2020-04-14, 00:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ingen i Frankrike vet om det dör fler i Frankrike i år eftersom året har nästan nio månader kvar. Det man vet är att det dött fler än under motsvarande period tidigare. Det är emellertid sannolikt att det kommer att dö färre än tidigare under sista halvåret. Det kanske jämnar ut sig i slutänden. Det vet de tidigast i januari 2021.

Då man har en lockdown så kommer betydligt färre att dö i exempelvis bilolyckor, våldsbrott etc (fast det kan öka i hemmet). Det kanske går jämt ut, men jag misstänker att corona kommer att vara den största orsaken.
Citera
2020-04-14, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
ag tror inte dödligheten är så hög. I Stockholm har redan minst 10 % blivit smittade, 220 000 människor, och "bara" ca 500 döda. Jag är en av kritikerna till FHM och regeringen så jag förösker inte försvara dem men vi borde haft 8 000 döda redan i Stockholm med dina siffror.
De testar inte dödfall på äldreboende. Dödsfall på äldreboende tar upp till 3 veckor att få in i statistiken. Dödsfall på sjukhus tar upp till 3 dagar att få in i statistiken. Kommer nog bli ett stort mörkertal på dödsfall. Corona har ju kommit in på 1/3 av Stockholms äldreboende.

I italien testar man efter döden. Enligt DN dog ju 64 st av 140 boende på ett och samma äldreboende.
Citera
2020-04-14, 00:54
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Han har nog snarare målat in sig i flera hörn. Var finns dessa ”andra kompetenta människor” ( )?
Egentligen behöver de inte besitta Tegnellens kompetens då man mest ska utgöra mellanhand.

Någon mer mediavan hade också fungerat men det blir nog mer förtroendeingivande med någon som han. I teorin i alla fall.
Citera
2020-04-14, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Hittade en artikel i Kyrkans tidning om nu nån vill fördjupa sig i det där med döda och påstådda smittrisker.
"Vaga direktiv till kyrkogårdarnas personal." (who could have guessed)

https://www.kyrkanstidning.se/nyhet/corona-direktiv

Pingar den, tack

” Ambulanspersonal har fått stränga direktiv för hur de ska hantera sjuka. Direktiven till kyrkogårdpersonalen är mycket vagare.

Råden Skao fick av Folkhälsomyndigheten lades ut på Svenska kyrkans intranät. Där står att ”kroppen ska läggas och transporteras i en vätsketät bisättningssäck och att de som utför hygienisk förberedelse av kroppen inför begravningen ska använda lämplig personlig skyddsutrustning.”

Det låter ju inte jättevagt. Frågan är om skyddsutrustning finns på begravningsentreprenörerna och i kapellen. Knappast va?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Enligt Imperial College London så är troligtvis 1,4 miljoner svenskar redan smittade.

https://imperialcollegelondon.github.io/covid19estimates/#/details/Sweden

Tack. Det vore en bra siffra. Och kollar man på Stockholm endast så kan den vara ännu högre (enligt mig).

Men 14% vore bra.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Landade vi på 1041 bekräftade döda igår?

Healthdata uppdaterade äntligen igår och de ändrade äntligen sin prognos till lägre dödstal, men att använda sig av något som kontinuerligt har haft fel i sina analyser som att det vore gospeln är bara dumt.

Nej eftersom vi har en eftersläpning av rapporteringen, det har ju t.o.m. Tegnell sagt. Finns länkar i tråden om det.
Citera
2020-04-14, 00:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då man har en lockdown så kommer betydligt färre att dö i exempelvis bilolyckor, våldsbrott etc (fast det kan öka i hemmet). Det kanske går jämt ut, men jag misstänker att corona kommer att vara den största orsaken.

Ja det får du tills vidare misstänka intill dess fakta finns. Eventuell nedgång i andra dödsorsaker kommer att synas när statistiken är tillgänglig.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Det är många som vill vara vart som helst förutom i hemmet så det är inte bara döden som är den tuffa konsekvensen.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Engelsmän i karantän har koll på lilleputtlandet Sverige som det verkar.......

Vad vill du få sagt?
Citera
2020-04-14, 00:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Eller hur. Vilken trygghet man har haft innan.
Många fick sig en lektion i hur sårbar man är.

Jag vill gärna veta hur viruset kom till.
Jag tror det kom till på samma sätt som alla andra motbjudande virus: A one and a two and a...

Det vill jag också veta. Inte för att peka finger men för att göra rätt nästa gång.
Citera
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
WHO säger nu att det är 10 gånger dödligare än svininfluensan. Svininfluensan tog ju 250 000-500 000 liv. Om WHO har rätt så kommer 2,5 milj - 5 milj dö i världen https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/who-corona-tio-ganger-dodligare-an-svininfluensan/

Swine flu h1n1 har en mortality rate på 0.02%
så x10 = 0.2%

Vilket är på tok för lågt, tror inte en enda expert någonstans säger dessa låga siffror. Visst säger några låga siffror men inte så här.

Svininfluensan infekterade 700 miljoner till 1.4 miljarder människor och tros ha dödat
150-575 000

Svininfluensan: R0 värde: 1.4-1.6
Mortality rate: 0.02%

Kung Flu: R0 värde: 3.4-8.1
mortality rate: 0.2-5%??

Men en väldigt viktig siffra som folk helt glömmer bort är: Hur många behöver kritiskt vård och kan dö utan denna? 5-15%
Och hur många av dessa som får kritisk vård och återhämtas har men för livet?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det får du tills vidare misstänka intill dess fakta finns. Eventuell nedgång i andra dödsorsaker kommer att synas när statistiken är tillgänglig.

Så är det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in