2020-04-18, 23:04
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nej, finns naturligtvis inget sjukhus i världen som har 0% dödsfall, inte ens amerikanska fältsjukhus. Då har de ljugit med statistiken.

Palliativ vård har inget med triage att göra, tror jag försökt förklara detta vid ett antal tillfällen.

Triage är en slags prioriteringsordning om du exempelvis sitter på akutmottagningen med en svullen tumme för att du sluntit med hammaren och jag kommer in med ena armen avsliten så kommer jag troligen få träffa sjukvårdspersonalen före dig, turordningsprincipen gäller alltså inte längre.

Processtriage syftar till hur omhändertagandeprocessen ska placera patienter bland annat men vid extraordinära förhållanden som att antalet patienter överstiger antalet IVA-platser finns hårdare riktlinjer att följa och enkelt uttryckt så blir det som så att patienter med väldigt låga möjligheter till överlevnad ges prio 3 och får endast intensivvård efter samråd med närstående i vissa specialfall. Detta kan du även läsa om i Socialstyrelsens riktlinjer:
https://www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/stod-till-halso-och-sjukvard/&ved=2ahUKEwiR0Y6i4fLoAhUl8aYKHUFrAt8QFjACegQIARAB &usg=AOvVaw0u34Q6uXf-HiJnatefEMlc&cshid=1587240402251

Palliativ vård är alternativet en prio trea ges då, alltså vård i livets slutskede, man vet att patienten inte kommer klara sig och lindrar smärtan så mycket som möjligt.

Morfin är kraftigt smärtlindrande men även andningshämmande vilket ju får den effekten som ses som brutal att vårdplatser blir ledig snabbare. Krasst uttryckt.

Du motsäger dig själv. En triage 3 får alltså palliativ vård eftersom denna inte kommer att överleva. Alltså hänger de båda ihop.
Tror inte att KS redovisar för anhöriga att deras anhöriga har varit föremål för dödshjälp som jag med rätta kallar det. För Palliativ vård i mina öron är dödshjälp.
Citera
2020-04-18, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Det är frivilligt.

Okej, då förstår jag.
Citera
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Vi har redan börjat öppna upp, många svenskar tror nog att vi är mycket mer nerstängda än vi i verkligheten är. Skillnaden är att vi stängde ner snabbt, så viruset är under kontroll i nuläget. Men det här är inte över, vi fortsätter att vara försiktiga.

Sverige har inte stängt ner för fem öre. Smittan sprider sig sannolikt ganska ohämmat och har så gjort i månader. Att tillåta max 50 pers i folksamlingar, hålla skolor och dagis öppna, låta alla bussar, t-bana, shoppingcenter, livsmedelsbutiker, krogar etc köra på som vanligt har inget med nedstängning att göra. Ingen direkt slump att Sverige noterar över hundra döda under dagar där Finland och Norge har två och tre stycken.

När Sverige "öppnar upp" blir skillnaden mot det nedslängda minimal.
Senast redigerad av Månsan 2020-04-18 kl. 23:10.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Karta med europeiska länder's eventuella överdödlighet.

SVERIGE er "Very High" (högst möjliga mörka färg )

Källa: https://www.euromomo.eu/

Såg också att vi låg i den högsta färgskalan för COVID-19 fall samt döda. Jippi! Sverige sätter ett rekord igen......
Citera
2020-04-18, 23:06
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
De som dog i Tyskland idag blev inte smittade idag, fast att Tyskland fått ner R0 under 1 kommer inte smittspridningen avta direkt.

Räknat per capita har Tyskland klarat sig bra jämfört med Sverige som hanterat det katastrofalt.

Ja, Tyskland har faktiskt klarat det förunderligt bra.
Citera
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Salming "fördes akut till sjukhus med ambulans, men kunde åka hem igen redan dagen därpå. Han har varit i karantän sedan dess.
– Det var läskigt. De sa aldrig om jag fått coronaviruset eller inte."

Här har de en som kommer in akut med ambulans och har uppenbara Covid-19 symptom, men blir inte testad. Någon som tror att Salming var ett undantag?
Så jävla bisarrt att han inte ens blev testad - vad fan är det här för bananrepublik?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Årets bästa flashback-inlägg. Tack!

Jag önskar att de drygt 70 000 personer som är medlemmar i Facebook-gruppen "Vi stöttar Anders Tegnell och FoHM" också kunde läsa detta inlägg. Men vid närmare eftertanke så hade det inte spelat någon roll. Man kan inte lära en blind att se.
Verkar det vara samma folk som i ”jagärhär”?
Citera
2020-04-18, 23:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nä det vaccinet vet jag att jag inte har fått, och definitivt inte mina barn.
Just ja, smittkoppor har ju varit utrotade länge! Då kanske det var TBC. Rekommendationerna kan ju gå ändrats under årens gång.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
På text-tv nu kan man läsa att många fler än vad man trott har blivit smittad av Corona. Det i sin tur betyder att dödligheten går ner från 0,6% till så lågt som 0,05%.

Mycket bra nyheter.

Källa=Text TV
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nä det vaccinet vet jag att jag inte har fått, och definitivt inte mina barn.

Genom vaccinet kunde man utrota denna sjukdom och så tänker man också om COVID-19. Kan vi få fram ett vaccin så utrotar vi skiten.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Salming "fördes akut till sjukhus med ambulans, men kunde åka hem igen redan dagen därpå. Han har varit i karantän sedan dess.
– Det var läskigt. De sa aldrig om jag fått coronaviruset eller inte."

Här har de en som kommer in akut med ambulans och har uppenbara Covid-19 symptom, men blir inte testad. Någon som tror att Salming var ett undantag?

Undantag? Nej, troligen vanligt. Närmast standard.
Citera
2020-04-18, 23:08
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Du vet att Sverige valt rätt väg, kul för dig! Dock, av ren nyfikenhet bygger du ditt ställningstagande på tro, eller baserar du detta på fakta som vi andra inte känner till?

Idag 111 döda i Sverige samtidigt 3 döda i Norge. Är det det du menar med rätt väg

Varav 81 var från Stockholm. Sverige i övrigt verkar klara sig OK jämfört med andra länder men just Stockholm får oss att stå ut. Stockholm har misslyckats och drar hela landet i skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in