Citat:
Hur skulle sjukvården prioritera patienter vid ett eventuellt utbrott?
I en större stad, Stockholm exempelvis.
Ponera att det snabbt smittas många människor. Vem kommer att testas först? Vem blir inlagd för vård och i riktigt svåra fall, vem får intensivvård?
Alla vet ju hur det ser ut på sjukhusen idag och jag tvivlar på att man skulle kunna ta hand om alla på ett bra sätt. Vid ett eventuellt utbrott alltså.
Är det först till kvarn som gäller eller prioriteras de med störst vårdbehov och underliggande sjukdom?
Utgå från att en större grupp människor insjuknar under en kort period.
Jag tycker det är tillräckligt knepigt att komma rätt i vården redan idag. Har svårt att föreställa mig kaoset som skulle vara om flertalet människor insjuknar.
I en större stad, Stockholm exempelvis.
Ponera att det snabbt smittas många människor. Vem kommer att testas först? Vem blir inlagd för vård och i riktigt svåra fall, vem får intensivvård?
Alla vet ju hur det ser ut på sjukhusen idag och jag tvivlar på att man skulle kunna ta hand om alla på ett bra sätt. Vid ett eventuellt utbrott alltså.
Är det först till kvarn som gäller eller prioriteras de med störst vårdbehov och underliggande sjukdom?
Utgå från att en större grupp människor insjuknar under en kort period.
Jag tycker det är tillräckligt knepigt att komma rätt i vården redan idag. Har svårt att föreställa mig kaoset som skulle vara om flertalet människor insjuknar.
1) Man kommer att gå ut med direktiv om att alla skall isolera sig själva hemma om de har minsta sjukdomssymptom, om än bara att man känner sig hängig.
2) Man kommer att bemanna upp 1177 och därifrån styra upp vilka som skall till sjukvård och inte
3) Frågan är när man stänger förskola och skola?
4) När stänger man av kollektivtrafiken?
5) Gymnastikhallar är inte otroligt att vi kommer att få där de delar ut sängar och mediciner för att undvika bakteriell lunginflammation och andra saker som leder till intensivvård. Ett alternativ är att man kommer att få hantera även detta i hemmet.
Bara några exempel på vad som kommer att ske utifrån hur snabbt smittan sprids och hur många som blir sjuka. Om smittan sprids snabbt så måste man införa någon form av resebegränsingar och begränsningar i hur människor möts.