2020-04-18, 18:45
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=gL15cUj4nFY

Ytterligare en svensk forskare som kritiserar Tegnell och myndigheterna.
Citera
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
För det första: Vi har långt ifrån världens högsta skattetryck. För det andra är det ytterst tveksamt om det öht förekommer någon överdödlighet.

I Italien, som är betydligt värre drabbat än vi, syns ingen överdödlighet under det första kvartalet av 2020.

Viruset var ett stort problem i Europa till för en månad sedan, men nu är hysterin i dess fotspår ett oerhört mycket större problem.
För det första: Läs på om Sveriges skatteuttag de senaste 50 åren!!
Håll inte på och lalla om att Italien bla bla bla.. Nu pratar vi Sverige!!
Btw..hur "stort" problem har inte, och är inte viruset just nu..???
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Att de skriver det menas ju inte precis att det är så.

Se bara på hur FHM och Tegnell sprider dagliga lögner.

Auktoritetsargument fungerar enbart om båda parterna anser det vara sant.
Du kanske ska anmäla det hela till Datainspektionen? Du verkar ju sitta på årets scoop.
Citera
2020-04-18, 18:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Aldrig?
Man ska aldrig säga aldrig när det gäller historia.

Nedstängning räddar liv!
Ekonomi är som sagt inte det jag prioriterar främst under en världsomspännande epidemi.

Hög smittspridning som är tengeles strategi orsakar också fler icke Covid dödsfall då färre än vanligt vågar söka sig till akuten för hjärtinfarkt mm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
JA! Hade vi haft bättre sjukvård hade mpnga stannat iställwt för att sluta/gå över till andra yrken eller privatvård.
Vi hade haft bättre lager sv skyddsutrustning.
Vi hade agerat betydlugt fortare och testat måååånga fler mm.

Fattar du nu???
Nä, inte vad det har med vår sjukvård att göra.
Citera
Medlem
Börjar bli ganska ointressant detta som händer just nu. Fallen och dödstalen flackar av. Inga miljontals eller 100 000-tals döda i Sverige som nämnts otaliga gånger i denna tråd. Prognoserna skrivs ner successivt. Snarare närmare en mer aggressiv influensasäsong där vaccinet inte fungerar men som slår betydligt snabbare och gör att den normala vården inte hinner med.

Mer intressant blir att hur länderna kommer att hantera öppningar och vågorna som kommer efter det, särskilt nästa höst/vinter. Vaccin kommer att dröja länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Sen har vi ett folk som inte klarar av att leva i karantän ett par veckor. Folk dör hellre än att inte få dra fram kreditkortet på Sturehof en lördagkväll (ja, Stureplan var smockat igår enligt källor).

Siffrorna biter inte på svenskarna och regering/myndigheter gör ingenting för att ändra på det, snarare tvärtom.

Det som händer när färre människor är intresserade av att gå ut på Stureplan som exempelvis igår är att nivån för att bli insläppt faller. Överskottsefterfrågan faller. Människor som normalt går ut på Medborgarplatsen eller Fridhemsplan kan gå till Stureplan. Insidan av barerna på Stureplan är den sämsta platsen i Sverige att mäta intresset av uteliv på. De kommer alltid vara fulla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag har i många år alltid haft ett stort matlager hemma. Dessutom en massa andra saker som man kan behöva i en krissituation.

Utökade mitt matlager rejält för en tid sedan och stängde. Är nu i självvald isolering. Går att göra mycket över nätet, telefonmöten t.ex. Om inte dårarna som styr landet skyddar oss så får man göra det själv.
Vi är ju ändå åtminstone uppmanade till social distansering.
Bättre att ha rejält med kontanter hemma..då kan du få tag i allt även om det inte finns.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Jag är 55 bast själv, och resonerar som såhär i dessa tider. Vilken medellivslängd hade man på 17 och 1800 talet?

Precis... jag har levt ett intressant liv, fullt av spännande och kärleksfulla inslag, om liemannen vill ha mig, så får han ta mig!

Ibland måste man bara luta sig tillbaka, begrunda livet, och bli tillfreds med sig själv, inför det oundvikliga.

Man dör... och?

helt rätt inställning där
finns ju inget annat att göra
varför leva varje dag i
dödångest och panik?
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Men du inser att strategin här med lättare restriktioner innebär att fler blir smittade va? Det är ju vad ni skriker om konstant.
Att då fler dör just nu är ju helt i linje med det.

Att man inte gillar strategin är ju en sak, men att inte förstå sambandet framstår ju som mindre intelligent..

Man kan väl sammanfatta svenska strategin med att försöka få det överstökat så fort som möjligt, men att sjukvården skall hinna med.
Andra länder bromsar för glatta livet, men alla vet ju att smittspridningen kommer ta fart så snart de öppnar upp minsta lilla.
Dom kommer så småningom få ökande dödstal också, vilka kommer fortsätta långt efter att Sverige är ”klara”.

Vem som gör rätt visar sig långt mycket senare..

Ne, är det så?
Trodde svenskar hade en inbyggd coronagen som innebär högre dödlighet.
Tack för upplysningen.

Länder som öppnar upp för det stegvis och under ordnade former. Tvivlar på att det kommer ske någon omfattande smittspridning, särskilt i länder som t.ex Österrike där det är obligatoriskt med mask osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Alltså det är det här som är kärnan i min kritik mot Tegnell. Han är med stor sannolikhet både intelligent och kunnig inom sitt område epidemiologi. Men han vet inte mer än vad andra vet om Corona vilket som sagt är väldigt lite. Han försöker dock hela tiden framställa sig själv som att han vet allt. Och folk tror på det. Det här är högst olyckligt då han bygger sina beslut på det och gör det omöjligt för andra att kritisera honom. Dessa stackars forskare som nu är uthängda har bara påpekat bristen på kunskap egentligen och att man bör agera efter det.

En annan person som också framställer sig som kunnig är Agnes Wold. Hon är dock okunnig på det mesta och passar exakt in på epitetet "inkvoterad kärring".

Håller med. Tegnell har uppenbarligen Asperger.

Och eftersom han är gammal har han aldrig fått någon diagnos eftersom han har en högpresterande Asperger och har klarat av ett yrkesliv på högre nivå utan problem. Vilket gör att han inte förstår sin Asperger och kan inte förhålla sig till sin Asperger. Människor med Asperger är otroligt duktiga på att lära sig vissa specifika saker, vilket jag inte betvivlar att Tegnell har gjort eftersom han har en högre utbildning i ett avancerat ämne samt en längre karriär i detta ämne. PROBLEMET med människor som har Asperger är att dom är helt värdelösa på att ta till sig, och analysera, ny information, och förändra sina analyser beroende på den nya informationen i förhållande till den gamla. Allt är ofta antingen eller, svart eller vitt, svårt för nyanser och dimensioner, och dom har svårt att göra nya bedömningar från dag till dag eller vecka till vecka baserad på den nya informationen. Detta märker man otroligt tydligt när Tegnell enbart baserar alla sina analyser på gammal information om virus och Epidemiologi, tex asymtomatisk smittspridning och immunitet är några bra exempel på detta eftersom det framkommit massa ny information gällande Corona som inte överensstämmer med andra äldre virus gällande detta. Samt att personer med Asperger aldrig tror dom har fel och har en otrolig stolthet i att aldrig erkänna sina fel, och alla andra som kritiserar dom har automatiskt fel, eftersom dom alltid har rätt. Detta är också otroligt tydligt när Tegnell viftar bort alla kritik både inhemsk som internationell helt automatiskt med att "Dom räknar fel, olika faser, eller ditten o datten".

Nu är det inte så att Tegnell är diktator på FHM men han verkar ändå ha en väldigt framträdande position eftersom han är talesperson. Och jag kan också tänka mig att det är väldigt svårt på en ingrodd statlig myndighet som antagligen lider av samma strukturella dumhet och tröghet som dom flesta statliga institutioner att tycka nått nytt eller byta linje, speciellt nu efter all kritik både inhemsk och internationell. Sverige gör rätt, alla andra länder i världen gör fel.

Nu kommer säkert massa Aspare bli kränkta i ögat men jag menar inget illa öht. Aspare kan vara dom smartaste och duktigaste människorna inom vissa ämnen, men när det kommer till social interaktion eller att ta till sig och analysera ny information eller tänka kritiskt om sig själva och sina analyser, är dom helt värdelösa. Det är därför Asperger räknas som en diagnos och varför vissa Aspare har svårt att komma in i samhället, få kompisar, och vara med i olika sociala gemenskaper om dom inte är helt på deras egna premisser.

Någonstans tror jag att man givit Tegnell den rollen han har eftersom han kan stå helt obrydd och berätta om hur många människor som dör varje dag utan att röra en min. Medans jag tycker att på alla andra, typ Taha Alexandersson och Johanna Sandwall kan man ser hur jobbigt dom tycker allting faktiskt är. Även om dom kan svamla på så ser man att dom har svårt att hålla känslorna i styr till skillnad från Stoneface Terminator Tegnell.
Citera
2020-04-18, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Santa Clara har en befolkning på 1,93 miljoner. Precis som Srockholm har olika tal beroende på om man menar kommun eller län.

Jag vet inte om jag tror det ändrar något. Maximal spridning enligt deras modell leder till att ungefär 25% av stockholmarna har eller har haft viruset.

Jo eftersom testfrekvensen spelar roll. Om dom hade fångat upp fler med milda symptom så skulle ju mörkertalet vara desto högre hos oss. Nu googlade jag antal invånare lite för snabbt dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in