2020-04-06, 11:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Så då skiter vi i de som inte är huvudgruppen

Vad menar du med »skiter i«? Det är väl ingen som gör det? Däremot har vi ju en underdimensionerad sjukvård sedan 90-talet som inte klarar av större vårdbehov.
Citera
2020-04-06, 11:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Informera om att Sverige har sitt första IVA-fall i den åldersgruppen?
??? Du sa bara att han vårdas med corona, inte att det är corona han vårdas för.

"Enligt iva-registret så är det nu 1 pojke 0-9 år som IVA-vårdas med Corona i Sverige"

Han kanske inte är coronasjuk bara för att han testat positiv.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det här ligger nära, två i familjen i riskgrupp och en i släkten som ligger för döden i corona.
Jag blev väl precis som alla andra sorgsen av att läsa om lilla hjärtat som dödats av sina föräldrar nu innan coronaepidemin bröt ut.
Jag blev väl precis som alla andra sorgsen när mina äldre släktingar dör som man känt hela livet.

Lägg av nu

Hoppas det går bra!

Ja vi har alla nära och kära i riskgrupper,
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Folk som tycker att det är en konst att kunna säga att någon annan har fel är den bästa sortens människor.
Det är dem man tyr sig till i det verkliga sociala livet och det är dem man frågar om råd när man vill framåt.

Heja Tegnell och hans kollegor på FHM. Med ett annat styre i Sverige än med det befintliga hade myndigheten varit nedlagd.

Fel vet jag inte men en grundläggande till just varför man valde att ta sådan väg finns ingen saklig förklaring mer än "immunity" bara ett problem med det påstående först trodde man det var en influensa då hade jag förstått men då man visste så lite om viruset även idag så är det ett väldigt farligt sätt att genomföra sådant beslut. Eller satt FHM på någon slags information som ingen i världen visste ? Eller var det ren chansning? Och den slags informationen måste vi få fram för annars har dom lekt med människoliv som experiment och då blir det folkmord i lag term. Visste dom helt 100% att det inte skulle eskalera med bevislig underlag, ja då är dom hjältar. Men varför underhålla sådan information för resten av världen?
Senast redigerad av kungen101 2020-04-06 kl. 12:18.
Citera
2020-04-06, 11:30
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är du som hittar på. Genomsnittsåldern på de knappt 500 döda i Sverige i covid-19 är 81 år. Det är ytterst få under 80 som avlidit, precis som det är varje år. Huvuddelen som dör är +80 med flera sjukdomar.
Ytterst få under som avlidit under 80 är det inte.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
2020-04-06, 11:30
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Positiv sidoeffekt av coronan. Färre psykbryt. Först rapporterade Danmark all fler hade "tillfrisknat" och nu verkar även Sverige gå samma väg.

Dramatiskt minskat flöde till psykakuten: "Aldrig varit med om det"
1:57 min

Publicerat kl 06.40

Aldrig någonsin har det varit så lågt tryck på den psykiatriska akutmottagningen på Östra sjukhuset som nu.
40 procent färre söker sig till psykakuten nu i coronatider i jämförelse med en vanlig dag.
Mathias Alvidius, verksamhetschef vid Psykiatri affektiva, Sahlgrenska universitetssjukhuset, gissar att patienterna dels inte besöker mottagningen för att de, på myndigheternas uppmaning, väljer att stanna hemma i coronatider, men också för att de kanske är rädda för att bli smittade. Eller att de nu i coronans spår kommer på andra tankar än sin egen psykiska hälsa.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7443542

Kanske kan vara så att "de galna" inte var så galna,

när allt kommer till kritan,
Citera
2020-04-06, 11:31
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är det du vill se en källa på?

Jag vill ha källa på det du skriver förstås. Jag vill veta varifrån du har hämtat uppgiften att det i princip bara är 80+ vars grundhälsa är betydligt sämre än genomsnittet för åldersgruppen som dör. Att de är multisjuka räcker inte, eftersom de är normalt för en 80+ att ha några krämpor av det slag som anges som riskfaktorer.
Citera
Bannlyst
Nu har det gått 4 månader sen skiten kom... Nästan varje land i hela världen har det...

Nu måste det börja komma fram till info om skiten och inte bara det är för tidigt att säga..

Det finns 69.000 människor och 1.3 miljoner människor man kunnat göra studier på.. Så det inte för tidigt att säga.

Nu måste dom komma fram till blir man immun eller inte. Varför drabbas man om man har högt blodtryck? Varför drabbas vissa i normal gruppen hårdare än andra. Var tal om blodgrupp? Nu måste dom kommit längre.. Nästa ann info som finns är månader bakåt i tiden.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Danmark statuerar exempel. Lite skillnad mot "låt-gå-landet" Sverige. Var man ute i en svensk stad eller park igår syntes inte en polis och folk visar i princip noll hänsyn när det gäller att hålla avstånd till andra etc.

https://www.di.se/live/dansk-polissatsning-mot-virusovertradelser/
Citera
2020-04-06, 11:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Svårigheter att sätta sig in i andras situation också. Tror nog 60-80-åringar vill leva lika mycket som alla andra, och man blir inte mindre en person för att man är äldre.

Farfar är 92 och sa "konstigt att vara så gammal och ändå vilja leva" på senaste födelsedagskalaset. Det är en rationalisering att tro att de flesta äldre tycker det är dags och inte bryr sig så mycket.

Ja, jag vill inte heller att mina 80+ släktingar ska dö av Covid. Flertalet är pigga o aktiva så att bara säga att det är ok de dör är sjukt.
Citera
2020-04-06, 11:33
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Arbetsgivare har ansvar för att systematiskt undersöka och förebygga arbetsmiljörisker så att anställda kan arbeta säkert. I den rådande coronapandemin innebär arbetsgivarens ansvar, bland annat, att se till att det finns tillräckligt med skyddsutrustning och att den utrustning som används är säker. Arbetsmiljöverket är den myndighet som ska se till att arbetsmiljölagen följs. Det gör vi genom tillsyn, regler och kommunikationsinsatser. Vi arbetar för att ingen ska skadas, bli sjuk eller dö på grund av sitt arbete.

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/sjukdomar-smitta-och-mikrobiologiska-risker/smittrisker-i-arbetsmiljon/coronaviruset/

Men det är inte de som ansvarar för att skaffa skydd till personal väl?

Det verkar just nu som om ingen i hela landet har det ansvaret,

poff! borta! ingen är ansvarig, allt är EU:s fel, eller Kinas fel, eller förra regeringens fel ...

... ingen behöver göra nåt!

Det är inte så konstruktiv krishantering.
Citera
2020-04-06, 11:34
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Okej lugn nu låt inte dina känslor ta över. Det var inte meningen att trigga ditt svaga psyke.

Det har diskuterats många gånger i tråden om ett mönster i dödstal. Det finns väldigt kloka människor här inne som skulle kunna svara på min människa.

Om denna tråd är för otäck för dig, kan du läsa hur det gått i senaste avsnittet av big brother någonstans.
Oj då det där tog hårt må jag säga.

Vad tror du angående dagens dödstal på skalan 0- 100?
Jag menar att även du skulle ju kunna hoffta lite när du ändå ställde frågan.
Jag personligen tror att det kommer att dö fler stackare idag. Hur många vill jag inte ens sia om.
5 stackrare står det på c19. se
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-06 kl. 11:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in