2020-04-06, 11:38
Medlem
Alla, inklusive FHM, MSB och regeringen, borde läsa Aftonbladet (trodde aldrig att jag skulle ta dessa orden i min mun) idag angående Tysklands hantering av C19 och hur deras intensivvård fungerar !!

Vissa här på FB anser att Sveriges ansvariga dvs regeringen och de senaste regeringarna ska ställas framför en mur och få ta ansvar för hur de prioriterat vad skatterna ska användas till.
Idag blev deras krav förståeligt.
Citera
2020-04-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
??? Du sa bara att han vårdas med corona, inte att det är corona han vårdas för.

"Enligt iva-registret så är det nu 1 pojke 0-9 år som IVA-vårdas med Corona i Sverige"

Han kanske inte är coronasjuk bara för att han testat positiv.

Nej den informationen finns inte att tillgå vad jag sett.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Haha, du är tamefan dum.

Juridiskt stöd?

Berätta för mig hur IVA-läkare bedömer om en person ska få leva eller inte? Om det inte är förväntad livslängd med god kvalité så upplys mig.

Du skriver som du har förstånd.
Att läkare ibland tvingas göra medicinska bedömningar som går stick i stäv med bla läkareden pga ekonomiska och andra hänsyn ger inte ditt eget resonemang något stöd i sak.

Det skrivs uttryckligen följande i läkareden.

"Min plikt som läkare skall jag fullgöra mot envar utan att diskriminera någon."

https://vetapedia.se/lakareden/

Dessutom är de mänskliga rättigheterna skyddade i den svenska grundlagen.

https://www.amnesty.se/vara-rattighetsfragor/vad-ar-manskliga-rattigheter/fns-deklaration-om-de-manskliga-rattigheterna/

Artikel 25 säger följande:

Var och en har rätt till en levnadsstandard tillräcklig för den egna och familjens hälsa och välbefinnande, inklusive mat, kläder, bostad, hälsovård och nödvändiga sociala tjänster samt rätt till trygghet i händelse av arbetslöshet, sjukdom, invaliditet, makas eller makes död, ålderdom eller annan förlust av försörjning under omständigheter utanför hans eller hennes kontroll. Mödrar och barn är berättigade till särskild omvårdnad och hjälp. Alla barn skall åtnjuta samma sociala skydd, vare sig de är födda inom eller utom äktenskapet.

Slutligen så har vi det medmänskliga perspektivet men det är nog ingen ide att försöka förklara detta för dig.
Senast redigerad av Kvantskallen 2020-04-06 kl. 11:48.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Breaking

Även Danmarks tidigare statsminister går nu ut offentligt och kräver flockimmunitet.

Tegnell äger snart hela jordgloben

Ja, danska regeringen verkar också ljuga för sina medborgare. Man trodde inte att det skulle bli så här mera, i de så kallade demokratiska länderna...
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Jag tror som du. Viruset är för smittsamt för att kunna utrotas via karantän. Man vet ju erfarenhetsmässigt att det bara är karantän på papperet. En del ska alltid hitta på egna grejer. Särskilt om de inte får göra det. Det kanske funkar i Kina, men tydligen kan inte ens de hålla karantänen länge nog. Nej, det vi får satsa på är att avlasta sjukvården i möjligaste mån, och det är den vägen Sverige har valt. Folk kommer att dö. Men vi kommer att kunna rida ut det här på ett bättre sätt än de länder som har valt att stänga ned allting.
Ett tanke-experiment:
Om vi antar att antal döda fortsätter att fördubblas var 3:e dag, när kommer då regeringen vidta liknande åtgärder som tex Norge har gjort nyligen? Aldrig?
Citera
2020-04-06, 11:40
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
LoLoLoL Det vore ju hysteriskt roligt om munskydd skulle visa sig ha bra effekt. Danskarna ska starta en stor studie om det.

Jag tror att handtvättandet har störst effekt inom vården. Efter svinisen visade det sig att sjukhussmittor gått ned radikalt och det tror jag att man uppmanades tvätta och sprita händerna.

Att man propagerar mot munskydd är nog inte något annat än försök att ransonera användandet så att sjukvården inte blir utan. Nu har "experter" även pratat emot handsprit. Varför? Jo, för det är brist på handsprit. Ger mig inte mycket för dessa propagandister.

Det är klart munskydd har bra effekt. Viruset är dessutom luftburet.
Isf kan vi be alla kirurger sluta använda det också när de utför operationer. Människor som säger att det inte har nån effekt är mest galna.
Citera
2020-04-06, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Du skriver som du har förstånd.
Att läkare ibland tvingas göra medicinska bedömningar som går stick i stäv med bla läkareden pga ekonomiska och andra hänsyn ger inte ditt eget resonemang något stöd i sak.

Det skrivs uttryckligen följande i läkareden.

"Min plikt som läkare skall jag fullgöra mot envar utan att diskriminera någon."
https://vetapedia.se/lakareden/

Dessutom är de mänskliga rättigheterna skyddade i den svenska grundlagen.

https://www.amnesty.se/vara-rattighetsfragor/vad-ar-manskliga-rattigheter/fns-deklaration-om-de-manskliga-rattigheterna/

Artikel 25 säger följande:

Var och en har rätt till[/b] en levnadsstandard tillräcklig för den egna och familjens hälsa och välbefinnande, inklusive mat, kläder, bostad, hälsovård och nödvändiga sociala tjänster samt rätt till trygghet i händelse av arbetslöshet, sjukdom, invaliditet, makas eller makes död, ålderdom eller annan förlust av försörjning under omständigheter utanför hans eller hennes kontroll. Mödrar och barn är berättigade till särskild omvårdnad och hjälp. Alla barn skall åtnjuta samma sociala skydd, vare sig de är födda inom eller utom äktenskapet.

Slutligen så har vi det medmänskliga perspektivet men det är nog ingen ide att försöka förklara detta för dig.

Herregud så mycket skitsnack.

Jag märker att du aldrig arbetat på en intensivvårdsavdelning.
Citera
2020-04-06, 11:41
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Tyskland har sköt sig bra under denna epidemi!

”Tyskland står nu inför sin stora coronakris, med ett stadigt ökande antal dödsfall.

Men landet har hittills klarat sig med förvånansvärt få dödsfall, jämfört med sina grannländer, ”bara” 1 318 döda.

Anledningarna är, enligt experterna, bland annat två:

En massiv testning – och en väl förberedd och utbyggd sjukvård.”

Sverige i jämförelse är som ett u-land.

Om Sverige kunde spela sina kort rätt,

så kanske vi kan få hjälp av Tyskland om de har lediga sjuksängar,

vi kunde handlat utrustning tillsammans med Polen från Kina,

vi har tidigare skänkt hela fältsjukhus till baltiska länderna, vi kunde ju fråga om de har nån utrustning över vi kan låna, eller varför inte ett av sjukhusen vi skänkte?

Var är utrikespolitiken? Vi har väl en utrikesminister?
Citera
2020-04-06, 11:42
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Nu har det gått 4 månader sen skiten kom... Nästan varje land i hela världen har det...

Nu måste det börja komma fram till info om skiten och inte bara det är för tidigt att säga..

Det finns 69.000 människor och 1.3 miljoner människor man kunnat göra studier på.. Så det inte för tidigt att säga.

Nu måste dom komma fram till blir man immun eller inte. Varför drabbas man om man har högt blodtryck? Varför drabbas vissa i normal gruppen hårdare än andra. Var tal om blodgrupp? Nu måste dom kommit längre.. Nästa ann info som finns är månader bakåt i tiden.
Ids du googla så hittar du artiklar av nyare datum än så. Nog bedrivs det forskning, men forskare är med rätta försiktiga med att dra förhastade slutsatser. Därför beskrivs många resultat med ett försiktigt språk, man talar om att det kanske är si, möjligtvis så, indikation på, tendens till, finns stöd för, osv. Det kan vara frustrerande när man vill ha klara raka besked, men tyvärr tar forskning tid, särskilt eftersom resultat helst ska verifieras, upprepas, av någon annan forskargrupp innan det accepteras som belagt.

Men nog bedrivs det intensiv forskning världen över, vilket gör att man får bättre förståelse för sjukdomen och blir bättre på att ta hand om patienter, vilket i slutändan kan göra viruset mindre dödligt. Det finns hopp, men framstegen sker gradvis, en liten bit i taget.
Citera
Medlem
Citat:
LoLoLoL Det vore ju hysteriskt roligt om munskydd skulle visa sig ha bra effekt. Danskarna ska starta en stor studie om det.

Jag tror att handtvättandet har störst effekt inom vården. Efter svinisen visade det sig att sjukhussmittor gått ned radikalt och det tror jag att man uppmanades tvätta och sprita händerna.

Att man propagerar mot munskydd är nog inte något annat än försök att ransonera användandet så att sjukvården inte blir utan. Nu har "experter" även pratat emot handsprit. Varför? Jo, för det är brist på handsprit. Ger mig inte mycket för dessa propagandister.

Det är munskydd som är nyckeln till att stoppa detta virus. Ingen tvekan om det. Det blir bara tydligare för var dag. Handhygienen är därför en helt marginell fråga. Folk behöver inte vara så rädda att bli smittade av varor i affären och så. Det är munnen och näsan som måste skyddas.
Därför är det också väldigt viktigt att hålla restauranger, serveringar och bespisningar stängda eftersom man inte kan äta med munskydd. Ett annat problem med munskydd är naturligtvis småbarn.
Annars borde det vara obligatoriskt. Då skulle man även slippa karantän och folk kan gå till skolan och jobbet i stort sett som vanligt.
Citera
Medlem
Citat:

Men varför skulle vanliga människor inte kunna använda tvål och vatten? Och lämna handspriten till vårdpersonalen? Vårdpersonalen har ingen möjlighet att hela tiden tvätta händerna, men vi vanliga har tillgång till tvål och vattens nästan jämt.

Tvål tycks dessutom bita bättre än handsprit.

Jag vill även nämna att Dr WOLD som figurerar i media har redan långt innan Corona pratat öppet om handsprit och dess betydelse och sagt att det endast är en nödlösning.
Citera
2020-04-06, 11:43
Medlem
Swedbanks corona-briefing.

Macro Focus - 06.04.2020
Coronavirus briefing: Europe planning for the next phase of gradual easing
The epidemic

New cases per day in the EU and UK have developed sideways in the last few days while they continue to climb fast in the US. Deaths spiked in France due to the recording of deaths from old peoples’ homes. The rate of hospital admissions in France has declined, however, and deaths slowed down on Sunday. Deaths have continued to decline in Italy and likely plateaued in Spain.
Japan showed a large increase in recorded cases, the majority in Tokyo.
Sweden continues to lead in the number of deaths per capita in the Nordics and Baltics, but deaths per day have declined somewhat. The growth in confirmed cases in Finland has picked up over the weekend, but this could be due to increased testing.

Policy

Singapore closed schools and non-essential workplaces due to an increase in cases. This marks a change to a more restrictive stance. South Korea extended its social distancing measures by two weeks and Spain extended its lockdown until April 26th.
Expert committees to plan gradual easing of lockdown policies have been set up in several European countries. Italian officials suggested that a “phase two” of containment policy could begin next month if a positive trend continues. The Danish prime minister said that the lockdowns in Denmark could likely start to be removed gradually after Easter. The chief of the Finnish public health research institute THL commented that Finland could start to use the South Korean model, i.e. large-scale testing and tracking, in order to ease restrictions earlier.
Euro area countries continue to struggle to forge a deal over common rescue package, as commonly issued debt remains a contentious issue.

Hmmm. Ser ut som andra vågen är på G i Asien.

https://www.swedbank-research.com/s1yx41/english/macro_focus/2020/20-04-01/coronavirus_briefing_europe_planning_for_the_next_ phase_of_gradual_easing.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in