2020-04-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hm, varför skulle folk dö i Italien pga lock down?
Därför att socioekonomisk kollaps är en humanitär katastrof. Vi talar inte om pengar utan om människoliv. Begriper du det eller ej?
Citera
2020-04-18, 18:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Har du någon länk att dela med dig på att nu även Tyskland reagerar på detta?
Nej, jag var visst otydlig. Jag menar att tysk forskning gällande immunitet/icke immunitet blir intressant att följa, då även tyskarna masstestar, smittspårar samt har en stor befolkning (vilket ger större underlag). Jag litar också på deras forskning. Kinas kan man i mitt tycke spola ned någonstans.
Citera
2020-04-18, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Gisecke(?) förutspådde några tusen dödsfall i Sverige redan i början på april. Förmodligen stämmer det han säger (har gjort hittills iallafall)

Det finns ingenting han har sagt som stämmer.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Nej!

- Vi har inte fler sjuka än vi kan ta hand om.
- Vi går i raskare takt mot flockimmunitet.
- Vi har en ekonomi i bättre behåll pga att den inte strypts.
- Företagens får hjälp att ställa om sin produktion inom tillverkningsindustrin.
- Vi har inte fallit för auktoritära avdemokratiserande metoder.
- Vi utgår från vetenskap istället för maktfullkomliga och opportunistiska politiker som vill göra sig märkvärdiga för folket.
- Skulle det skena så har regeringen skaffat sig parlamentariska möjligheter att göra snabba och resoluta insatser.
- I Sverige har misshandeln i hemmen inte ökat som i andra länder.
- Sveriges psykiatriska tillstånd är betydligt bättre än i många andra länder.

Med mera, med mera.

Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Fel på alla punkter

Nä du, det där duger inte.
Ta dem en i sänder och förklara vad som är fel så ska jag bemöta vad du har hamnat snett.
Annars låter du bara som ett trotsigt barn som säger NEEEJ!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Vad dillar du om nu då? halmstrån?? jag beskriver verkligheten.
Du bara fantiserar och gör "prognoser" likt ett barn i sandlådan.

Du som gillar prognoser, du svarade aldrig på frågan om hur många du tror super ihjäl sig alt. slåt ihjäl sin tant när Ryssland har lockdown, kom igen nu en siffra... 10.000? 15.000?
Synd att höra att du är arg nu igen, Draken. Jag tror alkoholkonsumtionen snarare sjunker drastiskt just nu. De flesta gör som jag och beställer mat med hemleverans, men tyvärr får man ju inte beställa alkoholvaror på det sättet. Själv har jag knappt druckit en droppe på en dryg vecka, men jag började faktiskt tulla lite på nödspriten igår kväll. Tanten behöver du inte vara orolig för, jag har en flaska Amaretto undanstoppad åt henne.

Hur är det själv då? Du drar väl ditt strå till stacken och hjälper till med flockimmuniteten?
Citera
Medlem
Någon som vet hur stor risken är att dö när man haft Corona i 5-6 veckor?

De som dör åker de på hög feber och andningsproblem ganska snabbt inpå 5 dagar eller vad det är?

Men om man haft lite småkänningar som kommer och går i 5-6 veckor?

En i min närhet har tydligen haft så och läkaren säger att hon har haft en mild variant av det. Fått lite tyngre att andas ibland nu efter 5-6 veckor.

Är det slutfasen tro?
Eller kan allt hända även efter denna tid? Tänker om det finns någon statistik på når det mest kritiska är tex
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hög smittspridning som är tengeles strategi orsakar också fler icke Covid dödsfall då färre än vanligt vågar söka sig till akuten för hjärtinfarkt mm.

Ja exakt. Vet själv folk som undviker sjukvården nu.
Skulle jag också behöva dit för en mindre åkomma men väntar. Både för min skull och för vårdens.
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Sverige har nog befunnit sig på platån sedan på början av mars.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/antalet-coronafall-i-sverige-kan-ha-natt-toppen-kommer-snart-att-klinga-av/
Ingressen:
Ökningen av antalet svenskar som drabbats av det nya coronaviruset utomlands och som har återvänt till Sverige har nått en topp och kommer snart att klinga av. Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten till DN.

Och det stämmer väl. Finns något som talar för att antalet svenskar som drabbats av coronaviruset utomlands och återvänder har ökat?

Hur i all världen tänker folk som menar det???
Citera
2020-04-18, 18:54
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Italien hade världens tredje mest diversifierade ekonomi. Hade. Den är till stora delar bortraderad nu. Pga en oansvarig regerings panikåtgärder.

De räddade istället människoliv.

Folk har en sådan extrem narcissism idag att de kan slänga ut sig det ena efter andra när det inte drabbar en själv.

Synd att inte viruset drabbar alla.

Då skulle det låta lite annorlunda från några.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gultkort
Över 10 procent dödlighet i Sverige då, bra jobbat horunge Tegnell som tror han är allsmäktig och allkunnig. Sen finns det ett mörkertal men det räknas inte in i officiell statistik och ska inte göras här heller, så över 10 procent är det oavsett mörkertalet. Fy fan vilken flopp Sveriges strategi var, så jävla pinsamt. I länder som Tyskland agerar Corona som en vanlig influensa medan den i Sverige är som spanska sjukan
Hur kom du fram till 10%?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Sverige har nog befunnit sig på platån sedan på början av mars.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/antalet-coronafall-i-sverige-kan-ha-natt-toppen-kommer-snart-att-klinga-av/

Ja, se det som en hiss... Om man underrapporterar dagssiffrorna och samtidigt fyller på lite i taget på tidigare datum så har vi alltid en flack kurva, eller platå precis där vi är... Just nu säger Tegnell att den är runt 70 döda/dag. På måndag gissar jag på 90-100. Men det ser säker bra ut då också...
Senast redigerad av HrP 2020-04-18 kl. 18:58.
Citera
2020-04-18, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Hur kom du fram till 10%?

Det är över 10%.
Antalet inlagda på sjukhus som är bekräftat smittade och som dött i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in