2020-04-14, 13:19
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Kommer politikerne til å følge rådene fra de forskerne?

Bra fråga. Om det dör tillräckligt många på kort tid kanske. Eller om oppositionen börjar kritisera den förda politiken mer hårdfört. Men hittills verkar oppositionen mest intresserade av mer stöd till drabbade företag.

Folkhälsmyndigheten har gjort alldeles för mycket missbedömningar från första början. Det har varit vaga och motstridiga direktiv från de styrande i Sverige.

På presskonferensen igår fick Folkhälsmyndigheten frågan ( Tegnells standin) om de ansåg att skolavslutningarna skulle ställas in. Svaret var ett undvikande mummel. Det hade varit enkelt för Folkhälsmyndigheten att svara " Ja, vi anser att skolavslutningarna bör ställas in. Men det är varje kommun/skola som bestämmer det."
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Det spelar ingen som helst roll vem, vad eller vilka som skulle få "ökad makt" av den uppenbart absolut, överlägset bästa strategin att bekämpa viruset på, som alla andra länder följer - förutom sverige. Helt enkelt för att Sverige inte har råd att stänga ner något p.ga invandringspolitiken man har fört. Hur ska man ha råd att försöja med bidrag när allt är nedstängt? Det går inte, man har inte ens råd med det i dagsläget när folk jobbar och det inte är nedstängt.

Snälla gå och lägg dig med ditt skitsnack om invandringspolitik. Vi har visst råd att stänga ner, vi är dock tillräckligt långsiktiga i vårt tänk att vi förstår att en nedstängning för med sig mer negativt än positivt. Danmark har förstått detta och öppnar upp igen. Och inte fan är viruset borta i Danmark. En helt onödig nedstängning med andra ord.
Citera
Medlem
Dagens viktigaste artikel i DN Debatt är nu låst. Den var öppen tidigare i dag.

https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-nu-maste-politikerna-gripa-in/
Citera
2020-04-14, 13:20
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Om man extrapolerar från de som redan rapporterat och jämför med hur många döda de har innan kommer totalrapporten hamna på c:a 185 döda idag, tycker det låter lite lågt men vi får se.
https://c19.se/
Om man istället jämför med hur många som är på sjukhus blir dagens siffra 156st
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det är nog ett slags genomsnitt.
Vi har renare luft häruppe, och färre rökare. Sen så finns det även andra skillnader som gör att vi kanske hamnar under snittet.
Men det är å andra sidan inte över här än.

Mätningarna haltar också. En del räknar covid som dödsorsak om personen varit smittad, andra inte. Men det borde man ha viktat för.

Hur vet man att 10 % av stockholmarna är smittade, och hur ser åldersfördelningen ut? Det kan ju vara så att många unga är smittade, men att en stor del av de i riskgrupperna som smittats också avlider?

Det vore bra med en transparent och tydlig redovisning av läget här i Sverige. Det är för mycket tjafs runt det hela.
Media gör ett uruselt jobb, det är rena Mello-nivån på deras granskning. Det är några ”eftertänksamma” krönikor hit och dit, olika experter uttalar sig och det spretar hit och dit. Men läser man mellan alla rader så leder media oss in i dimman. Tegnell är en katastrof på kommunikation och talar inte ur skägget, och blir ibland eftertänksam (typ, ”ojdå, blev det såhär”).

Att döma av diskussionerna här på FB så är folk uppdelade i två läger: mot lockdown och för lockdown, och mitt i det hela har vi flockimmunitetsspåret. Det är ett stort misslyckande att folket är delat.

För ett par veckor sedan var det matematiker som gick ut med att 10 % av Sveriges befolkning borde vara smittad med tanke på virusets smitthastighet, hur det varit i andra länder där man testar många etc. etc. I Stockholm borde det vara högre och det borde ökat sedan dess så jag ser i 20 % som omöjligt. Men vi kommer att få en indikation på det snart för nu skall man börja testa kontrollgrupper av den generella befolkningen och också alla som jobbar i vården. Sverige ligger minst en månad efter t.ex. Sydkorea är det gäller testning.

Jag vet inte vad som är bäst nu, det känns som FHM och regeringen satt oss i en situation där det är svårt att göra något, det är för spritt redan. I alla fall i Stockholms län. Så jag tillhör inget av lägren för/emot lockdown nu.Man kunde ha stoppat flygningar och kontrollerat och satt alla i karantän som kom in i landet. Nu är det för sent tror jag. Teg**** kan inte backa bandet. Göre en total lockdown efter flera veckors halv lockdown? Vad var då syftet med att alla restauranger och butiker redan går i konkurs utan någon officiell lock down? Och kommer en lockdown stoppa spridning på äldreboenden och sjukhus där spridningen är störst nu? Är det i över huvud taget någon spridning på "uteserveringar" och andra förvillande saker de håller på med samtidigt som restaurangbranschen gör reklam men #stötta krogen. Hur skall de ha det liksom.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Så fruktansvärt roligt, folk förstår inte detta (eller låtsas att inte förstå - för att det blir för jobbigt värdegrundsmässigt om man erkänner hur det ligger till).

Sverige stänger inte ned för att Sverige inte har råd att stänga ned pg.a den totalt ansvarslösa invandringspolitiken man har fört. Man är beroende av arbetare och skattebetalare för att ens komma i närheten av att kunna försörja invandringspolitiken man fört. Ni kan väl inte på riktigt tro (ni som är över 12 år gamla dvs) att detta skulle vara en uttänkt strategi från myndigheten - att inte stänga ner?

Därför är Sverige det enda landet i princip som inte stänger ned, inte för att vi skulle vara speciellt "smarta" och veta något som inga andra länder vet.

Det är så himla gulligt med barn här i tråden som tror att det är alarmistiskt att stänga ned/gå i lockdown, eller tycker att sverige agerar helt rätt, att tegnell vet vad han sysslar med osv.

Regeringen har liksom målat in sig i ett hörn med invandringspolitiken och ekonomin, även om detta skulle kosta hundratusentals svenska liv så är det något som måste offras p.ga invandringspolitiken som förts, annars har man inte råd med den och då kraschar allt ännu mer.

Jag fnittrar som en skolflicka när jag läser kommentarer här inne om hur bra det är att man inte stänger ner landet/går i lockdown, och deras resonemang kring varför man inte gör det eller kring varför det vore en dålig idé.

Det handlar liksom inte om att det är en "strategi som Sverige har valt" utan för att det helt enkelt är det enda alternativet - på grund av förd invandringspolitik så man har helt enkelt inte råd att stänga ner någonting, då blir det total krash, andra länder har inte varit lika sjuka i huvudet som Sverige gällande det, så dom kan rädda sin befolkning.

Nu kommer ju allt fler forskare fram och totalsågar hela "strategin" också. Varför denna "strategi" används är det såklart ingen som vågar yttra sig om i media - av uppenbara skäl.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av Trenmacka
Ja det rimligaste är att Sverige inte har råd med en nedstängning.
Väldigt konstigt att gå emot resten av världen, hela världen gör på samma sätt bara Sverige som sticker ut, även om man inte vet vad som är rätt eller fel att göra i detta läge vilket Sverige säger så ser det inte bra ut när hela världen gör på ett sätt och lilla Sverige gör på ett helt annat.

Tänker man på det så är det enda rimliga att Sverige inte har råd.

Sen kan vi lägga till att många andra länder har gett ut en extra corona peng till alla, 600 dollar i USA tror jag det var och i Holland där jag har släktingar så får dom 2000 kr extra i månaden som corona bidrag, många länder som är fattigare än Sverige har stängt ner helt och betalar fortfarande ut full lön till folk.
Fan tillomed Turkiet skickar ut gratis masker till folket.

Sverige har inte gett ett skit till folket, inte ens dom i sjukvården som sliter ihjäl sig får ett öre.

Syrgas till det hostande folket!
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Så du menar att om man som cancerforskare eller odontolog kritiserar något som man inte är forskningskompetent på så straffas man mindre om man vet något om det man kritiserar
Naturligtvis, det förstår de flesta.
Citera
2020-04-14, 13:21
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/vi-ar-lite-bortglomda/

Jag blir illamående av dessa ungdomar - gnäller på att de missar sin "student" (som egentligen inte ens finns längre, alla får vara med och fira, t.o.m. de som inte går ut med fullständiga betyg). Mitt ibland lidande, död, konkurser och arbetslöshet... Kan inte någon samla in alla de här bortskämda ungdomarna som gnäller, och skicka ut dem på fälten nu när säsongsarbetarna från Östeuropa inte får komma hit..? Det skulle göra dem gott.

Jag har för övrigt också en "student" här hemma, men det har inte varit ett ord av gnäll. H*n och h*ns vänner inser situationens allvar. Snarare går diskussionerna kring hur de bäst ska kunna hjälpa till i samhället, när de har gått ut gymnasiet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtomicBull
Du verkar avfärda allt med att det är judarna som vill stänga ner världen. Tror du är inne i fel tråd.
Jag beundrar det judiska folkets företagsamhet och intelligens, men man kan inte bortse från
elitens förmåga att utnyttja samhällets svaghet. Judarna har i förhållande till sitt antal en absurd makt över massmedia i hela västvärlden. Jag tror att det vore skadligt om de också blir dominerande inom industrivärlden. Vem ska granska och kritisera dem, när media redan är köpt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta när jag läser detta. Fullständigt Insiktslöst, helt onyanserat och totalt korkat. Don't call us. We'll call you.

Fast det är ju en poäng i det.
Högern har oftast som utgångspunkt individens frihet från staten.
Och att friheten för individen är värt priset av t.ex dödsfall i många exempel.
Det högern ogillar är att staten ska bestämma över individen med hänvisning till samhällets helhet som argument.

Resonemanget att staten ska bestämma över individen för att skydda de fattiga och utsatta är per definition mycket vänster.
Oavsett var man står i detta framstår alarmisterna som de till vänster.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
De testar inte dödfall på äldreboende. Dödsfall på äldreboende tar upp till 3 veckor att få in i statistiken. Dödsfall på sjukhus tar upp till 3 dagar att få in i statistiken. Kommer nog bli ett stort mörkertal på dödsfall. Corona har ju kommit in på 1/3 av Stockholms äldreboende.

I italien testar man efter döden. Enligt DN dog ju 64 st av 140 boende på ett och samma äldreboende.

Ja den sanna siffran kommer att synas i SCBs dödsstatistik. Överdödligheten jämfört med förra året.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Att 1 av 3 tillhör riskgruppen stämmer säkert väl med Sverige också. Ni har lyckats få kontroll över smittan
Bra att ni öppnar väldigt försiktigt och ev stänger om det inte går.
Några fler smittade blir det förmodligen men fortfarande underkontroll, ni klarar det Norge, håller tummarna för mina grannar i väst.
Takk for det Vi er mange her i Norge som på samme måte krysser fingrene og håper at det går bra med Sverige.

Hele verden håper at eksperimentet med å oppnå flokkimmunitet blir vellykket.

Ingen har fasit ennå. Hele verden er rammet, og vi kan ikke løse krisen uten samarbeid på tvers av grensene
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in