2020-04-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vill du vara lite mer specifik i din kritik mot min "analys" och berätta vad som är fel med den? Du får gärna också hänvisa till analyser du tycker är bättre. Tack på förhand.
Allt, ska jag sitta här och spalta upp alla exempel så har jag nog att göra ända tills solen går upp. Inse bara att du inte kan.
Själv är jag inte bra på att fålla upp byxor och kränga på nya däck på fälgarna.
Så det låter jag nån som kan bättre göra istället.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
https://sv.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

Hur flyttar jag fokus eller frågan kring ämnet när jag konkret fokuserar på antal döda?
För det är väl det ni går efter?
Antal döda skiljer sig inte markant i år jämfört med antal döda i fjol under samma tid.
Det är bara att kolla upp siffrona själv på SCB!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Femtiotusen??

Om vi tar Sydkoreas siffror och gångrar det med 7 Mill så har vi 100k dödade.

Då har vi iof uppnått teoretisk flockimmunitet.

Men stor möjlighet att viruset muterat då, mest troligt till att döda allt med två ben.
Nja jag är rätt säker på att vi kommer ha flockimmunitet (i någon form)till sommaren om vi kör på som vi gör nu. Kommer dock göra ont fram till dess. Tror minst 15000-25000 (90% äldre) kommer dö innan midsommar. Sen är jag inte säker på att flockimmuniteten är lösningen. Viruset kan förändras.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ansiktsmasker hjälper bara mot droppsmitta från dig till andra, inte mot aerosoler. Om det inte är en FFP3-mask. FFP2 är OK, men släpper igenom en del.

Syr du din mask i en flerlagers dammsugarpåse så plockar den en del. Men visst, syftet är främst att stoppa viruset när man andas ut. Lyckas man med det så blir det mindre mängd virus på allt i butiken med.
Citera
Medlem
Citat:
Jag vet inte om detta nämnts tidigare, men undersökningen från Kina som visade att 80% av de smittade man hittade var utan symtom, den säger inte så mycket mer än att 20% av de smittade som flög borde vetat bättre och inte flugit.

Vi har inte någon aning om hur många som flugit och hur de relaterar till den övriga befolkningen. Det enda den undersökningen säger är att det finns idioter som flyger trots symtom och att det finns folk som är smittade utan symtom.

Bättre för att se hur många som inte har symptom borde de där båtarna där alla testas vara. På den ökända båten i Japan var det 70 % av de som testade positivt som inte hade symptom när de testades. Sen borde man förstås följa upp och se hur många av de som inte hade symptom vid testtillfället som får symtom innan de blir friska. Det har säkert någon gjort.
Citera
2020-04-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vore väldigt bra om de nordiska länderna hade ökat samarbete inom fler områden
Hoppas EU upplöses efter denna kris, där de större länderna bara roffar åt sig, samarbete fungerar bara på pappret.

Jag hoppas också på nordiskt/skandinaviskt samarbete. Det går ju uppenbarligen inte att lita på medlemsländerna i EU. När krisen är ett faktum då glöms bort alla heliga löften. Det är det egna folket som räknas. Grannfolket är för långt borta.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ansiktsmasker hjälper bara mot droppsmitta från dig till andra, inte mot aerosoler. Om det inte är en FFP3-mask. FFP2 är OK, men släpper igenom en del.

Skitsnack även ett simplare munskydd som en tshirt eller sjal reducerar dosen man får i sig, så de hjälper definitivt, även mot aerosoler. Ökad dos ger ökad allvarlighetsgrad på smittan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag ska inte tjafsa överhuvudtaget.

Jag vet inte så mycket om Finlands strategi. Vad är det som är bra? Jag googlade, men de verkar ju ha lågstadiet och förskolor öppna?

De begränsar public gathering till 10 istället för 50, men hur många enskilda gatherings hamnar egentligen där emellan?

De har någon form av avspärrning, med oklart vad det faktiskt skulle bidra med.

Jag tycker det känns som att Finland också är ganska milda, har jag fel?
och det har massor med skyddsutrustning
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är ni rädda för? Hur gammal är din far och har han några underliggande sjukdomar? Dock är det ju illa om man skulle dra på sig en annan allvarlig sjukdom. Risken för att inte få adekvat vård i tid är stor, men det har den ju varit tidigare också. Många som onödigt dött i sin cancer för att vården inte haft resurser att ta emot dem i tid.

Naturligt att vara rädd, från 50 år och uppåt är dödligheten betydande, 80+ värst. Därunder försumbar. Alla känner inte till sina sjukdomar, de har accepterat att orken minskat osv.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nu pratar en överläkare på Amerikas presskonferens.

Dom ska börja skjuta in blodplasma från tillfrisknade in i sjuka patienter. Det kommer ske över hela landet.

Källa presskonferensen live.

Den delen är faktiskt spännande (enl. mig), samma kur prövas även i andra länder.., så jänkarna är inte först på det.

(fråga mig inte om källa, läst det någonstans)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Att det inte peakade lika tidigt som dom först trodde är ett tydligt tecken på att vi gjort ett bra jobb för att platta ut kurvan. I slutändan kommer cirka 60% att bli smittade, och den siffran kommer bli mer eller mindre densamma över allt i världen.

Om det blir 60% eller någon annan siffra beror på hur vi plattar ut kurvan. Tar vi inte bort smittan när vi mår 60% så kommer 70-80% att smittas. Flockimmunitet fungerar inte så bra om smittan redan finns i flocken...
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ja. Din hjärna gick bananas det såg jag. Vilket lyckorus. Grattis.

Inte min inte, alla foliehattars här dock, som ylade över fascistmetoder, mörkning, regeringe och stats-TV i maskopi osv. Minst 25 konton skrek som galna grisar. När man gång på gång försökte förklara att det säkert var tekniskt fel eller gdpr-relaterat. Man behöver inte vara klyftig för att begripa det ens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in