2020-04-14, 12:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du har missat artikeln i dagens DN tycks det. Den är fri att läsa så här är den. Du har hennes kollegor i underskrifterna i slutet av artikeln. De tycker likadant:

https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-nu-maste-politikerna-gripa-in/
Nej den är låst. Dessutom tycker jag inte det är helt schysst att bara ge en länk och säga åt folk att läsa alt. titta på en video. Tror till och med det finns forumregler mot det eftersom du inte bidrar ned någon egen åsikt. Jag är inte har gör att diskutera med henne och hennes kollegor! Varför inte citera och förklara varför du tycker att de kommer med ett övertygande argument? Det är inte lag bara för att det står i tidningen, och hon och hennes kollegor är fortfarande en liten klick ned snäv specialitet som inte är experter på den ner övergripande problematiken.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-14 kl. 12:55.
Citera
Medlem
Apple och Google arbetar tillsammans för att bekämpa COVID-19
https://www.androidcentral.com/apple-and-google-are-working-together-its-us-make-things-work
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Är det testerna som smittar? Så det är inte för att man misslyckats med sin ordning och reda för att hålla smittan nere?

Ryssland är inget framgångsexempel, långt ifrån. Man har dessutom inte kapacitet att ta hand om sina sjuka.

Testar du fler så får du fler smittade då vissa inte har så starka symptom.
Enkel logik.
Citera
Avstängd
https://www.vg.no/

Toppar nyheterna även i Norge.
Citera
2020-04-14, 12:53
Medlem
Enligt WHO - inget vaccin på över ett år. (står det i aftonblaskan)
Citera
Medlem
Citat:
"I et debattinnlegg i Dagens Nyheter kommer 22 forskere med hard kritikk mot den svenske coronastrategien."
https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-nu-maste-politikerna-gripa-in/

Ifølge Aftonbladet mener de at politikerne nå må gripe inn med «raske og radikale tiltak».
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nyJQ6/22-forskare-folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-med-sin-coronastrate

Ifølge forskerne har svenske helsemyndigheter ved fire anledninger hevdet at smitten flater ut, uten at det har vist seg å stemme. En av forskerne, professor ved Göteborgs universitet Jan Lötvall, mener at det svenske folket ikke har forstått alvoret.
– Det er fordi de har fått tvilsomme beskjeder fra folkehelsemyndighetene og våre folkevalgte, sier han.
"

"Ifølge forskerne må det skje en rask endring. De foreslår at skoler og restauranter stenges på samme måte som i Finland. Helsepersonell som jobber med eldre skal bruke skikkelig smittevernutstyr og det må gjennomføres massetesting av helsepersonell."
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e958e0c474b050011b81fde
Kommer politikerne til å følge rådene fra de forskerne?
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är troligt att kombinationen är effektivare. Fast nedstängning har ett högre pris.

Det är jag tycker är märkligt är frånvaron av kritik mot bristen av testande. Folk tjatar bara om att stänga ned samhället som skulle ge en tveksam nytta.

Personalen inom vård är de mest troliga personer som smittat de äldre. De rör sig i en högriskmiljö och träffar många individer, både kollegor och patienter. Det är uppenbart omöjligt att stänga ner vården. Alla som jobbar med vård borde testas regelbundet. Då kan man fånga spridarna innan de blir smittsamma. Varför har vi inte drivein test som i Sydkorea?

Som sagt. Kritiken mot brist på tester lyster med sin frånvaro.

Jag håller med, vad jag förstått det som handlar hela biten om just resurser. Det är i sig ingen ursäkt men jag fattar heller inte riktigt varför vi inte jobbar i framkant här. Visst att vi behöver tillförlitliga tester men det är en fråga som behöver aktivt prioriteras. Ett scenario där vi aktivt kan testa för både viruset samt antikroppar ger oss en enorm möjlighet att komma tillbaka till en "normal" nivå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De påstår att mina inlägg är »mästrande« uttrycker det som en egen härskarteknik för att de inte har svar på de argument jag lägger fram. Jag är inte mästarende. Jag är rak och ifrågasättande. Att du sedan väljer att tolka »inte representativ« som om jag skrev att du »inte får« är också en mästrande från din sida. Det är att sätta dig som offer.

Du får svara, men ditt svar på det jag frågade om var också det »mästrande«. Jag uttryckte full förståelse för hur tufft det skulle vara om - en person har jobbat hela sitt liv och sparat ihop till något som ska sätta guldkant på tillvaron som pensionär (eftersom pensionen är väldigt låg jämfört med förvärvsinkomst) - och detta sedan i en ekonomisk kollaps försvinner.

Ditt mästrande och insinuanta svar var då: hellre det än att jobba i hela sitt liv och betala skatt och sluta på ett äldreboende med en morfinspruta istället för vård...

Den som förlorar sitt kapital i det jag skrev som exempel lär aldrig komma till det du beskriver och det finns inga belägg för att det är så på ett äldreboende som du påstår.

Ehh.. mitt svar att det är värre att dö än att förlora pengar... Hur du kan få det till mästrande är bara extremt märkligt.

Jag uppfattade visst att det du skrev: "du är inte representativ att svara", som ett sätt att tysta mig. Att jag är inte värd att få ha en åsikt. Det var dessutom hånfullt personangrepp att skriva "Du har väl inte ens jobbat en tredjedel av ett arbetsliv". När du inte ens vet ett dugg om mig. En sådan kommentar är väldigt låg debattnivå och en härskarteknik om något. Det är ju definitionen av att förminska en annan person..

Inte ens när flera säger till dig att dina inlägg är mästrande, så tar du till dig.

Har sett dig svara väldigt otrevligt till många. Så jag kommer inte svara mer på dina inlägg och finns det ngn ignorefunktion så kommer jag att använda den. Som jag sa vill jag bara prata om Corona och inte OT eller höra personangrepp osv. Hejdå.
Citera
2020-04-14, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Är det testerna som smittar? Så det är inte för att man misslyckats med sin ordning och reda för att hålla smittan nere?

Ryssland är inget framgångsexempel, långt ifrån. Man har dessutom inte kapacitet att ta hand om sina sjuka.

Ja det är faktiskt inte uteslutet att tester sprider smittan. Det beror ju lite på hur och var testerna utförs. Men att en och annan person har blivit smittad i samband med testning är väldigt troligt.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej den är låst.
Här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Stort tack för länken!

Att läsa denna artikel kändes som att skymta en oas, efter att ha vandrat länge i en öken!

Äntligen är det några tungviktare som talar ut och ser vad man själv i vanmakt försökt föra fram så länge. Äntligen kan man stolt slänga av sig det hånfulla öknamnet "alarmist" och känna att det finns andra där ute med empati. Personer som inte bör bli så lätta att skaka av sig, för regeringen.

Förhoppningsvis vågar fler nu träda fram och stå upp för etik och moral och en vilja att rädda människoliv. Nu fick man hopp!

Många av dessa har redan tidigare skrivit under om detta men det har bara tystats ner. Tyvärr!
Hoppas att det händer något nu för det är sjukt hur folkhälsomyndigheten tillåts hålla på att hjärntvättar folket.
Ingen journalist har ifrågasatt den platta fantasikurvan som Tegnell har presenterat på presskonferens efter presskonferens. Den kurvan utan siffror som han envisas att visa.

Man blir bara arg och känner sig maktlös inför folkhälsomyndighetens, politikernas och medias hantering av detta.
Citera
2020-04-14, 12:55
Medlem
SeanAverys avatar
Så vad bra, nu kanske svenska folket kan förstå att vi är ett totalt misslyckat förlamat land och sossarna tvärvänder i mätningarna. Jag tror ju dock inte på fullaste allvar att politikerna bryr sig ett skit om dom här forskarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in