2020-04-06, 11:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror han är rejält sjuk.

Ja, han har hög feber och är fortfarande kvar på sjukhuset:

Citat:
Johnson fortfarande på sjukhus med corona

Enligt brittiska medier har premiärministern hög feber.

https://www.svd.se/boris-johnson-pa-sjukhus-for-ny-provtagning
Citera
2020-04-06, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tycker nog att Österrike verkar vara det land i Europa där man har lyckats bäst hittills. Antalet nya fall har minskat från toppen 1300 till 270 och aktiva fall har minskat från 9300 till 8800. Vilka åtgärder har de vidtagit? Till exempel är det lag på att bära munskydd när man handlar.

Det har visat sig att spridning via händerna av denna sjukdom är marginell. Det normala är genom luften. Så vill man få ner spridningen så är munskydd mycket viktigare än handhygien.
Men i Sverige så hävdar myndigheterna envist det motsatta. Är det möjligen så att gruppimmunitet fortfarande är det hägrande målet.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/austria/

https://www.bbc.com/news/world-europe-52143873

LoLoLoL Det vore ju hysteriskt roligt om munskydd skulle visa sig ha bra effekt. Danskarna ska starta en stor studie om det.

Jag tror att handtvättandet har störst effekt inom vården. Efter svinisen visade det sig att sjukhussmittor gått ned radikalt och det tror jag att man uppmanades tvätta och sprita händerna.

Att man propagerar mot munskydd är nog inte något annat än försök att ransonera användandet så att sjukvården inte blir utan. Nu har "experter" även pratat emot handsprit. Varför? Jo, för det är brist på handsprit. Ger mig inte mycket för dessa propagandister.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, jag vill inte heller att mina 80+ släktingar ska dö av Covid. Flertalet är pigga o aktiva så att bara säga att det är ok de dör är sjukt.

Det är absolut inte ok att säga att de ska dö. Säg åt dina släktingar att hålla sig inne, oavsett hur pigga de är. Många äldre vägrar att ta till sig detta. Hjälp de med att handla och se till att de inte behöver lämna hemmet.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tycker nog att Österrike verkar vara det land i Europa där man har lyckats bäst hittills. Antalet nya fall har minskat från toppen 1300 till 270 och aktiva fall har minskat från 9300 till 8800. Vilka åtgärder har de vidtagit? Till exempel är det lag på att bära munskydd när man handlar.

Det har visat sig att spridning via händerna av denna sjukdom är marginell. Det normala är genom luften. Så vill man få ner spridningen så är munskydd mycket viktigare än handhygien.
Men i Sverige så hävdar myndigheterna envist det motsatta. Är det möjligen så att gruppimmunitet fortfarande är det hägrande målet.
I Sverige förväntas du stanna hemma om du har någon form av förkylnings- eller coronasymptom. Även det är ett sätt att minska spridningen. En dörr istället för ett munskydd. Asymptomatiska kan sprida men mycket mindre, särskilt om man håller avstånd. Så visst, o Sverige tycks man tolerera en lätt, mild spridning vilket gör att ingen bor utsättas för någon större mängd, och därför sannolikt inte heller utvecklar allvarliga symptom. Man försöker inte skapa en steril miljö för folk i allmänhet.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Man behöver inte vara Einstein för att förstå att Tyskland Har ett jättestort mörkertal vad gäller döda med den medelåldern. Troligt hade Frankrike ock Tyskland legat ganska lika om man visat statistiken på samma sätt

Visst är det något skumt med den medelåldern! Jag misstänker att de låter gamla dö hemma, för att i stället kunna hjälpa unga/yngre mera. De har en taktik där de håller koll på folk som är smittade hemma, och INNAN de börjar rasa så får de komma till sjukhus. När lungorna redan är svårt angripna, är det ju inte säkert att det funkar med respirator längre. Det står om Tysklands strategi här - bra artikel:

https://www.nytimes.com/2020/04/04/world/europe/germany-coronavirus-death-rate.html?smid=fb-share&fbclid=IwAR2eVNe39IH522Q8pcE-AmyPTN2bstodgbV7Eg0Fa3siE5ZHFYxbFKvMF4s

They call them corona taxis: Medics outfitted in protective gear, driving around the empty streets of Heidelberg to check on patients who are at home, five or six days into being sick with the coronavirus.

They take a blood test, looking for signs that a patient is about to go into a steep decline. They might suggest hospitalization, even to a patient who has only mild symptoms; the chances of surviving that decline are vastly improved by being in a hospital when it begins.

“There is this tipping point at the end of the first week,” said Prof. Hans-Georg Kräusslich, the head of virology at University Hospital in Heidelberg, one of Germany’s leading research hospitals. “If you are a person whose lungs might fail, that’s when you will start deteriorating.”
Citera
2020-04-06, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Marocko, algeriet och sydafrika verkar ha kommit igång. Ser du tendenser från andra regioner i övriga afrikanska länder som kan explodera inom kort?

Trender i regioner i indonesien & indien som kan bli nåt? Regionerna i Mexiko står ganska still vilket är märkligt med tanke på deras närhet och nära kontakter med USA. Nån region i Mexiko som trendar?
Congo (den lilla av de två Kongona) tycks också trenda lite nu.

Sen även då lokala kluster i Nord-östra Rumänien och Moldavien går rätt snabbt nu.

Sen kom det extremt många nya bekräftade fall i samtliga provinser i Andalusien (de 8 regionerna i södra Spanien på kartan) nu. De flesta dubblade antal fall eller till och med mer.

Det lilla gula på smittokartan samt ljusgröna på dödskartan man ser på Java är ju Jakarta. Det är ju en extremt befolkad stad. Den lilla fläcken representerar 1124 bekräftade smittade och 95 döda. Men vill väl inte påstå att de trendar fel. Det har ju varit mycket där ett tag. Japan har ju inte heller fått helt kontroll än och kan väl nästan säga vara det första landet som har tydlig tendens till en andra våg?

Sen tycker jag det är häftigt hur Alentejo (regionen i Portugal som har klarat sig otroligt väl) verkligen är så i ögonfallande, på båda kartorna. Sen har vi ju Ecuador där de nu verkar inse att många dött i hemmen och de räknar nu med väl över 300 döda.

https://i.ibb.co/dtZRK0b/covid19-20200406.png
https://i.ibb.co/HpkQ3xP/covid20dead-20200406.png
Senast redigerad av 235711 2020-04-06 kl. 11:39.
Citera
Medlem
"Foruten arbeidet ved Bærum sykehus bidrar nå også Leger uten grenser for første gang i Belgia, Sveits, Italia og Spania. Det er første gang at organisasjonen bidrar i samarbeid med helsevesen og sykehus i så mange europeiske land på én gang."
https://www.dagbladet.no/nyheter/her-bistar-de-i-norge-for-forste-gang/72314103

Har Sverige spurt Leger uten grenser om hjelp?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Förresten: i artikeln jag länkade till alldeles nyss (om Tyskland), stod det även att antikroppstesten ska komma i slutet av april, räknar de med - och då ska de masstesta. Då borde väl vi kunna få dem också? Tre veckor till kan man stå ut i isolering...
Citera
2020-04-06, 11:37
Medlem
Lao Tzus avatar
Breaking

Även Danmarks tidigare statsminister går nu ut offentligt och kräver flockimmunitet.

Tegnell äger snart hela jordgloben
Citat:
Forslaget fra den tidligere statsminister går på en strategi, hvor sundhedsvæsenet presses til det yderste, så man sikrer den såkaldte flokimmunitet og undgår at ødelægge økonomien.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/loekke-i-koedet-paa-mette-f.-sig-strategien-hoejt/8081479
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Kanske kan vara så att "de galna" inte var så galna,

när allt kommer till kritan,

Alldeles korrekt. Befolkningen som kallar Tegnell för landsfader och skrattar över att så få människor har dött är galna.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Tyskland har sköt sig bra under denna epidemi!

”Tyskland står nu inför sin stora coronakris, med ett stadigt ökande antal dödsfall.

Men landet har hittills klarat sig med förvånansvärt få dödsfall, jämfört med sina grannländer, ”bara” 1 318 döda.

Anledningarna är, enligt experterna, bland annat två:

En massiv testning – och en väl förberedd och utbyggd sjukvård.”

Sverige i jämförelse är som ett u-land.
Citera
2020-04-06, 11:38
Medlem
gloffgloffs avatar
[Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror han är rejält sjuk.

Ja, han har hög feber och är fortfarande kvar på sjukhuset:

QUOTE=-Info-|71069129]Ja, han har hög feber och är fortfarande kvar på sjukhuset:[/quote]

Vi hoppas det går bra!

Om man kommer till vården tidigt och kan få hjälp med

röntgen, syrgas och antibiotika,

var det såvitt jag kommer ihåg från Kina i februari många som klarar sig, men det kan innebära ett par veckor på sjukhus,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in