2020-04-17, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Den ENDA anledningen till att situationen i Sverige inte havererat TOTALT är för att en betydande del av befolkningen ignorerat Folkhälsomyndighetens efterblivna "råd" och valt att jobba hemifrån och hålla barnen hemma från skolan. Vet de som haft barnen hemma minst 1 månad nu.

Att man blint litar på myndigheterna och frivilligt agerar försökskanin, även sina egna barn, är bortom mitt förstånd.

Många är nog tyvärr arroganta, ignoranta, rent av dumma. De utgår från att det är en lite jobbigare förkylning 🙄 Nej du, ingen kan säga hur detta virus kan komma att påverka alla smittade i framtiden. Det kan sluta riktigt illa.

Det där med barn stämmer inte. Det är socioekonomiskt svaga barn som hålls hemma från skolan, det berättar lärare för mig.

Herregud vad gör man ens i denna tråd bland alla nagelbitare. Det värsta är att ni inte kommer rannsaka er själva. Ni kommer ha bytt till ett annat ämne där ni förutspår Ragnarök.

Dra åt helvete.
Citera
2020-04-17, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Får och får, UK som inte var värst tillät ett enda tillfälle per dag att gå ut för ett motionspass. Man är alltså som en fängelsekund som får 1 timmas utevistelse per dag. 23h förväntas man alltså bokstavligen "sitta inne". Förutom nödvändiga inköp av mat och medicin, men de ska helst inte göras för ofta och helst fås hemkörd.

Jag såg denna artikel för ett par där sedan som jag först inte tänkte på hade med corona att göra, men indirekt har den det i allra högsta grad. Det finns radonhus med alltför höga nivåer av hälsovådlig radioaktiv gas, och det är ofta inte så enkelt att komma tillrätta med. Tänk på konsekvenserna om folk som bor i radonhus plötsligt under månader kanske skulle vara förvisade till att sitta i sina hus 23 timmar om dygnet!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bostaderna-borde-evakueras

Du kan vara självisk egoist och tycka att det inte rör dig eftersom du inte bor i ett sådant hus, men tänk på alla som bor i radonhus, mögelhus m.fl. inte helt hälsosamma hus där folk kan få långvariga men av att plötsligt tvingas sitta inne nästan dygnet runt. Och tusen gånger värre blir det om de dessutom skulle måsta motionera inomhus och bli andfådda och andas in ännu mer hälsovådliga ämnen.

Men varför skulle du i din enorma själviskhet bry dig om det, trots att extrema restriktioner ändå inte tycks vara särskilt effektivt?

Den som är självisk i kubik är den som skriker efter nedstängning.

Hej igen.

Jag förstår din oro, särskilt nu när du specificerar den. I ditt inlägg nämner du, vad jag kan uttyda, två orsaker till oro. Dels jobbigt att sitta inne, dels andra risker. Försöker därför dela upp här:

Jobbigt sitta inne: jag förstår det! Tycker själv att det är det. Måste sitta i egenvald karantän pga att jag har en väldigt allvarlig riskfaktor själv. Jag kanske inte skulle dö vid Coronasmitta, men säkert ligga på IVA i veckor, åtminstone.

Dock tror jag det finns sätt att underlätta detta, om man vet att det gäller begränsad tid. Prata med familj/vänner på Skype. Man kan t.o.m. träffas men i begränsad form. I vår familj ska vi ha en lunch, picknick utomhus, bara 2- 3 pers, med olika filtar, på långt avstånd från varann (5+ meter). Detta pga även om ingen är sjuk, vill vi inte riskera smitta vår äldre anhörig.

Man kan även underlätta isoleringen genom att tänka att det bara är ett par månader eller så, inte resten av ens liv. Prata med andra på internet hjälper mkt.

Det andra du nämner t.ex. radon. Håller med dig att det är oroande. Dock, i en karantänsituation av 1-2 månader kan jag inte se att det skulle göra stor skillnad. Det verkar ta många år innan man blir sjuk av radon, 15 år kanske, enligt den artikel jag kommer länka här. Samt att det verkar vara ganska förenat med ökad risk, vid rökning. Men, håller dock med om att det är otroligt viktigt att åtgärda radon, har själv tänkt på det många gånger! Men tror inte att de behöver vara ett hinder för kortvarig karantän.

https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/radon/hur-farligt-ar-radon1/
Citera
2020-04-17, 00:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Den ENDA anledningen till att situationen i Sverige inte havererat TOTALT är för att en betydande del av befolkningen ignorerat Folkhälsomyndighetens efterblivna "råd" och valt att jobba hemifrån
Varifrån har du fått att FHM kommenderat folk att inte jobba hemifrån?

Nu verkar det som gravt förvirrade är i farten.

EDIT:
Så här skriver FHM:
Arbetsgivare bör se till att anställda arbetar hemifrån om det är möjligt

Hur väl stämmer det med tokerierna jag svarade på.
Senast redigerad av liksom-fb 2020-04-17 kl. 00:08.
Citera
2020-04-17, 00:04
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
En procent av bekräftade smittade, av totalt antal smittade eller av hela befolkningen? Det måste fortsätta som nu i flera år för att döda en procent av hela befolkningen, och det skulle vara nästan tre gånger fler än antalet som dog i spanska sjukan.

Tog inte Spanska sjukan 1 % av jordens befolkning?
Citera
2020-04-17, 00:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Undrar hur situationen i Stockholm skulle se ut om det inte vore för proaktiva företag och privatpersoner.

Den 10 mars uppmuntrade Daniel Ek företag i Sverige att be sina anställda jobba hemifrån. Tegnell svarade att det var "ojämlikt". I slutet av samma vecka hade dock många tagit till sig Daniels råd och veckan efter så jobbade, åtminstone i min umgängeskrets, så gott som alla kontorsnissar hemifrån. Och har fortsatt med det sen dess.

Samtidigt som det var fritt fram att resa in till Sverige från olika riskområden så var det tuffare restriktioner för att komma in på kontoren. Många företag tillämpade t.ex. två veckors karantän för dem som nyligen hade återvänt från Italien.

Sen har vi naturligtvis alla ansvarsfulla medborgare som går ett steg längre än Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det kan vara svårt att tro när man ser inslag från uteserveringarna i stan, men vi är rätt många som sitter i någon form av självvald semi-karantän.

Företag, privatpersoner, kommunal- och landstingsverksamhet; alla gjorde mer än vad Tegn*** tyckte vad nödvändigt. Även olika statliga myndigheter lät folk jobba hemifrån fast han sa att det var ojämlikt. Folk har hållit barn hemma från dagis och skola trots att de blev tillsagda att inte göra det.
Citera
2020-04-17, 00:05
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Idag saxat från aftonbladet från dagens PK; "Nu ligger vi på ungefär 60 avlidna per dag. Det är de senaste två-tre dagarna som det fylls på ordentligt. "

Omöjligt.

Varför skulle det vara omöjligt?
Citera
2020-04-17, 00:06
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo
Det där med barn stämmer inte. Det är socioekonomiskt svaga barn som hålls hemma från skolan, det berättar lärare för mig.

Herregud vad gör man ens i denna tråd bland alla nagelbitare. Det värsta är att ni inte kommer rannsaka er själva. Ni kommer ha bytt till ett annat ämne där ni förutspår Ragnarök.

Dra åt helvete.

Märkligt det är ju för de socioekonomiskt svaga barnens skull som skolorna hålls öppna enligt utbildningsministern.

https://www.svd.se/utbildningsministern-ga-till-skolan-om-ni-ar-friska

Betyder ju att regeringen strategi har havererat på ännu en punkt.
Citera
2020-04-17, 00:07
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Ja dom hade väl fel ”åt andra hållet” när de senast trodde att antal smittade skulle öka under påsken.
Det påstår dom iallafall i presskonferensen från 14/4.
Och vad vet vi säkert om antal smittade? Vi kan gissa utifrån statistik på bristfälligt testande och akut sjuka. Men jag ger dig ett halvt rätt!
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Men att ha fel är inte samma sak som att ljuga. Förstår du skillnaden?
Ja det förstår jag. Sedan är det omöjligt att veta om ett fel egentligen är en medveten lögn.
Men har man fel väldigt många gångar, med samma mönster, så ökar sannolikheten att man antingen gör det medvetet eller att man är inkompetent. Båda alternativen är väl ungefär lika illa?

Om en expert som AT t.ex. säger saker som att smitta inte sker via föremål (som handtag, kortterminaler etc).
Är det en lögn eller ett "fel" enligt dig?
Senast redigerad av DikT 2020-04-17 kl. 00:12.
Citera
2020-04-17, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nu var det iof WHO som gissade på något år minimum tills ett fungerande vaccin, inte jag personligen. Och det är egentligen allt som spelar någon roll. Det och att man kan få vården att klara av antalet sjuka.

Jag kan inte påstå att jag är något större fan av Tegnell. Vi hade vunnit mkt informationsmässigt och trovärdighetsmässigt på att ha en mer pragmatisk informationsförmedlare, men det gör inte strategin mindre lämplig.

Om vi nu ska tro WHO om att vi inte ska hoppas på ett vaccin förens om kanske något år, vilka vägar framåt har då "lockdown-länderna"? Ja i de demokratiska länderna finns inget annat val än att börja öppna upp igen, precis det som börjar ske nu runt om i Norden och Europa. Och när man börjar öppna upp kommer smittan sprids sig igen, sakta kanske men sprida sig likväl. Och för min lungsjuka mor är det en dödsdom oavsett om hon blir smittad idag eller om 5 månader. Dör gör hon ändå.
Det är egentligen ingen märklig strategi vi valt, möjligtvis lite mera riskabel eftersom vi hade så få IV-platser, så hade man haft fel i bedömningen att svensken skulle lyda bara rena uppmaningar så hade det kunna gått illa. Men som det är ut nu verkar det ha gått vägen. Och fortsätter det så kommer vi att klara oss lika bra som andra gällande dödstal men bättre ekonomiskt och ha haft mer frihet under tiden

Stolle...Du måste verkligen gilla din mor. Förövrigt kan jag informera flertalet vaccin och antivirala mediciner är på gång inom loppet av månader
Citera
2020-04-17, 00:08
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varifrån har du fått att FHM kommenderat folk att inte jobba hemifrån?

Nu verkar det som gravt förvirrade är i farten.

Tegnell gick tidigt ut och var mot att arbeta hemifrån då det var orättvist för att alla inte kan göra det.
Citera
Medlem
saijas avatar
https://www.statnews.com/2020/04/16/early-peek-at-data-on-gilead-coronavirus-drug-suggests-patients-are-responding-to-treatment/

Positiva nyheter från Chicago, för tidigt att dra för stora slutatser men verkar som om remdesivir fungerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag jämför inte virus mot virus.
Men faktum är att influensa varje år kräver omkring 500 svenskars liv.
Det är du alltså okej med?
Att ekonomin går före 500 liv.
Var går taket?
När stänger msn landet och räddar liv?
Uppenbsrligen inte vid 500, för det accepterar du?
1000?
10000?
Faktum är man kan ge vård 500 människor
och sjukvården gör sin bästa att de överlever.
Detta är viktigaste poängen.
Influensa smittar inte lika fort. Detta epidemi smittar rekord fort och mycket dödligare.
Sveriges strategi är snabb smittspridning
så sätt vill man nå flockimmunitet.
Sjukhus kapacitet är redan full.
Inom kort blir kolaps där också. Samtidigt många sjukvårdspersonal dör eller blir sjuka och kapacitet minskar ännu mer.
Man kunde rädda många liv om man hade tagit
lite restriktiv väg. Det gör så andra länder även
De fattiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in