2020-02-08, 19:29
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Färre smittade samt att det tar tid att dö. Det tog nästan en månad för Li Wenliang. Det förklarar varför så få dött utanför Hubei.

Det tar längre tid att bli frisk så det argumentet håller inte.
Citera
2020-02-08, 19:30
Medlem
Citat:
Färre smittade samt att det tar tid att dö. Det tog nästan en månad för Li Wenliang. Det förklarar varför så få dött utanför Hubei.

Nej, det är inte förklaringen.
Citera
2020-02-08, 19:30
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Än mer efterblivet att skriva ett flertal inlägg om hur efterblivet det är att folk diskuterar dödligheten och samtidigt prata om hur jobbigt det är att läsa tråden...

Självklart är det för tidigt att förlita sig på några siffror öht. Det jag försökt förklara folk somliga här hela tiden. Dock tycker jag mer det är folk som försöker avfärda det hela som ingenting som verkar ha hängt upp sig på siffrorna och gång på gång ska påpeka hur lågt antalet döda är i förhållande till smittade trots att de inte har en aning om de egentliga siffrorna. Alltså de som likt dig förminskat allvaret i den här situationen sedan första början.

Vi har dock koll på övriga världen och där tycks det följa samma mönster som utanför Hubei. Låg dödlighet. Men att sitta och spekulera kring detta är som sagt meningslöst.
Citera
2020-02-08, 19:31
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Det tar längre tid att bli frisk så det argumentet håller inte.

Nej, det gör det inte. Många friskförklarade blev sannolikt smittade efter Li Wenliang (smittad före 10 januari, död 6 februari).
Citera
2020-02-08, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Smittade är alla som fått viruset. Alla utvecklar inte symptom. Återhämtade är helt ointressant statistiskt. Är du smittad men inte utvecklat symptom skulle du alltså räknas bort. Det är matematiskt helt felaktigt. Antal smittade måste man räkna på.

Ja, alla som får viruset är smittade, men bara de man upptäcker kommer att ingå i statistiken. De övriga kommer att bli en okänd faktor som man inte kan ta hänsyn till då de är just okända.

Dödligheten beräknas på KÄNDA data... är personen infekterad men inte visar symptom och inte diagnostiseras kommer denne att falla bort från hela ekvationen både som smittad, återhämtad eller död.

Låt oss ta ett exempel

Om du har 10 personer där 3 är smittade varav en inte visar symptom över huvud taget och undgår upptäckt.

En av de uppenbart smittade dör och de andra två återhämtar sig. För världen ser det dock ut som att två personer blev sjuka varav en dog.

När sen sjukdomen är över så ska du beräkna dödligheten. Då kollar man på hur många som blivit smittade. Jo, vi har upptäckt två smittade... och en som blev frisk utan att bli avslöjad...

Man gör beräkningen på kända smittade. Således är det två smittade varav en dog. Då är dödligheten 50%... Den VERKLIGA dödligheten skulle vara 33% i och med att den som föll under radarn faktiskt återhämtat sig.. .men det vet man inte om.

Således är matematiken korrekt men svaret blir fel på grund av bristfällig data.
Citera
2020-02-08, 19:34
Medlem
ArgusOnes avatar
del
Citera
2020-02-08, 19:36
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, det är inte förklaringen.

Jo, det är enda förklaringen om ni tänker efter. Det tar längre tid för en ung person att dö än en äldre (Li Wenliang). De som blev smittade utanför Hubei blev smittade senare än de i Wuhan. Fler äldre är sannolikt smittade i Wuhan än utanför. Äldre orkar inte hålla emot lika länge så de dör fortare.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Vad framkommer i den här artikeln? Jag vill gärna läsa den men den vägrar öppna sig i mobiljäveln. Jag noterade dock att den skapade panik bland diverse domedagsprofeter.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har inte testat någon mask ännu men flera har ju skrivit att det är väldigt svårt att andas med dom på. Någon i tråden, kommer inte ihåg nicket men verkade väldigt kunnig som skrev att dessa masker skall man inte vara ensam när man testar första gången för man kan få syrebrist

Skitsnack.

Maskerna med ventil är superenkla för det sitter en flärp som öppnar sig och släpper ut inandningsluften.

VIKTIGT - Därför är maskerna ett dåligt skydd för redan smittade. Man hostar rätt ut i luften, så att säga. Därför ska masken kombineras med kirurgskydd hos personer som har symptom men vore bra för personer utan också.

Det är masker utan ventil som man bör ha någon med sig om man är ovan för man måste ”andas aktivt” som vid en syrgasmask/dykventil, man måste trycka ut den använda luften genom ett filter.

Edit
Jag använder samma masker dagligen i mitt arbete och det svåraste är att få dessa att vara täta. Det räcker med skäggstubb så är det bara 85% av luften som går genom masken. Med andra ord är det slätrakat och gärna något som kan agera ”lim” runt maskens kanter för säkerhet skull.
Senast redigerad av different_trip 2020-02-08 kl. 19:40.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det finns inga osäkerheter?

Nej, den dagen R0 globalt hamnar under ETT kommer farsoten att ebba ut. Då misstänker jag att även klimathotet ter sig som ett mindre problem, om än som en possessiv sidoeffekt.
Citera
2020-02-08, 19:37
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Nej, det gör det inte. Många friskförklarade blev sannolikt smittade efter Li Wenliang (smittad före 10 januari, död 6 februari).

Du utgår från ett fall som vi inte har en aning om hur det egentligen gick till. Ni litar inte på Kina för fem öre men när det gäller den här läkare då sväljer ni allt med hull och hår.

Din teori håller inte heller när vi tittar på siffrorna. För att friskförklaras måste du vara feberfri i tre dagar och lämna två negativa prov på två dagar, både blodprov, nedre luftväg och övre luftväg.
Citera
2020-02-08, 19:38
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Alkohol hjälper kanske att lindra symptom men jag tror det allra bästa är att lägga sig ner i en nybäddad säng med rena lakan och örngott, äta lite mat av lätt karaktär typ frukt, grönsaker, soppor etc eller kanske till och med fasta. Kroppen stänger av aptiten vid akut sjukdom för den orkar inte ta hand om maten. Så det är nog bäst - en skön, mjuk, nybäddad säng, i ett väl ventilerat rum och kanske en moder eller hustru eller sjuksköterska av milt och ömt temperament som ger en all omvårdnad man behöver

Hmm.. Det där med mat av lätt karaktär och kanske fasta på det kanske är nyckeln till lösningen?

Har varken morsa hustru eller sjuksköterska som skulle hjälpa mig men tror ärligt talat att i händelse av att man blir "dödssjuk" ska man ligga ensam utan kontakt med andra människor, detta då för att ens egna kropp ska slippa slåss mot baciller/bakterier från andra människor och diverse andra sjukdomar dessa kan föra med sig.

Har faktiskt ett minne från jag var liten (10 år tror jag) och "dödssjuk" i feber att jag skrek åt folk att lämna rummet och låta mig vara ensam då jag kände att jag blev sämre direkt när andra människor var närvarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in