kan det ta något år eller två innan det slår till hos fullt friska individer. Lite som HIV fungerar. Kroppen bryts sakta ner tills allt ger upp på en gång. Man har dessutom hittat HIV DNA sekvenser i detta virus så det jag spånar om är ingen "vild" tanke utan en möjligen ett riktigt mardröms scenario.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
helt rätt inställning där
finns ju inget annat att göra
varför leva varje dag i
dödångest och panik?

Det kanske känns skönt att slippa vakna en dag... skål på dig broder!
Citera
Medlem
failgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Vadå cirka? Det är FHMs egna siffror. 101 personer har hittills dött i COVID-19 den 8:e april.
Du är nog den dummaste personen i tråden, snälla gå tillbaka och läs vad jag skrev till dig om dödsfallen
Citera
Medlem
Månsans avatar
Ojojoj, satan vilket ofattbart fiasko. "Kurvan plattas ut, en allt flackare kurva, läget stabiliseras, det har vänt nedåt"... my ass. Avgå ALLA ta mig fan!!

111 döda är ju fullkomligt horribelt när grannländerna räknar några enstaka dödsfall. Sverige har alltså lyckats igen, d v s att vara sämst i klassen och på god väg att bli sämst världen.
Citera
2020-04-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur dör folk "pga ekonomi"?

Italiens näringsliv var en katastrof. Det var den sämsta inom så väl EU som (troligen) OECD.

Man har haft negativ BNP/Capita sedan finanskrisen.

Skälet till eländet kan man nog diskutera. Men mängder av små företag och "vänskapskorruption" lär vara huvudskälet.
De små företagen klarar inte att konkurrera globalt. Och "vänskapskorruption" hindrar meritokrati.
Och då går det utför.

Innan corona hade det gått så långt att bran drain gått igång. Och då förstår jag inte hur Italien skall kunna räddas.
Ett typexempel på hur en oansvarig styrande klass kör ett land i botten.

Har du någonsin sett Italiens Tegnell, Mr Lockdown himself, Burioni i aktion?
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Har lockdown räddat människoliv i Italien?

Hade det varit en lokal lockdown i Lombardiet kunde man möjligen ha hävdat något liknande. Nu stängde da ner hela landet, även de delar där smittan var nära noll. Med resultatet att hela landet kollapsat socioekonomiskt.

Folk blir troligen utan pension, kan du ens föreställa dig vad det betyder?

Att de kan uppleva att troligen få en pension.

Kan du föreställa dig att välja mellan att dö eller troligen inte ha pengar?

Skulle du ta en kula i skallen för en bättre ekonomi för andra?
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Än värre blir det om man lyssnar på Vetenskapspodden från i natt (inspelad torsdag 16/4). Där konstaterar Tegnell att kurvan för Stockholmsregionen nu har varit flack i närmare två veckor.

Fakta: Under samma period har bekräftade fall i Stockholmsregionen ökat med hundra procent.

https://sverigesradio.se/sida/tabla.aspx?programid=132
Du missar att sätta bekräftade fall i relation till att man nu testar fler personer slumpmässigt.
Citera
Medlem
Är det någon mer än jag som är mer nyfiken på FHM's undersökning i mars när man fann att ca 2.5% (28st) hade pågående covid19. Vad jag förstod så följde man också dessa individer under ett par veckor och man fick reda på att majoriteten av dessa hade väldigt lindriga symptom. Vet man hur många av dessa som i slutändan behövde söka vård och ev läggas in?

Nu var det visserligen ett väldigt litet antal personer i undersökningen, men det borde ge en viss indikation på hur smittspridningen ser ut då man kan se till hur många c19-patienter som söker vård vid ett visst tillfälle.
Citera
2020-04-18, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muadaram
Är det bara gamla som dör?
Det var väl inte riktigt det saken gällde?
Citera
2020-04-18, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Du fattar ingenting, svenskarna är lika hjärntvättade och offer för propaganda, som tyskarna i Berlin 1942!

Ja gissa vart de lärt sej ..
Efter åldrings-utmaningen väntar repatrieringsverket..💪
Citera
2020-04-18, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Att de kan uppleva att troligen få en pension.

Kan du föreställa dig att välja mellan att dö eller troligen inte ha pengar?

Skulle du ta en kula i skallen för en bättre ekonomi för andra?
Finns ingen överdödlighet i Italien under första kvartalet.

Däremot kommer hundratusentals att dö av ren desperation, förutom att maffian tar över stora delar av landet.
Citera
2020-04-18, 19:10
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Nä du, det där duger inte.
Ta dem en i sänder och förklara vad som är fel så ska jag bemöta vad du har hamnat snett.
Annars låter du bara som ett trotsigt barn som säger NEEEJ!!!
Jag orkar inte egentligen förklara för dysfunktionella men jag kan ta dom två första punketerna.

1) Att vi skulle klara av dom sjuka? Jag jobbar själv på sjukhus och det är TOTAL KATASTROF! Det kommer också rapporter överallt att dom helt enkelt inte klarar av belastningen.

2) Att vi skulle gå mot flockimmunitet??? Vad har du för belägg för det? Det finns absolut INGET som ens antyder det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in