2020-02-11, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Luften är så skitig att det tar mer än 2 veckor att rensa skiten.
Nä det där stämmer inte, jag har bott i skitiga asiatiska städer i 16 år och på 2-3 dagar blir luften bra. Under t.ex långhelger.
Citera
2020-02-11, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Utbrottet på fartyget är intressant att studera då det är isolerat, ett Wuhan i miniatyr.

Jag noterar att vi inte har fått se några filmer som visar folk som utan förvarning stupar omkull, inga blodiga uppkastningar, inga högar med liksäckar, inga skrikande panikslagna människor, inga folk som ligger utslagna på golvet, och det på ett fartyg dit den kinesiska regimens benhårda censur inte når, hur kommer det sig?

Skillnaden är markant vilket jag tidigare varit inne på mellan ”varit i Wuhan” och sekundärsmittade ”inte varit i Wuhan”. Alltså är epicentrum knall och fall medan det planar ut ju längre du kommer bort.
Citera
2020-02-11, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är inte kremeringar jag far efter utan om det har en påverkan på den höga dödligheten.

Effekter av svaveldioxid
Hälsoeffekter av svaveldioxid har observerats på andningsorganen främst hos speciellt känsliga grupper, t ex astmatiker. Det är främst de övre luftvägarna som påverkas av svaveldioxid. Kortvariga perioder med höga halter av SO2 kan leda till ökat luftvägsmotstånd på grund av att de fina luftrören dras samman. En förhöjd förekomst av luftvägsinfektioner och bronkit hos barn har påvisats i områden med förhöjda SO2 halter

Kinesiska män i överlag (undantag finns, men är ytterst få) röker ett paket eller mer om dagen sen de är 16 år. På fester röker man mer än ett paket. Lägg därtill att Wuhan har en extremt skitig luft. Det, i kombination med högt alkoholintag gör att kroppen inte mår bra. Lägg till på det att man använder antibiotika så fort man får feber eller en vanlig förkylning. Hur tror du deras immunförsvar ser ut?
Citera
2020-02-11, 13:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Nä han bara låter tvärsäker. Se t.ex https://www.reliasmedia.com/articles...e-transmission Artikeln förklarar ingående skillnaden mellan droppsmitta, aerosoler och luftburen smitta. Dessutom TROR jag inte att gränserna är knivskarpa mellan typerna.

Det finns en gräns mellan droppe och aerosol, läste det någonstans, om det låg på 10um eller 20um vill jag låta vara osagt, men det finns en gräns, återkommer om jag hittar det igen.

Att påstå att viruspartiklar inte kan förflyttas mellan fast yta och människans andningsorgan med vindens hjälp är obegripligt i min bok, därmed inte sagt att partiklarns är smittsamma, eller att koncentrationen är tillräckligt hög för att orsaka smitta.
Citera
2020-02-11, 13:35
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Återigen läser du inte hela artiklar (eller ignorerar det medvetet).

Det handlar om Brighton specifikt, först och främst och sedan är det en snubbe som tycker att man borde ha tagit till panikåtgärder medan en annan tycker tvärtemot.

Återigen sensations journalistik som du försöker sälja som någon universiell sanning.

Mm...
Är det inte källan det är fel på, så är det den som uttalar sig det är fel på. Funkar inte det heller är det den som länkar det är fel på.

Alltid är det något.
Citera
2020-02-11, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Nä det där stämmer inte, jag har bott i skitiga asiatiska städer i 16 år och på 2-3 dagar blir luften bra. Under t.ex långhelger.

Jag bor i Kina sedan 15 år. Nej, luften blir inte bra. Här har trafiken varit minimal i en veckas tid och industrier stängda i två ceckor, och ändå känns rusningstrafiken i Sthlm som en blomäng i jämförelse. Hitta inte på skit.
Citera
2020-02-11, 13:37
Medlem
Nån som vet vad det är dom sprayar.. ?
https://www.youtube.com/watch?v=5EjbJTqO6MI
Citera
2020-02-11, 13:41
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Mm...
Är det inte källan det är fel på, så är det den som uttalar sig det är fel på. Funkar inte det heller är det den som länkar det är fel på.

Alltid är det något.

Du undanhåller information i allt du länkar för att få det att låta värre än vad det är. Oärligt och rätt jävla fittigt av dig att försöka skrämma upp människor. Du cherry pickar artiklar och sen cherry pickar du delar av artiklar och delar det som sanning med dina panikartade tillägg och rubriker.

Ge dig.
Citera
2020-02-11, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, och just i sådana här krislägen är det de länder som har pli och ordning på sina medborgare, som kommer att klara sig. Det går liksom inte att mesa och hatta - lika lite som man kan göra det, om man hastigt måste evakuera ett sjunkande skepp, t.ex.. Men våra myndigheter har ingen beredskap att gå upp ett snäpp s.a.s..

Ryssland har ju kommit ut som en ordningsman i sammanhanget trots sin alkoholkultur och dåliga folkhälsa.
Australien har som vanligt koll på ohyra vid gränsen, med tanke på landets känsliga ekologi är det inte så konstigt.
Citera
2020-02-11, 13:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Han verkar ju bara må bra och även frisknat till ("även om jag är fullt återställd går mina tankar till andra som har smittats av coronaviruset, säger han till tidningen").

Frågan är sålunda om coronaviruset endast mördar asiater? Har en enda icke-asiat överhuvudtaget avlidit?

Ja, det skulle jag också vilja veta! Det här är inte rätt läge, för myndigheter att mörka rasfrågan! Eftersom vilken ras man tillhör av rent biologiska skäl kan vara avgörande här - handlar alltså inte om fördomar och påhittade egenskaper som tillskrivs olika raser utan rena fakta.

Sedan ska man förstås komma ihåg, att detta var en från början rik, frisk, välnärd och aktiv man, med tillgång till det bästa av allting - skidsemestrar i Alperna t.ex.. Då är det lättare att överleva en smitta, än om man är en arbetare i samma ålder, som levt hela sitt liv i smog eller avgaser och dessutom rökt, eller fått lungorna förstörda genom att arbeta med asbest, i kolgruvor eller byggdamm...
Citera
2020-02-11, 13:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Kinesiska män i överlag (undantag finns, men är ytterst få) röker ett paket eller mer om dagen sen de är 16 år. På fester röker man mer än ett paket. Lägg därtill att Wuhan har en extremt skitig luft. Det, i kombination med högt alkoholintag gör att kroppen inte mår bra. Lägg till på det att man använder antibiotika så fort man får feber eller en vanlig förkylning. Hur tror du deras immunförsvar ser ut?

Jo. Det kan vara sådana omständigheter också som gör skillnaden, och inte medfött rasmässiga (eller en kombination av båda). OM det nu finns en skillnad i hur stor andel som dör, när de väl blivit smittade. Västerlänningar jämfört med asiater, alltså.
Citera
2020-02-11, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo. Det kan vara sådana omständigheter också som gör skillnaden, och inte medfött rasmässiga (eller en kombination av båda). OM det nu finns en skillnad i hur stor andel som dör, när de väl blivit smittade. Västerlänningar jämfört med asiater, alltså.

Jag är inte insatt i siffrorna i detalj, men vad det verkat som så är det att asiater drabbar det illa, medan andra så är det mest en parentes. Inom några veckor lär vi ju upptäcka det med engelsmannen då vi nu har svart på vitt med en vit man som smittad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in