2020-04-06, 10:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Vad jag har förstår så finns det inget enskilt symptom som varken utesluter eller bekräftar Sars-2 Cov infektion eller CoVID-19.

Det där är en farlig tanke, inte bara för dig utan för alla i din omgivning också.

Jag är själv i litet samma båt (mycket märklig sjuka efter mässresa till Frankfurt i slutet av januari, milda symptom men ändå inte helt återställd än), men vi får nog snällt vänta tills det finns pålitliga antikroppstester för osskreti och pleti. Min tippning är att detta kommer i början av hösten eller slutet av sommaren om vi har tur.

Jag försöker själv hantera min lilla misstanke om att jag redan kan ha haft viruset genom att fokusera på att inte smitta andra - dvs min paranoia/oro för att själv bli smittad är litet nedsatt, men jag fortsätter att fokusera på att inte smitta andra. Litet samma inställning som jag har med livsmedelshygien: äter glatt vad som helst själv, men är mycket mer noga med både datum och hygien om jag bjuder andra.

Jo, du har såklart rätt. Men vi är inte mer än människor, och man ÄR mer försiktig när det gäller en själv och ens närmaste, än när det gäller främmande människor. Det tror jag att alla är.

Jag har läst någonstans att antikroppstestet kan vara här om några veckor. Jag hoppas att JAG har rätt - slutet av sommaren/början av hösten, då blir ju hela sommaren förstörd i år också...
Citera
2020-04-06, 10:46
Medlem
InOurNatures avatar
Alltså vad sitter Giesecke och säger i expressen? Han satt och tittade lite på siffrorna igår och tänkte till - 3 veckor sen är kulmen nådd. Det är ganska farligt och göra dom uttalandena. Både för att det finns väldigt lite som indikerara det. Samt vagga in i någon falsk trygghet. Bara hoppas han har rätt.
Citera
Medlem
Igår:
Citat:
– En del av våra modellerare tror att möjligen börjar vi närma oss en topp. Förhoppningsvis kanske det inte blir så där mycket fler fall per dag. Vi får se vad som händer, säger Tegnell till TV4.
Idag:
Citat:
Johan Giesecke, tidigare statsepidemiolog, gästar Morgonstudion. Giesecke tror att toppen på coronasmittade i Stockholm kommer att nås om tre veckor.
- Det kommer bli värre för sjukvården, mycket värre. Den här veckan och nästa veckan och tredje veckan. Sen kommer det börja gå ner.

Vad grundar du det här på?

- Det finns flera prognoser som yrkar på ungefär samma sak. Vi kommer att nå en kort platå och sen kommer det gå ner.

Det här är ju siffror som ingen annan har nämnt?

- Jag tittade på siffrorna igår och tänkte till.

Han betonar att övriga Sverige kommer att få sin värsta period lite längre fram.

– Det här gäller Stockholm. Resten av landet ligger lite efter, säger han.

Citera
Medlem
Boris Johnson borde rimligtvis kunna få tillgång till provtagning på annat sätt än på sjukhus. Om inte det handlar om datortomografi (CT/CAT scan, CT, DT) av lungorna förstås.
Citera
2020-04-06, 10:47
Medlem
Menarduatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Nån som vill göra en kvalificerad gissning på vilka verklighetsfrånvarande kommenterer AT kommer att leverera idag när man presenterar ett tresiffrigt antal nya döda?

Att DO gått ut med att de individer som bär på SARS-CoV-2 känner sig diskriminerade om individer utan Covid-19 bär på munskydd det är fler sympatismittade för att öka jämställdheten globalt!
Citera
2020-04-06, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Blanda inte in politik. Man stänger av områden överallt vid Medelhavet. I Tyskland får man mötas i par men inte fler annars ingriper polis.
Att bromsa smittspridningen är inte detsamma som att göra en Orban. Sjukvården skall orka med helt enkelt.

Alla områden blir drabbade, alla äldreboenden blir drabbade, alla smittar varandra i byns Coop/ICA eller på Apoteket,

-om vi inte väljer att göra nånting åt det,
Det är för sent. Äldreomsorgen har redan smittan hos sig. Massor av människor bär smittan och smittar andra utan att de vet om det. Det är en väl utförd plan. Att regeringen har valt att utsätta oss alla för ett experiment råder det inga tvivel om. Nu börjar den spännande tiden då vi får se hur många som dör och hur många som klarar sig. Det är som att leva i en skräckfilm.
Citera
2020-04-06, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalixrom
Citat från Aftonbladet angående Tyskland:
"Och även om smittan, precis som här, har börjat spridas till de äldre, är medelåldern på de döda fortfarande låg, bara 49 år, jämfört med 62,5 i Frankrike, 62 i Italien – och 81 år i Sverige."
Kanske bara tar längre tid att dö för yngre? Hade inte Italien också hög genomsnittsålder för avlidna tidigare? Jag börjar tro att vi sitter i samma båt, ung som äldre.

FÖRMODLIGRN SÅ BÖRJAR DET MED DE ÄLDRE OCH SJUKA FÖR ATT SEDAN FORTSÄTTA MED RESTEN AV BEFOLKNINGEN.
Citera
2020-04-06, 10:48
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Inte för att det är vanligt att yngre dör i corona, men det är ändå tillräckligt oroande att det ändå är så pass många som det är i vissa länder,.. Norge, Tyskland, USA etc..

Citat från aftonblaskans artikel nedan

"Precis som här hemma var det i början skidåkare som smittats i Österrike och Italien. Och även om smittan, precis som här, har börjat spridas till de äldre, är medelåldern på de döda fortfarande låg, bara 49 år, jämfört med 62,5 i Frankrike, 62 i Italien – och 81 år i Sverige."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3dOzR/darfor-har-tyskland-sa-fa-doda-i-corona

Man behöver inte vara Einstein för att förstå att Tyskland Har ett jättestort mörkertal vad gäller döda med den medelåldern. Troligt hade Frankrike ock Tyskland legat ganska lika om man visat statistiken på samma sätt
Citera
2020-04-06, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Du kommer bli förvånad om/och när det sker.. titta bara vad som skedde i nazi tyskland under 30-talet..
Det händer inte i Sverige. Jag är helt säker på det. Vi har för liten befolkning i förhållande till landets storlek för att det ska vara genomförbart.
Citera
2020-04-06, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Alltså vad sitter Giesecke och säger i expressen? Han satt och tittade lite på siffrorna igår och tänkte till - 3 veckor sen är kulmen nådd. Det är ganska farligt och göra dom uttalandena. Både för att det finns väldigt lite som indikerara det. Samt vagga in i någon falsk trygghet. Bara hoppas han har rätt.

Håller helt med!
Hörde honom svara på frågan ”hur har du kommit fram till det?”

Jag satt och kollade lite siffror i helgen, och kom fram till detta...
Känns väldigt väl underbyggt, NOT
Citera
2020-04-06, 10:51
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
En livslina. En sista kontakt med omvärlden utanför Europa. JFK är en av de viktigaste hubbarna i världen. Utlandssvenskar i långt-bort-i-stan kan, via omvägar, ta sig från olika delstater i USA och länder som inte stängt ner, till New York och sedan till Sverige. Jag har haft frågan uppe tidigare: vad gör FHM med återvändande svenskar som varit i USA? Dessa borde sättas i karantän så att vi inte får in amerikanska varianten av viruset.

Svar jag fick var att FHM inte gör någonting vilket givetvis är vansinnigt. Nån som vet mer?
Citerar mig själv. Jag hade fel. Det går inte köpa biljetter till flighten, så det är väl en cargoflight.

USA-svenskar flyger in till sverige via Amstrdam och några europeiska huvudstäder som fortfarande har trafik till arlanda.
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-04-06 kl. 10:53.
Citera
2020-04-06, 10:52
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Håller helt med!
Hörde honom svara på frågan ”hur har du kommit fram till det?”

Jag satt och kollade lite siffror i helgen, och kom fram till detta...
Känns väldigt väl underbyggt, NOT

Hur mycket mer mediautrymme skall han ha? Det börjar bli oroväckande kontraproduktivt. Masker funkar inte, kulmen är snart nådd, bara ett par tusen döda. Allt lugnt, intet nytt. Samtidigt en värld i kaos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in