2020-02-07, 12:54
Medlem
Roskorss avatar
Bör man vara orolig för en global pandemi eller inte? Vad säger experterna här i tråden? Har inte hängt med på sistone. Känns som faran är över för vår del.

edit: med
Senast redigerad av Roskors 2020-02-07 kl. 12:57.
Citera
2020-02-07, 12:55
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Jag vet att flashbacks alla statistikproffs stött och blött detta kring dödlighet och kommit fram till allt från 0,2% till 50%. Jag vet att ansvariga organisationers proffs säger ca 2%.

Det finns absolut möjlighet att göra flera olika modeller och beräkna på olika sätt. Det finns också skäl att ifrågasätta grunddata där Zhejiang provinsen exempelvis har 1000 smittade men 0 döda.
Det kan bero på att de har en supermild mutation lokalt, eller att man helt enkelt inte rapporterar utkomst över huvud taget.

Jag tänker mig följande modell dock:
Låt oss säga att vi gör en cutoff nu på 31 522 och ingen mer blir smittad (magiskt jag vet, men bara för räknemodellen)

Då har vi först 639st som redan gått åt och vi kan baserat på tidigare siffror se att vi under ytterligare ett par dagar kommer peaka på 100-120 dödsfall per dag innan vi når tröskeln där de flesta befinner sig i återhämtningsfas och är ute ur den akuta situationen och kurvan planar av. Då kan det vara rimligt att anta att av att dessa 31 522 som är registrerade kanske 1500 totalt inte klarar sig.

Det är: 5% ish.

Sen ska vi då räkna in det här med att de milda fallen inte söker vård, men det är vad jag vet tyvärr lite av en osäkerhetsfaktor som man inte ska för stor förhoppning till då "go see the doctor" är lite av en asiatisk ritual. Kulturellt så är det någonting man gör om man tror man är allvarligt sjuk.

Vi ska också ta i hänsyn att nu då vi börjar nå över 200 fall utomlands samt många som haft sjukdomen i kroppen tillräckligt länge för att det ska ha peakat så ser vi statistik som talar helt emot dessa 5%.

Extremt bra sjukvård kan förklara detta till viss del, men det är sjukvård på en nivå som jag tror exempelvis Sverige bara kan upprätthålla om antalet extra IVA-case är mindre än 500st samtidigt.

Slutsats:
Finns bara en väg framåt som är hållbar och det är att sakta ned smittspridning med åtgärder samtidigt som man gör en historisk stor ansträngning för att få fram ett vaccin så snabbt som möjligt.

Annars så kommer hela jorden ta en rätt rejäl ekonomisk paus om ca 2 månader.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, men 1918-1919 fanns det bokstavligen ingen verksam antibiotika.
I övrigt avsåg jag ingen koppling till dagens virus-smitta.

Det finns kanske inte heller verksam antibiotika i Wuhan, på grund av ESBL, det var dit jag ville komma.

Något som direkt talar emot att ESBL kan vara orsaken till att många avlider i Wuhan?

ESBL är vanligt förekommande i den delen av världen, smittar.

Vore väl knappast ett mysterium om trängseln på sjukhusen, och slarv med hygien samt dåliga sanitära förhållanden här och där bidrar till smittspridning(ESBL)?

Kan du förklara varför de flesta tycks dö i lunginflammation i Hubei inkl. Wuhan, men få utanför Kina?

Har du något förslag på varför det ser ut som det gör?
Senast redigerad av OY 2020-02-07 kl. 13:00.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
kom med bevis, jag tror att virus övervinner bakterier, och just det här viruset verkar ha enorm kraft
Titta på John Campbell's YouTube-videos så får du svaret där.
Citera
2020-02-07, 12:56
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Screenshots, har läckt ut

Skulle vara fint veta vad det står för överskrift - nån som vet?
https://scontent.fbma3-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/s960x960/82827330_2769386699774636_2578854142982225920_o.jp g?_nc_cat=1&_nc_ohc=lVrW8o_3xJUAX_onjxn&_nc_ht=sco ntent.fbma3-1.fna&oh=f93f046b7c9c07739482162b45e5249c&oe=5ECA1 29D

Hubei och Zhejiang är mörkrött markerat.
Antal smittade per hundra tusen - eller vad står det?

Ytterligare en bild från 1/2
https://tnimage.s3.hicloud.net.tw/photos/2020/02/05/1580900233-5e3a9f8931260.jpg
Det där ser ut som ”Tencentläckan”, har avhandlats i tråden. Ingen vet om det finns sanning bakom siffrorna.
Citera
2020-02-07, 12:58
Medlem
Från Aftonbladets chatt uppdatering.

"I torsdags blev en person inlagd på infektionskliniken vid Gävle sjukhus för provtagning av coronavirus efter att ha kommit hem från Wuhan och uppvisat lindriga symptom. Folkhälsomyndigheten har nu analyserat proven och uppger att det var negativt. Trots det kommer personen fortsätta med frivillig karantän, uppger Region Gävleborg i ett pressmeddelande. – Har personen inga symptom efter 14 dagar kan vi vara helt säkra på att personen inte har smittats av coronavirus, säger Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare. "

Är testerna inte säkra?
Citera
2020-02-07, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oeomum
Har byggt en interaktiv karta över nya coronaviruset nCoV-2019 i Sverige som jag uppdaterar vid ny information. Om ni är intresserad av en överblick finns den att se här i nuläget: https://pensive-neumann-985542.netlify.com/. Tyckte att det behövdes ett ställe där man kan följa spridningen på en mer lokal nivå än de globala kartor och sammanställningar som finns.

Fantastiskt, tack för det!
Citera
2020-02-07, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
kom med riktiga bevis att just corona skulle drabba fler rökare

Det är ganska känt att rökning påverkar chansen att överleva en lunginflammation. Om du är äldre och rökare eller fd rökare så är det inte bra.

https://www.youtube.com/watch?v=gPwfiQgGsFo&t=392s Där kan du se vad som påverkar chansen att överleva en lunginflammation

.
Citera
2020-02-07, 13:01
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu anklagas myrkottar att vara boven i dramat. Ta inte i hand.

After analyzing over 1,000 metagenome samples, the researchers identified pangolins as a potential intermediate host of the virus. Through molecular biological detection, the researchers found out that the positive rate of the β coronavirus in pangolins is 70 percent.

https://news.cgtn.com/news/2020-02-07/Pangolins-may-be-intermediate-hosts-of-novel-coronavirus-researchers-NT2WexSNWg/index.html
Det ante mig 😡 har alltid misstrott myrkottar, de ser så himla skumma ut.
Fördomsfullt javisst men tyvärr stämmer oftast fördomar😥
Citera
2020-02-07, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0

"I torsdags blev en person inlagd på infektionskliniken vid Gävle sjukhus för provtagning av coronavirus efter att ha kommit hem från Wuhan och uppvisat lindriga symptom. Folkhälsomyndigheten har nu analyserat proven och uppger att det var negativt. Trots det kommer personen fortsätta med frivillig karantän, uppger Region Gävleborg i ett pressmeddelande. – Har personen inga symptom efter 14 dagar kan vi vara helt säkra på att personen inte har smittats av coronavirus, säger Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare. "

Är testerna inte säkra?

Läkaren som dog testade negativt flera gånger innan han fick ett positivt svar. Så hur säkert är det?
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Finns det några bekräftade fall där den smittade inte är asiat?

Rapporten tystades snabbt ner men om den har bärighet borde vi se en överväldigande majoritet av asiater bland de smittade den andra vågen som kommer internationellt.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0

Är testerna inte säkra?

Det rör sig som en evakuerad från Wuhan. 14-dagars hemkarantän samt kontakt med sjukvård var en del av dealen. Inget konstigt att hon fortsätter vara isolerad i hemmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in