2020-02-07, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Hur skulle sjukvården prioritera patienter vid ett eventuellt utbrott?

I en större stad, Stockholm exempelvis.

Ponera att det snabbt smittas många människor. Vem kommer att testas först? Vem blir inlagd för vård och i riktigt svåra fall, vem får intensivvård?
Alla vet ju hur det ser ut på sjukhusen idag och jag tvivlar på att man skulle kunna ta hand om alla på ett bra sätt. Vid ett eventuellt utbrott alltså.

Är det först till kvarn som gäller eller prioriteras de med störst vårdbehov och underliggande sjukdom?

Utgå från att en större grupp människor insjuknar under en kort period.

Jag tycker det är tillräckligt knepigt att komma rätt i vården redan idag. Har svårt att föreställa mig kaoset som skulle vara om flertalet människor insjuknar.

1) Man kommer att gå ut med direktiv om att alla skall isolera sig själva hemma om de har minsta sjukdomssymptom, om än bara att man känner sig hängig.
2) Man kommer att bemanna upp 1177 och därifrån styra upp vilka som skall till sjukvård och inte
3) Frågan är när man stänger förskola och skola?
4) När stänger man av kollektivtrafiken?
5) Gymnastikhallar är inte otroligt att vi kommer att få där de delar ut sängar och mediciner för att undvika bakteriell lunginflammation och andra saker som leder till intensivvård. Ett alternativ är att man kommer att få hantera även detta i hemmet.

Bara några exempel på vad som kommer att ske utifrån hur snabbt smittan sprids och hur många som blir sjuka. Om smittan sprids snabbt så måste man införa någon form av resebegränsingar och begränsningar i hur människor möts.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Nu minns jag. Han påstod dagen efter att det redan är en pandemi men det klassas inte så enligt WHO.

Edit han är inte statsepidemiolog. Det är Tegnell.

Björn Olsen är överläkare och professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset.
Citera
Medlem
Nu är allt fokus på Coronaviruset. Hur är status för den sk "vanliga" säsongsinfluensan? Den som i princip alla pensionärer vaccinerar sig emot varje höst och borde väl vara här nu. Hur rädda skall vi som inte vaccinerar oss vara för den contra Coronaviruset?
Citera
2020-02-07, 10:12
Medlem
Citat:
Nu minns jag. Han påstod dagen efter att det redan är en pandemi men det klassas inte så enligt WHO.

Björn är professor i infektionssjukdomar.
Citera
2020-02-07, 10:12
Medlem
Citat:

Jaha! Fan var helt fel ute! Han är professor i infektionssjukdomar.
Förlåt
Citera
2020-02-07, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Björn är professor i infektionssjukdomar.

Det var jag som hade blandat ihop och tyvärr skrev jag fel.
Stämmer med professor i infektionssjukdomar
Citera
2020-02-07, 10:14
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Sydamerika kan jag ha förståelse för. Jag tror inte att det finns så många direkta kontaktpunkter mellan Kina och SA.

Däremot Afrika gör mig lite mer fundersam. Kineserna bygger infrastruktur i bl.a Kenya och det bor således många kineser där.

Frågan är förstås hur bra det kenyanska systemet är på att fånga upp ev. fall? Uppriktigt sagt betvivlar jag det. Medicinmannen och antibiotika när man fått lite hosta och feber är det som gäller kan jag tänka mig. Att sedan en och annan dör i slumområdena är väl något man rycker på axlarna åt till att börja med i vart fall.
Tror inte ni ska oroa er så jäkla hårt om Afrika den sjukvård som finns där och det är PRIVAT sjukhusen dem är betydligt bättre utrustade än de som finns i Sverige kan jag säga er, Det största tex i Kenyas huvudstad Nairobi är Aga Kahn Hospital och läste dem är redan förberedda OM det skulle komma falla av detta Corona virus in i landet!

Mestadels så kommer arbetarna från övriga delar av Afrika som jobbar på byggena viss del är från Kina men de har varit där en längre tid innan detta utbrott började, Tror man ska lugna ned sig med skräckspridnings teorier bara för en själv eller ngr i en grupp skulle gilla och gotta sig åt det!
Citera
2020-02-07, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Luleå och fick åka hem inte en rad i lokaltidningarna av det ämnet hade det så varit extra flash på nätet och sedan dagen efter i papperstidningen så den kan ni slå ned som falskt, Visst folk är i Thailand på semestern kommer hem från varmt till kall så kommer en förkylning som inte har ett skit att göra med Corona viruset och det kan sjukvården direkt avgöra vad som är vad!

Såg att det är mer och mer folk som har detta Corona virus ombord kryssningsfartyget där är det välisolerat misstänker den båten kommer bli liggandes på redden och inte släpps in till hamn, Sedan så lär detta fartyg saneras frågan är hur sjutton ska saneringen gå till eg för inte mycket verkar bita på viruset!

Ser att kurvorna börjar peka nedåt samt att överlevande är betydligt större än döda ved det verkar, Franske läkaren som jobbar i Wuhan sade att peaken skulle nås i morgon 8/2 till France24 då dem stängde den städer och region så har smittan förhindrats sprida både globalt & i kina!
Peaken väntas i april. Mellan 5 och 13 dagar är inkubationstiden för de allra flesta.
Citera
2020-02-07, 10:17
Medlem
Nu finns det corona i Nordkorea också, inte ens de klarar sig...
...detta enligt Sydkoreanska medier.
Citera
2020-02-07, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jaha, det är dags för corona-skam nu...

Verkar vara samma typer som är klimatförnekare och coronaförnekare, förnekelse är en vanlig försvarsmekanism.
Citera
2020-02-07, 10:19
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Peaken väntas i april. Mellan 5 och 13 dagar är inkubationstiden för de allra flesta.
Franske läkaren sade 8/2 dvs i morgon når peaken och han jobbar på ett sjukhus i Wuhan, Så nog tror jag han har bättre koll än alla andra har!
Citera
2020-02-07, 10:19
Medlem
Nu anklagas myrkottar att vara boven i dramat. Ta inte i hand.

After analyzing over 1,000 metagenome samples, the researchers identified pangolins as a potential intermediate host of the virus. Through molecular biological detection, the researchers found out that the positive rate of the β coronavirus in pangolins is 70 percent.

https://news.cgtn.com/news/2020-02-07/Pangolins-may-be-intermediate-hosts-of-novel-coronavirus-researchers-NT2WexSNWg/index.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in