Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Får och får, UK som inte var värst tillät ett enda tillfälle per dag att gå ut för ett motionspass. Man är alltså som en fängelsekund som får 1 timmas utevistelse per dag. 23h förväntas man alltså bokstavligen "sitta inne". Förutom nödvändiga inköp av mat och medicin, men de ska helst inte göras för ofta och helst fås hemkörd.
Jag såg denna artikel för ett par där sedan som jag först inte tänkte på hade med corona att göra, men indirekt har den det i allra högsta grad. Det finns radonhus med alltför höga nivåer av hälsovådlig radioaktiv gas, och det är ofta inte så enkelt att komma tillrätta med. Tänk på konsekvenserna om folk som bor i radonhus plötsligt under månader kanske skulle vara förvisade till att sitta i sina hus 23 timmar om dygnet!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bostaderna-borde-evakueras
Du kan vara självisk egoist och tycka att det inte rör dig eftersom du inte bor i ett sådant hus, men tänk på alla som bor i radonhus, mögelhus m.fl. inte helt hälsosamma hus där folk kan få långvariga men av att plötsligt tvingas sitta inne nästan dygnet runt. Och tusen gånger värre blir det om de dessutom skulle måsta motionera inomhus och bli andfådda och andas in ännu mer hälsovådliga ämnen.
Men varför skulle du i din enorma själviskhet bry dig om det, trots att extrema restriktioner ändå inte tycks vara särskilt effektivt?
Den som är självisk i kubik är den som skriker efter nedstängning.
Hej igen.
Jag förstår din oro, särskilt nu när du specificerar den. I ditt inlägg nämner du, vad jag kan uttyda, två orsaker till oro. Dels jobbigt att sitta inne, dels andra risker. Försöker därför dela upp här:
Jobbigt sitta inne: jag förstår det! Tycker själv att det är det. Måste sitta i egenvald karantän pga att jag har en väldigt allvarlig riskfaktor själv. Jag kanske inte skulle dö vid Coronasmitta, men säkert ligga på IVA i veckor, åtminstone.
Dock tror jag det finns sätt att underlätta detta, om man vet att det gäller begränsad tid. Prata med familj/vänner på Skype. Man kan t.o.m. träffas men i begränsad form. I vår familj ska vi ha en lunch, picknick utomhus, bara 2- 3 pers, med olika filtar, på långt avstånd från varann (5+ meter). Detta pga även om ingen är sjuk, vill vi inte riskera smitta vår äldre anhörig.
Man kan även underlätta isoleringen genom att tänka att det bara är ett par månader eller så, inte resten av ens liv. Prata med andra på internet hjälper mkt.
Det andra du nämner t.ex. radon. Håller med dig att det är oroande. Dock, i en karantänsituation av 1-2 månader kan jag inte se att det skulle göra stor skillnad. Det verkar ta många år innan man blir sjuk av radon, 15 år kanske, enligt den artikel jag kommer länka här. Samt att det verkar vara ganska förenat med ökad risk, vid rökning. Men, håller dock med om att det är otroligt viktigt att åtgärda radon, har själv tänkt på det många gånger! Men tror inte att de behöver vara ett hinder för kortvarig karantän.
https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/radon/hur-farligt-ar-radon1/