2020-02-07, 12:39
Medlem
Grollarens avatar
Jag skulle länka en artikel till er, som kom ut för 7 minuter sedan.
en handlade om att siffrorna som läckte ut, var en sida för myndigheter. Sedan följde en rad spekulationer om att myndigheterna har fått de här andra siffrorna, och därför gör så stora åtgärder.
Övriga befolkningen får lite lägre siffror för att inte skapa panik.

Tyvärr togs den bort redan efter sju minuter.
Tänk om de la all den energin på själva viruset, istället för att jaga sånt som inte passar in i deras PR-policy.
Citera
2020-02-07, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Tack ska du ha!
Jag fick inte läsa artikeln, det var en betalvariant. Vet inte om jag känner mig lugnad, att Kineserna inte kommer att lägga beslag på den. Jag hoppas att Kineserna följer samma regler som alla andra i denna värld. Money rules.

Du ska inte vara lugnad. Alla tar betalt. Inga gör någonting gratis men om Kina inte säljer då kan andra stater helt sonika skita i Kinas rättigheter, hänvisa till något nödläge eller dyl, och tillverka själva. Dessutom så är det är inte de enda medikamenten som används och som funnits fungerande, så det finns andra metoder.
Citera
2020-02-07, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Risken för allvarliga komplikationer för rökare ELLER f.d. rökare verkar öka dramatiskt i det här fallet, inte bara marginellt. Skulle inte förvåna mig om inte mer än 90% av dödsfallen är rökare eller exrökare.
I en av John Campbell's videos så refereras ett forskningspapper från december-19 där det finns ett poängsystem för att räkna ut sannolikheten att fö från lunginflammation orsakad av virus.

Vård är det viktigaste då man då kan förebygga andra problem så som bakteriell lunginflammation. Rökning, högt blodtryck och en ålder över 60 år gav alla 2-3 poäng (aktiv rökare 3p, fd rökare 2p) och man behöver nå upp i 12p för att ha stor risk för att dö i lunginflammation.
Citera
2020-02-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Maste kännas litet som tio sma n-pojkar (känd deckare) att sitta pa baten utanför ngn hamn i Japan.
Borde man inte försöka evakuera grupper av turister till andra platser än baten?

De som har hytter med balkong eller åtminstone fönster är illa nog, men för de som tvingas tillbringa två veckor i en liten hytt utan fönster, måste det kännas fruktansvärt.
Citera
2020-02-07, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
kom med riktiga bevis att just corona skulle drabba fler rökare
Vad jag vet så finns inga studier ännu som skulle kunna bevisa det.
Men i denna video som jag länkar så redogör läkaren på ett mycket bra och förklarande sätt om hur viruset tar sig in i cellen. Han berör också två studier som diskuterar just ACE2 receptorn som verkar spela en stor roll för smittrisken. En hypotes är att rökning gör att just ACE2 uttrycks mer. Ta gärna en titt då jag tycker den är väldigt sevärd.
https://www.youtube.com/watch?v=GT3_A1bf9pU
Citera
2020-02-07, 12:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
kom med riktiga bevis att just corona skulle drabba fler rökare

Inte risken att drabbas av viruset, risken att drabbas av komplikationer av viruset (d.v.s lunginflammation). Att rökare är mer benägna att drabbas av ex. bronkitis är en självklarhet som jag inte tänker bemöda googla upp åt dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800
Om du menar hon amerikanskan så har hon lämnat Wuhan för ett ganska bra tag sedan. Hon evakuerades på det första planet som USA skickade. Och hamnade i automatisk karantän där.
tack kan vara så om hon nyss fött barn
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Du ska inte vara lugnad. Alla tar betalt. Inga gör någonting gratis men om Kina inte säljer då kan andra stater helt sonika skita i Kinas rättigheter, hänvisa till något nödläge eller dyl, och tillverka själva. Dessutom så är det är inte de enda medikamenten som används och som funnits fungerande, så det finns andra metoder.

Tack.
Det finns alltså en möjlighet att bara ta "receptet" och tillverka eget vid en global katastrof. Det var ju strålande!

Citera
2020-02-07, 12:50
Medlem
Negativt provsvar i Gävle

https://www.gd.se/artikel/provresultaten-klara-inget-coronavirus-i-gavleborg
Citera
2020-02-07, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Tack.
Det finns alltså en möjlighet att bara ta "receptet" och tillverka eget vid en global katastrof. Det var ju strålande!

Det gjorde Sydafrika med Hiv-medicin.
Citera
2020-02-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Inte risken att drabbas av viruset, risken att drabbas av komplikationer av viruset (d.v.s lunginflammation). Att rökare är mer benägna att drabbas av ex. bronkitis är en självklarhet som jag inte tänker bemöda googla upp åt dig.
kom med bevis, jag tror att virus övervinner bakterier, och just det här viruset verkar ha enorm kraft
Citera
2020-02-07, 12:54
Medlem
Grollarens avatar
Vet inte om denna är postad redan? 2 timmar sedan.

Presskonferens från Singapore, raising outbreklevel to DORSCON.
Jag vet inte vad det betyder, men det verkar inget vidare iallafall.

https://www.youtube.com/watch?v=-tqUfY54XLc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in