2020-04-16, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Förlåt, det är totalt sen starten:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.alderkon

Katastrof...går knappt att räkna på din 6 fingriga hand.

Vi dödar våra äldre helt öppet.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tack och lov agerar FHM inte utifrån tro utan utifrån vetenskap.

Källa?
Citera
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ja jag vet väl givetvis inte mer än dem, eller någon annan här i tråden som skriver. Vi är väl alla glada hobbyepidimologer men med olika infallsvinklar.

Personligen är mina bedömningar inte av arten epidemiologi utan mänskligt beteende och möjligheten till vaccin.
Att vi skulle få fram ett fungerande och säkert vaccin inom snar framtid håller jag för otroligt, vilket exempelvis WHO också anser. Vi bör alltså räkna med minst ett år till med den här farsoten. Och att hålla en befolkning i ett demokratiskt land under frihetsberövande åtgärder under så lång tid kommer inte gå. Därtill är dagens ekonomier så pass globalt insyltade i varandra att nedstängningar bara kommer gå att vidmakthålla under en kortare tid.

Och om smittan finns kvar innebär det att den kommer att drabba alla länder förr eller senare när de öppnade upp. Och de som är märkta för att dö av det här kommer göra det. Vi har bara gasat på lite snabbare i början, de andra kommer tyvärr att komma efter med dödstalen under det kommande året.
Så min åsikt är att det är bättre att göra som vi gör nu, att gå igenom det så snabbt som vi kan utan att vården havererar. Det innebär i slutänden lika många döda men under kortare tid, vilket är bättre för ekonomin

Det är här jag tror du missar poängen. Nej, vi är inte alla glada hobbyepidimologer, inte alls faktiskt. För oss som inte är experter handlar det om att fundera över vad som är sant och vad som är troligt.

Det är inte troligt att resterande världens experter, beroende och oberoende har fel trots att de haft rätt i sina prognoser sedan i januari.

Det är inte troligt att Anders Tegnell och hans gäng vet bättre än resterande världens experter, speciellt med tanke på att Tegnell och FHM till skillnad från resterande experter haft fel i 100% av sina prognoser,

Återigen blir jag nyfiken på vilken kompetens du har som gör att du kan ställa en prognos över hur troligt ett vaccin är. Att stänga Stockholm, restauranger och grundskolor är inte det samma som att stänga ner ett helt land, och ingen har pratat om att stänga ner i åratal. Däremot visar datan hur mängden smittade och döda minskas drastiskt även med bara en månads agerande.

"Vi har bara gasat på lite snabbre" - Förlåt, jag vill verkligen inte hacka på dig personligen men detta är mentaliteten hos på tok för många svenskar. Det är klart att du inte förstår detta komplexa ämne tillräckligt för att kunna göra ett sådant uttalande och om du funderar på det så ser du klart att det inte föreligger så.

Hur mycket du än vill stå bakom Tegnell och FHM - att du inte funderar på om det finns några logiska argument som talar emot dem. Ögna igenom lite vad resten av världen pratar om och vad forskarlag kommer fram till. Titta på uttalanden sedan i januari och till nu, vilka har haft rätt och vilka har haft fel.

Om det var din egen privatekonomi det handlade om och du var tvungen att investera hela ditt sparkapital. Inte skulle du satsa på en förvaltare som hittills haft 100%. Väl?
Citera
2020-04-16, 23:40
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Övriga världen är inget vidare facit.

Fast Sverige är det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Jag kräver ingenting för min del. Du visar din okunnighet om detta epidemi och jämför med säsongsinfluensa.
Hela värden har fel bedömning eller hur?
Om du intresserar lära dig mer om detta epidemi rädda dina hjärnceller från svensk massmedias manipulation sök fakta och bevis
från omvärlden.

Jag jämför inte virus mot virus.
Men faktum är att influensa varje år kräver omkring 500 svenskars liv.
Det är du alltså okej med?
Att ekonomin går före 500 liv.
Var går taket?
När stänger msn landet och räddar liv?
Uppenbsrligen inte vid 500, för det accepterar du?
1000?
10000?
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
En nedstängning ger lägre dödstal. Långsammare smittspridning och mer tid att ta hand om smittade.
Ja. Blir situationen som i Italien eller Spanien, eller Wuhan, så håller jag med. Men jag håller inte med om det i Sverige idag.
Citera
2020-04-16, 23:41
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Det är egentligen bara att uppskatta. Om nu 950 000 personer skulle ha en aktiv smitta samtidigt så skulle antalet smittade skjuta i höjden inom nolltid. Hela landet skulle vara smittat inom en vecka. Låter det rimligt? Det måste rimligtvis vara så att många inte smittar längre annars hade vi haft många fler.

Fast nu har man ju visat att man smittar två dagar innan till åtta dagar efter att man först uppvisade symptom.

Är du sjuk i fem veckor så är det en ansenlig period som du är sjuk men inte smittar.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ingen har sagt att vi "tar det för givet". Mig veterligen finns det väldigt goda chanser att vi har ett vaccin inom rimlig tid.
Det är naturligtvis det dom vill få dig att tro för att få pengar till din egen forskning i hopp om att få äran för att ha hittat det. De skulle aldrig uttrycka någon tvekan, det förlorar de bara på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ett stort problem tror jag är att FHM och deras diagram är något vilseledande, eftersom man vet att man har eftersläpning i rapporteringen vore det rimligare att presentera data för de dagar man har reviderad data för i stället för att inkompletta diagram som varje dag och sett ut så i flera veckor, ser ut som man hade en "peak" för två dagar sedan och sedan nedgång följande dagar.

Att stå och prata om att "det ser bra ut", "vi ser en minskning" osv sänder fel signaler i detta läge, förövrigt är FHM presskonferenser ganska intentsägande överlag utan verkar mer vara ett camp för dumma journalister att ställa de mest korkade frågor de kan och myndigheterna får möjlighet att kommunikationsträna.
Huvudsyftet med presskonferenserna är att lugna folk. Det är det som hela Sveriges strategi går ut på. Inte att bekämpa sjukdomen utan att bekämpa rädsla. Regimen vill inte att folk skall ändra beteende för det är dåligt för ekonomin tror de. Det vet att folk inte vill bli smittade men för att uppnå så kallad flockimmunitet så är de tvungna att smitta ner en ansenlig del av befolkningen.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Har du Källa på att Folkhälsomyndigheten sprider falska siffor?
Nu skrev jag Tegnell (inte FHM) som du kanske såg (om man nu ska göra den distinktionen).
Många godbitar finns det. Några få i urval:

Citat:
Viruset smittar inte heller via ytor eller föremål
https://www.svd.se/allt-du-behover-veta-om-coronaviruset-x6gq

Citat:
Hur många dagar är man smittsam innan man uppvisar symptom?
”Inga alls. Möjligen timmar, om det ens”
https://www.di.se/nyheter/folkhalsomyndigheten-oron-far-foretag-att-blunda-for-fakta/

Citat:
– Hur tror du att det kommer att gå med coronaviruset?
– Jag vet inte. Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidig
https://www.svd.se/min-bedomning-om-kina-visade-sig-inte-vara-ratt

27/3
Citat:
Vi har fortfarande en flack kurva över antalet sjukdomsfall
https://headtopics.com/se/anders-tegnell-vi-har-fortfarande-en-flack-kurva-dn-se-12117579

Aktuellt 14/4 (tror jag det var):
"Skyddsutrustning hjälper inte" (ur minnet. Ang. hemtjänsten)

Det finns massor mer av rena fel, dåliga "gissningar" och rena märkligheter.
Många har länkats i tråden tidigare.
En del finns här: https://tegnellcitat.se/

Framförallt är det väldigt tydligt att han alltid underdriver risker/problem.

Kan du hitta ett tillfälle när han har haft fel åt andra hållet? DVs att han har varit överdrivet försiktig eller negativ?
Citera
2020-04-16, 23:42
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det finns hur många källor som helst när det gäller forskning om polarisering i befolkning, och bias, jag trodde det nog var ganska allmänt känt, därav ingen källa. Är bara att googla.

Ett tips till dig är att: tro inte att du är extremt unik och "står över" bias...utan granska dina egna antaganden och insikter ibland, "stämmer detta som jag hör från offentligt håll, verkligen med det jag ser ute i verkligheten"... "Varför tänker jag egentligen så här som jag tänker" osv.

Ja exakt.. det är därför du bör citera andras ord om något och inte bara dina egna..
Igen: källor.
Citera
2020-04-16, 23:42
Medlem
severustheemperors avatar
Hostande matbutikspersonal?!

Jag och Sundström sprang in på en större affär och handlade.

En i personalen försökte dölja att den hostade genom att springa i väg och gömma sig.

Har ni börjat se sjuk personal i butikerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in