2020-04-18, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
SÅ BEFÄNGT JÄVLA skönt
att slippa läsa om alla dessa jävla sprängattentat. Prisa gud !

Och att slippa ha smutsiga närgångna människor harklande nära en överallt.

Önskar vi kunde ha den här sociala distanseringen alltid året runt. (Med undantag för nöjesbranschen som barer och sådant såklart!)

Men övriga samhället. Fan så skönt! Fan så befriande

Släpper nästan en tår
Pridefestivaler och liknande slipper vi också.
Allt ont har nåt gott med sig.
Citera
2020-04-18, 22:54
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ja, ex. Norge kommer komma gott ur denna kris om smittade och senare dödstalen inte helt plötsligt vänder uppåt, iom "öppnande" utav riket, om så i små steg så är risken överhängande för ökade smittade och döda, en tid framöver. med detta sagt så har Norge sin oljefond som repat sig efter en skaplig ned gång, som värst var det ändå inte mer än 700 miljarder minus. Dessa är nu tillbaks i bankrullen (över 10 biljoner, igen). Hur det kommer gå beror självklart hur länge man törs ha landet någorlunda stängt.

Tror norrmännen iom detta är riktigt glada att de aldrig gått med i EU och att de nu verkligen ALDRIG kommer göra det. Detta öppnar upp för mängder utav "exits" inom EU, detta då de visat på att i tider av nöd så står varje stat ensamma och inte enade såsom stadgarna och tanken var...

Vi har redan börjat öppna upp, många svenskar tror nog att vi är mycket mer nerstängda än vi i verkligheten är. Skillnaden är att vi stängde ner snabbt, så viruset är under kontroll i nuläget. Men det här är inte över, vi fortsätter att vara försiktiga.
Citera
2020-04-18, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Okej, det är en app som registrerer vart du befinner dig. Om du blir sjuk, registreres det och det skickas ett meddelande automatskt till alla som varit i din närhet i mer än 15 minuter senaste tiden. Dom får då gå i karantän/tästa sig.

Aha. Men att hosta på någon tar ju inte en kvart... Det låter jobbigt att tvinga folk i karantän sådär men så länge det är få fall går det väl an kanske.
Citera
2020-04-18, 22:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Hehe, jag kan inte hålla mig inomhus i flera månader. Dumma jävlar. För att ni varken har jobb eller intressen så tar ni det ut på andra.

Förbjud eller så skit i det. Så tänker 99%

Jag arbetar men vi har fått strikta regler för hur vi ska bete oss och jag följer dessa så gott jag kan. Gymmar har jag gjort 5 dagar i veckan nästan hela mitt vuxna liv. Däremot har jag så mycket innanför skallbenet att jag inte sticker till gymmet längre utan kör hemma istället. Är väl knappast svårt att köpa på dig lite hemmagrejer när du har ett arbete, eller är du helt oförmögen att tänka?

Tillhör du den skaran människor också som inte ens klarar av att sköta konditionsträningen om du inte får stå på ett joggingband inomhus?
Citera
2020-04-18, 22:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jag kanske är väldigt sen på bollen nu. Men två tredjedelar (!) av alla som insjuknade på krigsfartyget Theodore Roosevelt var helt asymptomatiska.

Det måste vara ett enormt mörkertal i antal smittade.

https://www.archyde.com/coronavirus-on-uss-theodore-roosevelt-two-thirds-of-the-sailors-on-us-aircraft-carriers-show-no-symp toms/?amp
Dödstalet 0,0002 är lågt.
Citera
2020-04-18, 22:57
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Det krävs rätt munskydd på rätt personer. Munskydd med ventil är ganska verkningslösa på sjuka personer då det inte filtrerar ut luften och då sprider dom smitta vidare. Där ska det användas munskydd som filtrerar utluften. Du säger att munskydd inte har någon effekt på friska människor. Det låter som du tror på det Tegnell påstår. Bara sjuka ska använda munskydd. Visst är det konstigt då att sjukvårdspersonal ska använda munskydd? Dom är inte sjuka så då ska dom inte behöva munskydd. Förklara gärna hur ett munskydd har motsatt effekt på friska människor? Med din tes så blir man smittad om man som frisk människa har andningsskydd....

Debatten öm munskydd är helt sjuk. Naturligtvis använder man munskydd för att inte själv bli smittad eller smitta andra. Inom all operation använder man munskydd. Plötsligt skall vi inte göra detta när COVID-19 kommer till vårt samhälle.
Citera
2020-04-18, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Ja, det blir missvisande. Inte så många som lånar ut sin mobil sådär kanske, men ändå. Jag fattar fortfarande inte riktigt - man kan kanske kolla upp ett fåtal personer men det verkar tidsödande.
Och dessutom måste väl Norge ha ett mörkertal bland smittade som man inte kan följa...?

Jo fast nu är det inte riktigt så. Tanken med kartläggningen är att se hur smittan rör sig i samhället och över regionen för att kunna förbereda och fördela resurser samt gå ut med specifika rekommendationer och förberedelser inom vissa kommuner. Det ger också forskarna det underlag som behövs för att förstå hur en pandemi fungerar ute under samhällsspridning.

Det har inte så speciellt mycket med möjligheten att smittapåra egentligen. Det är bara en liten del i hela tanken.

Så alla haschtomtar kan andas ut och ni behöver inte börja gömma rökar i rumpan, för dom kommer inte göra som i alla actionfilmer ni sett där svartklädda snubbar plockar er från gatan
Citera
2020-04-18, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Internetjätten Amazon för samtal med Myndigheten för samhällsskydd (MSB) och beredskap angående att lagra svensk coronadata. Flera svenska myndigheter ska påbörja en insamling av information om smittsymptom bland allmänheten och enligt uppgift ska Amazon vara tänkt som leverantör.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453839

Det låter verkligen som ett dåligt skämt eller som ett ryskt narrative.
Har de blivit galna på MSB? Troligen inte, de har bara fått enmanskatastrofen Dan Eliasson som chef. När ska han stoppas, kan vi hoppas på Covid-19? Mähät Löfven lär inte göra det.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Optimal insats för patienten eller? Du behöver inte svara. Det var en retorisk fråga.
Jag köper inte dravlet om att ekonomiska hänsyn skall tillåtas avgöra vem som lever eller dör. Det är är inget annat än unken kvasirationalism. För ett människoliv kan inte värderas i pengar. Att det olyckligtvis förhåller sig så i bland, dvs att läkare pga ekonomiska prioriteringar inom vården måste fatta beslut som går stick i stäv med både läkareden och personlig övertygelse, innebär inte något rättfärdigande i sig av dessa beslut. Det är bara ett sorgligt resultat av en obalans mellan behov och förmåga. Något som går att åtgärda med politisk vilja, en helhetssyn på hälsa, framförhållning och rätt prioriteringar.

Du låter som en kommunist och det vet vi ju alla hur ett sådant samhälle utvecklar sig. Många ord, men lite verklighet. Ett samhälle handlar om individens frihet och eget ansvar. Staten ska säkra golvet, men inte bygga våningar.

---

Senaste undersökningen i USA lyfter möjligheten att dödligheten i covid-19 kan ligga på 0,05 procent.

https://www.svt.se/svttext/web/pages/133.html
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
10 biljoner - låter tok mycket om med dessa pengar så kommer Norge att helt klara sig ekonomiskt från COVID-19 pandemin.

Jepp, bara man satsar rätt, så är det inga problem... Sidan nedan visar deras oljefond hur den växer och ev. sjunker (i realtid), från dag till dag, under veckorna - på helgerna står siffran still fram tills på måndag...

https://www.nbim.no/no/
Citera
2020-04-18, 22:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Men många behöver påfyllnad av vaccin då antikropparna försvinner efter ett tag.
Fast just TBC verkar man inte vilja ge till vuxna för det fungerar inte. Fast det är klart, visar det sig ha effekt mot coronaviruset kanske man tänker om.

Vaccination rekommenderas inte till vuxna eftersom effekten av BCG-vaccination inte är tillräckligt god hos dem.

Skyddseffekten vid vaccination av vuxna är begränsad.

Någon påfyllnadsos av BCG-vaccin rekommenderas inte då en sådan inte har kunnat visas ha någon effekt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/tuberkulos-tb/
Citera
2020-04-18, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Pridefestivaler och liknande slipper vi också.
Allt ont har nåt gott med sig.
... och Greta är borta från rubrikerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in