Citat:
Det är nog ett slags genomsnitt.ag tror inte dödligheten är så hög. I Stockholm har redan minst 10 % blivit smittade, 220 000 människor, och "bara" ca 500 döda. Jag är en av kritikerna till FHM och regeringen så jag förösker inte försvara dem men vi borde haft 8 000 döda redan i Stockholm med dina siffror.
Vi har renare luft häruppe, och färre rökare. Sen så finns det även andra skillnader som gör att vi kanske hamnar under snittet.
Men det är å andra sidan inte över här än.
Mätningarna haltar också. En del räknar covid som dödsorsak om personen varit smittad, andra inte. Men det borde man ha viktat för.
Hur vet man att 10 % av stockholmarna är smittade, och hur ser åldersfördelningen ut? Det kan ju vara så att många unga är smittade, men att en stor del av de i riskgrupperna som smittats också avlider?
Det vore bra med en transparent och tydlig redovisning av läget här i Sverige. Det är för mycket tjafs runt det hela.
Media gör ett uruselt jobb, det är rena Mello-nivån på deras granskning. Det är några ”eftertänksamma” krönikor hit och dit, olika experter uttalar sig och det spretar hit och dit. Men läser man mellan alla rader så leder media oss in i dimman. Tegnell är en katastrof på kommunikation och talar inte ur skägget, och blir ibland eftertänksam (typ, ”ojdå, blev det såhär”).
Att döma av diskussionerna här på FB så är folk uppdelade i två läger: mot lockdown och för lockdown, och mitt i det hela har vi flockimmunitetsspåret. Det är ett stort misslyckande att folket är delat.

)?