Citat:
Det råder förvirring runt aerosol verkar det som. Det borde vara helt naturligt om en männsika får lunginflamation och vätska i lungorna att små partiklar som virus kan följa med ut som aerosol. Man kan ju se det på vintern som utandningsrök. Hur mycket smitta det kan föra över jämfört med droppar från hosta (som också innehåller aerosol) har jag ingen aning om eftersom det inte riktigt framkommer i artikeln jag läste (vad jag såg och förstod), mindre gissar jag eftersom partiklarna inte kommer så långt snabbt och virus är i mindre mängd vid utandning. Det verkar också vara beroende på tempratur och fuktighet. Dom är ju dessutom luftburna ett tag så det blir ju förrvirring över det begreppet med.Tydligen kan man beräkna hur länge partiklarna kan vara luftburna med Stokes' law. Ett 3m fall tar 4 minuter för en partikel (en microdroppe) på 20µm, 17 min för en 10µm och 67 min för 5µm.
Snabbt läst från och utan medicinsk kunskap:
Aerosol transmission of influenza A virus: a review of new studies
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2843947/
Så aerosol eller inte spelar inte så stor roll för vanliga människor enligt min mening eftersom vi vet att 2019-nCoV smittar bra ändå. Värre är det väl för vårdpersonal som då måste skydda sig bättre eftersom dom exponeras mycket mer.
(läser ikapp över lunch så detta kanske blir taget 10 gånger till).