2020-02-07, 12:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Kryssningsfartyget Diamond Princess i Japan blir en bra värdemätare. 3700 personer ombord och just nu omkring 1-2% smittade, 61 stycken. Räknar man om det för en storstad som Wuan blir det minst 180 000 smittade och om 2% dödlighet omkring 3600 döda. Minst en borde då dö inom en vecka på denna båt och om ingen så är dödligheten betydligt lägre. Nu har ju detta pågått ett tag i Wuan men jag tror det stämmer ganska bra ändå, båten blir ett otrevligt litet lab av en stad i väst.

Alltså komplikationerna är väldigt olika för olika personer. Om man röker eller har rökt verkar riskerna vara betydligt högre än för andra ex.

Siffrorna jag hört från akademiker i väst räkna på är omkring 50k nya infektioner per dag, det verkar räcka med omkring 6 sekunder i närheten av en smittad person för att bli smittad.
Citera
2020-02-07, 12:24
Medlem
jardins avatar
Maste kännas litet som tio sma n-pojkar (känd deckare) att sitta pa baten utanför ngn hamn i Japan.
Borde man inte försöka evakuera grupper av turister till andra platser än baten?
Citera
2020-02-07, 12:26
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Angående den kinesiska patentansökan gällande kaliforniska Gileads medicin. Kineserna söker nationellt patentskydd för användningen av medicinen på corona. Fördelen för kineser är att eftersom de har störst behov av att testa och utveckla metoder för användningen så kommer de också driva forskning intensivt. Gilead har kanske inte samma drive. Kineserna skulle också kunna förhandla till sig bättre priser.
Lärorikt om nationella och internationella patent.

(Bloomberg) --Chinese researchers applied for a national patent on an experimental Gilead Sciences Inc. drug that they think might fight the novel coronavirus.

The Wuhan Institute of Virology ― based in the Chinese city at the center of the epidemic ― applied for a patent in China for use of the antiviral drug known as remdesivir in treating the ailment. The application was made Jan. 21 together with a military academy, according to a Feb. 4 statement on the institute’s website.

https://www.caixinglobal.com/2020-02-06/china-wants-to-patent-gileads-experimental-coronavirus-drug-101512006.html

Tack ska du ha!
Jag fick inte läsa artikeln, det var en betalvariant. Vet inte om jag känner mig lugnad, att Kineserna inte kommer att lägga beslag på den. Jag hoppas att Kineserna följer samma regler som alla andra i denna värld. Money rules.
Citera
2020-02-07, 12:27
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
hjälper verkligen munskydd? https://www.expressen.se/tv/nyheter/myterna-om-coronaviruset-hjalper-verkligen-munskydd/

beror vad det är för typ. Om det är ffp3 respirator så ja, det hjälper. Om det är ett vanligt munskydd utan respirator, nej inte mer än en handske
Citera
2020-02-07, 12:28
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Dansk press skriver att de tagit prover på henne och får svaret senare idag på om hon har coronavirus eller vanliga influensan.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-02-07-kinesisk-kvinde-indlagt-i-hoejisolation-paa-hvidovre-hospital-fik-det-daarligt-i

Lite mer:

-Kvinden bar maske under hele sit ophold i lufthavnen, fortæller pressechefen.

-Der vil blive foretaget en række relevante prøver, som herefter skal undersøges af Statens Serum Institut. Der kommer svar inden for et par timer, lyder det i mailen.

-Passageren befandt sig i Terminal 3 i lufthavnen. Det område, hvor hun var, blev spærret af. Personalet har nu rengjort området efter myndighedernes anvisninger. Området er blevet åbnet igen, og afspærringerne er fjernet.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11928352/kinesisk-kvinde-hentet-med-ambulance-i-koebenhavns-lufthavn/
Citera
2020-02-07, 12:28
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilket skulle kunna vara fallet även i Wuhan, brist på antibiotika, eller brist på verksam antibiotika.

ESBL?

Ja, men 1918-1919 fanns det bokstavligen ingen verksam antibiotika.
I övrigt avsåg jag ingen koppling till dagens virus-smitta.
Citera
2020-02-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Alltså komplikationerna är väldigt olika för olika personer. Om man röker eller har rökt verkar riskerna vara betydligt högre än för andra ex.

Siffrorna jag hört från akademiker i väst räkna på är omkring 50k nya infektioner per dag, det verkar räcka med omkring 6 sekunder i närheten av en smittad person för att bli smittad.
samtidigt som Agda 100+ kan ha rökt 1 pkt om dagen,....rökning är inget bra,men man ska nog överväga här.
Citera
2020-02-07, 12:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
samtidigt som Agda 100+ kan ha rökt 1 pkt om dagen,....rökning är inget bra,men man ska nog överväga här.

Risken för allvarliga komplikationer för rökare ELLER f.d. rökare verkar öka dramatiskt i det här fallet, inte bara marginellt. Skulle inte förvåna mig om inte mer än 90% av dödsfallen är rökare eller exrökare.
Citera
2020-02-07, 12:36
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Maste kännas litet som tio sma n-pojkar (känd deckare) att sitta pa baten utanför ngn hamn i Japan.
Borde man inte försöka evakuera grupper av turister till andra platser än baten?
Jag har också funderat på om båten är en smittohärd eftersom 3700 pers är packade så tätt. Och jag tvivlar på att fartygshytter är effektiva isoleringsrum.

Om man är omoralisk och rädd ombord så kan man fingera att man är sjuk. Då kanske man blir tagen iland och hamnar på isoleringsbädd på ett modernt japanskt sjukhus där man antagligen löper mindre risk att bli smittad. Ifall man ändå blir smittad, så har man i alla fall kapat åt sig en ypperlig vårdplats.

Å andra sidan har man satt fartyg i karantän under lång historisk tid så metoden är kanske bra. 40 dagar var tydligen regeln innan man fick släppas in i venedig under digerdödens era. Och det är därifrån ordet kommer: 40 -> Quarantine -> Karantän.
Citera
2020-02-07, 12:37
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:
undrar hur det går för den nyfödde bebisen och mamman, nån som sett nåt?

Om du menar hon amerikanskan så har hon lämnat Wuhan för ett ganska bra tag sedan. Hon evakuerades på det första planet som USA skickade. Och hamnade i automatisk karantän där.
Citera
2020-02-07, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, men 1918-1919 fanns det bokstavligen ingen verksam antibiotika.
I övrigt avsåg jag ingen koppling till dagens virus-smitta.
Överlevnaden vid ARDS vid lunginflammation har väl gått från 0% för hundra år sedan till över 80% idag? Den var väl runt 60% för 30 år sedan tror jag att John Campbell sa i en av sina videos.
Citera
2020-02-07, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Risken för allvarliga komplikationer för rökare ELLER f.d. rökare verkar öka dramatiskt i det här fallet, inte bara marginellt. Skulle inte förvåna mig om inte mer än 90% av dödsfallen är rökare eller exrökare.
kom med riktiga bevis att just corona skulle drabba fler rökare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in