Citat:
Ursprungligen postat av
Hobbybonde
Ja jag vet väl givetvis inte mer än dem, eller någon annan här i tråden som skriver. Vi är väl alla glada hobbyepidimologer men med olika infallsvinklar.
Personligen är mina bedömningar inte av arten epidemiologi utan mänskligt beteende och möjligheten till vaccin.
Att vi skulle få fram ett fungerande och säkert vaccin inom snar framtid håller jag för otroligt, vilket exempelvis WHO också anser. Vi bör alltså räkna med minst ett år till med den här farsoten. Och att hålla en befolkning i ett demokratiskt land under frihetsberövande åtgärder under så lång tid kommer inte gå. Därtill är dagens ekonomier så pass globalt insyltade i varandra att nedstängningar bara kommer gå att vidmakthålla under en kortare tid.
Och om smittan finns kvar innebär det att den kommer att drabba alla länder förr eller senare när de öppnade upp. Och de som är märkta för att dö av det här kommer göra det. Vi har bara gasat på lite snabbare i början, de andra kommer tyvärr att komma efter med dödstalen under det kommande året.
Så min åsikt är att det är bättre att göra som vi gör nu, att gå igenom det så snabbt som vi kan utan att vården havererar. Det innebär i slutänden lika många döda men under kortare tid, vilket är bättre för ekonomin
Det är här jag tror du missar poängen. Nej, vi är inte alla glada hobbyepidimologer, inte alls faktiskt. För oss som inte är experter handlar det om att fundera över vad som är sant och vad som är troligt.
Det är inte troligt att resterande världens experter, beroende och oberoende har fel trots att de haft rätt i sina prognoser sedan i januari.
Det är inte troligt att Anders Tegnell och hans gäng vet bättre än resterande världens experter, speciellt med tanke på att Tegnell och FHM till skillnad från resterande experter haft fel i 100% av sina prognoser,
Återigen blir jag nyfiken på vilken kompetens du har som gör att du kan ställa en prognos över hur troligt ett vaccin är. Att stänga Stockholm, restauranger och grundskolor är inte det samma som att stänga ner ett helt land, och ingen har pratat om att stänga ner i åratal. Däremot visar datan hur mängden smittade och döda minskas drastiskt även med bara en månads agerande.
"Vi har bara gasat på lite snabbre" - Förlåt, jag vill verkligen inte hacka på dig personligen men detta är mentaliteten hos på tok för många svenskar. Det är klart att du inte förstår detta komplexa ämne tillräckligt för att kunna göra ett sådant uttalande och om du funderar på det så ser du klart att det inte föreligger så.
Hur mycket du än vill stå bakom Tegnell och FHM - att du inte funderar på om det finns några logiska argument som talar emot dem. Ögna igenom lite vad resten av världen pratar om och vad forskarlag kommer fram till. Titta på uttalanden sedan i januari och till nu, vilka har haft rätt och vilka har haft fel.
Om det var din egen privatekonomi det handlade om och du var tvungen att investera hela ditt sparkapital. Inte skulle du satsa på en förvaltare som hittills haft 100%. Väl?