2020-04-17, 13:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att "prognosen inte är god" är inte alls en annan sak. Vad man har för prognos är avgörande för vad man sätter in för vård.

Det är inte etiskt försvarbart att uppta hundratals IV-platser, utsätta hundratals IV-läkare och sköterskor för risk för smitta, för att vårda patienter där 99 av 100 dör på sjukhuset inom ett år, samtidigt som hela samhället ska vara nedstängt med alla problem som det medför sig.

Ge gärna ett exempel på någon "långt över nittio" som har legat två veckor i respirator med covid19, och som återvänt till ett liv med kvalitet. Vilket exempel som helst. Du får hela världen som underlag.
Det är liksom inte det jag pratar om utan det handlar om att ge våra gamla en värdig död. Och man lägger in gamla patienter på IVA vid behov:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3224497/

Vad man har beslutat är att våra gamla ska dö utan den möjligheten.

Och gamla är inte mer smittsamma än unga. Eller menar du verkligen att vi ska avskaffa IVA för att skydda våra läkare?

Och nej, ett civiliserat samhälle gör inte dessa val du beskriver.

Dessutom som jag sagt är den rätta strategin just nu att bromsa utvecklingen med alla medel då det ligger både mediciner och studier över nya behandlingsmetoder in the pipe-line. Det handlar om veckor.
Citera
2020-04-17, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Så då är det motiverat med munskydd/andningsskydd till personal på äldreboenden/hemtjänst när vi har en smittsopridning av SARS-CoV-2 i samhället,

om det är skydda de äldre som gäller?

Givetvis. Speciellt när vi vetat länge att a-/presymptomatiska spridare är vanligt. Nu ser vi vad Tegnells förnekande av denna fakta gör, vi har smittan överallt på alla ålderdomshem. Bra jobbat.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Läs på hur flockimmunitet fungerar innan ni spekulerar så vilt. Vid R=1,2 så får man flockimmunitet vid 16,7% av befolkningen smittade/immuna. Dvs med dagens åtgärder.

Minskar man sedan på begränsningarna så har man ingen flockimmunitet längre, för då har man en ny gräns att gå mot, exempelvis R= 1,5 ger flockimmunitet vid 33% smittade, dvs dubbelt så många. Här får man alltså samma spridning igen (under förutsättning att ett fåtal smittade finns kvar).

Tyvärr i det andra fallet så går det dock mycket snabbare då man redan har en stor smitta i samhället om man lättar på åtgärderna när flockimmuniteten i det första fallet har uppnåtts. Därför kan man inte alls lätta på dem förrän man fått ned smittan till nära noll fall (relativt), risken är att det går för fort och utan möjlighet till övervakning annars.

Notera också att flockimmunitet inte innebär att smittan inte sprids, det innebär bara att ökningstakten är negativ (varje person smittar i snitt mindre än en person). Man kan dock fortfarande ha en betydande smitta kvar i samhället. Därför vill man ha R mycket mindre än 1 så att man snabbt kväver smittan innan man man lättar på åtgärderna.

Och eftersom man vill ha samma regler i hela Sverige så spelar det ingen större roll att man råkar ha flockimmunitet i vissa förorter i Stockholm. Reglerna kommer att fortsätta att gälla till dess att man har kontroll över hela landet.
Notera även att du inte har garantier för att få immunitet, väldigt många av de som tillfrisknat har återinfekterats igen och insjuknat i Covid19.
Citera
Medlem
När jag läser en del inlägg i denna tråd blir jag väldigt orolig för landets framtid. Bildningsnivån är skrämmande låg, man hämtar statistik utan att ens kontrollera vem som producerat denna, man skapar sig en uppfattning fån tidningsrubriker och gör den till absolut sanning. Får känslan av att många skribenter här inne är en salig blandning mellan rednecks och WT, ni skulle utan problem platsa i Jerry Springers show om den nu finns kvar.
Det spelar ingen roll vad myndigheterna eller regeringen presenterar för åtgärder, många som sitter här inne och skriver har redan förutspått att covid-19 kommer att få jorden att gå under sen spelar det ingen roll vilka besked som än meddelas. Ni har uppenbarligen ett förakt mot staten och dess företrädare. Somliga här inne tycks lita mer på den kinesiska staten än på regeringen, FoHM, MSB och socialstyrelsen. Ser statistiken bra ut, då mörkar staten, ser statistiken dålig ut då mörkar staten ändå.
Nu hade Löfven, Hallengren och Carlsson en presskonferens där det förtydligades vad som ska ske i framtiden gällande tester, då kommer det klagomål på att Carlsson mumlar och man inte hör vad han säger, vilket jag tycker är märkligt då jag klart och tydligt hörde exakt vad han sa, ni som hör dåligt borde väl kunna använda er av den som teckenspråkstolkar för att förstå? Så istället för att lyssna på vad som sades på presskonferensen lämnar ni synpunkter på hur det uttrycktes.
Ja vi har fått en fruktansvärd sjukdom som tycks drabba hela världen, men slappna av, vi kommer att överleva, visst blir det till priset av att en del kommer att avlida, men i dagsläget är detta oundvikligt, detta skriver jag inte för att jag är kall och saknar känslor, utan för att det är den bistra sanningen. Inget land kommer att gå ur denna kris obemärkt, somliga kommer att drabbas katastrofalt av att ekonomin kraschar, något land kommer att få många som blir sjuka eller kommer att dö, något land väljer en medelväg som Sverige gjort. Innan situationen är över så kommer ingen att veta vilket land som hade bäst strategi.
Personligen anser jag att vår väg är den bästa medelvägen att gå. Men när det hela är över kan jag inse att jag har fel, jag vet inte, ingen annan vet heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Han menar att bara för att man säger att man ska göra mer så betyder det ingenting, man måste agera.

Smittan hade kommit in i äldreboende även med nerstängning, eller du kanske tycker vi skulle satt alla i karantän och hoppas dom äldre klarar sig tan mat????
Citera
2020-04-17, 13:13
Medlem
kazangass avatar
(Bortse från att denna dokumentären är producerad av kinesisk statstv.)
Dokumentär som hur en ideal situation på en IVA-avdelning under covid19-krisen fungerar.

https://www.youtube.com/watch?v=j7_XtAcFD20
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Budbarare
Man kan inte jämföra dödlighet idag jämfört med potentiellt infekterade personer i nuläget då infektering sker exponentiellt och är nyare. Majoriteten utav de infekterade är inom den senaste veckan samt dagarna. Alltså är majoriteten fortfarande inom inkubationstiden

En pandemi är som att kolla på en explosion i baklänges.

Det håller jag med. Jag förklarade bara hur jag (gissade) tror att han fick fram sin dödlighet.
Citera
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Vad har hänt i Kina? Någon som ätit en ny fladdermus?

Vet att dom ljuger om sina siffror men brukar vara 1-6 döda/ dag

Och nu idag 1200+

De reviderade ett redan manipulerat dödsantal i Wuhan med att tillägga en random extra siffra på pga stor press från wuhaninvånare då folk börjat protestera och går emot regeringen mer och mer, dag efter dag. Vi visste att de följde en matematisk formel för att presentera döda samt infekterade redan i Januari. Samma som Iran
Citera
Medlem
V4s avatar
https://youtu.be/Z_2xbZetibM

Värt att kika på inför dagens presskonferens gällande de siffrorna som Tegnell bestämt sa var felaktiga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
och det gör ju bara saken ännu märkligare.

Malariamedecinnjar funkat på vissa och på vissa inte....
Kanske dom försöker med göra nya komponenter på den?
Citera
2020-04-17, 13:14
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det håller jag med. Jag förklarade bara hur jag (gissade) tror att han fick fram sin dödlighet.

Dobrze, ber om ursäkt, man blir ju hjärndöd av statsälskarna här. Man vet inte riktigt som pågår med all desinformation.
Citera
2020-04-17, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Smittan hade kommit in i äldreboende även med nerstängning, eller du kanske tycker vi skulle satt alla i karantän och hoppas dom äldre klarar sig tan mat????

Jaha, så du gör samma misstag som alla ni idioter. Sa jag något om nedstängning? Det fanns fakta om hur spridning hände innan vi hade stor smittspridning. Tegnell väljer att ignorera denna fakta och nu har vi det på många ålderdomshem. Ser du nedstängning där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in