2020-04-04, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Det är dock en helt felaktig tolkning och slutsats oavsett hur många gånger det upprepats.
https://www.bmj.com/content/369/bmj.m1375/rapid-responses

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det var intressant. Det har inte svensk media rapporterat om. Men nästan alla var över 80 år och förintelseöverlevare. Även i Storbrittanien var judar överrepresenterade i dödsstatistiken.

Min gissning när det gäller judar i Sverige är att det är många äldre judar i storstäderna särskilt i Stockholm.

Enligt wiki fanns det 68 700 somalier i Sverige 2018. Jag har hört att ca 15 somalier dött?

Det ger 0,00021.

Sveriges befolkning 2018 enligt wiki 10 120 000. 373 döda i Sverige om jag minns rätt.

Det ger 0,000368.

Så ingen överrepresentation bland somalier.
Men det vore intressant att veta exakt hur många somalier som dött. Fast i Sverige skulle det anses vara rasism. Men man vet att gener påverkar sjukdomar.

Jag misstänker att det har dött fler somalier än så. Det var ju ett tag sedan det stod om ett gäng somalier som hade dött i Järvaområdet pga corona. Det lär ju ha dött fler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo, och vill man ha slut på fylleslagsmål så kopierar man något fundamentalistreligiöst muslimskt land med alkoholförbud. Problem solved.
Det är nog en ganska stor skillnad på fylla och sjukdom. Fylla vill man ha, slagsmål är en biprodukt, slagg. Men vem fan vill ha covid19?
Citera
2020-04-04, 22:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är ni rädda för? Hur gammal är din far och har han några underliggande sjukdomar? Dock är det ju illa om man skulle dra på sig en annan allvarlig sjukdom. Risken för att inte få adekvat vård i tid är stor, men det har den ju varit tidigare också. Många som onödigt dött i sin cancer för att vården inte haft resurser att ta emot dem i tid.

Han är lite drygt 70. Aldrig sett honom rädd innan. Men detta är han rejält skraj för. Inget kul att behöva ligga och lipa efter luft det sista man gör antar jag. Han som alla andra ville ju ha ca 10 år till. Detta virus gör att många bara får fyra veckor till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Återigen, några sådana bevis varken finns eller behövs. Om du föredrar att tro att vårdpersonalen på hälften av vårdhemmen är lortgrisar som på något vis lyckats grisa ner sig i virus och sedan smörja in pensionärerna med detta trots alla information som gått ut kring detta, än att fatta att det räcker med att de andas på dem efter att ha blivit smittade av sina barn, så är du en idiot.

Lycka till att övertyga andra om detta.

Som sagt, det räcker med att handhygien inte är 100 %. Jag vet att all personal inte följer den notoriska handhygien som krävs inför och efter varje kontakt med en boende 24 h om dygnet. Har flera källor på att rätt många inte ens tvättar händerna och underarmarna när de kommer till jobbet och ska börja sitt pass.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jo då, det hade du visst det. Men sak samma. Jag har noll minne av att ens insinuerat att du skulle vara sverigedemokrat? Jag förmodar att du är det om det tog såpass med nåt jag inte ens sagt...
Ja, jag vet att det sades att beredskapen är god. Som jag skrev. Du bröt in när jag sa att det inte mörkas, och du antydde att det gör det, specifikt angående döda och skyddsutrustning. Det första finns det inte belägg för och det andra har då iaf inte jag hört sägas.

Jag utgår inte alls från att all information vi delges av vare sig regering eller myndigheter stämmer till fullo. Det betyder inte att jag går full blown bananas och anser att om nåt inte riktigt stämmer så betyder det att dödsfall mörkas och vi är som Nordkorea. Detta sägs ofta här. Du skulle förresten varit här när Rapport togs ned från svtplay i ca 45 min häromkvällen, ojojoj...
Ja. Din hjärna gick bananas det såg jag. Vilket lyckorus. Grattis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Oj, det var hårda bud. Men jag insisterar på att välja två:

- Norge, för att de testar många
- Finland, för att de satt huvudstadsregionen i karantän

Båda är ju i övrigt väldigt lika Sverige, så det känns som en hyfsat vetenskaplig jämförelse som testar två hypoteser samtidigt.
Jo, bra val. Får väl se hur det utvecklar sig.

Skrev om Finland nyss i ett annat svar. Jag tycker inte de verkar så hårda, men jag kanske har missat något.

Jag har svårt att se att norrmännen ska sitta inspärrade hela sommaren istället för att åka till ”hytte”.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Varför är folk så rädda för mutationer av detta coronavirus? Är det för mycket zombievirus-filmer som ligger bakom? Det är väl positivt att coronavirus har en förmåga att mutera snabbt. Det ligger inte i virusets intresse att vi ska dö. Då dör ju viruset också. Viruset vill leva och på sikt kommer mutatione r som inte är dödliga selekteras och de värsta formerna dö ut.

Because this virus is already incredible successful at being infectious, the chances of mutation are lower. The long incubation time allows it ample time to spread already, and if it mutates into a more dangerous variant, that incubation time will be the end of many lives.

The reason dangerous viruses die out is because people usually die before they can successfully spread it further — this forces a selection bias, where less dangerous variants of the virus are the ones that find higher success in spreading and therefor thin the herd. This is not true of COVID19, and there’s nothing to say a virus as infectious as this HAS to mutate into only a weaker strain. It’s very possible by the time it has passed around the world that it will have evolved into an almost completely new, stronger illness — like the Spanish Flu. We simply don’t know.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Precis! Det är därför CDC vill att folk syr sig en ansiktsmask... Asiaterna har ju fattat detta sen länge

Jag tänkte det i samband med att sportlovsresenärerna kom hem igen i slutet av februari. Hur sjutton kunde hundratals personer blivit smittade på en vecka enbart genom droppsmitta? Det var ju ingen jättepopulation av svenskar som besökte norra Italien, men en väldigt stor andel av dem återvände med smittan. De har blivit smittade på hotell, matställen och sedan smittat ned hela planet på väg tillbaka. Då krävs det något mer än droppsmitta. Luftburet och återcirkulerande luft i plan.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Kanske någon som insåg att förskolan var full av C-19 och brände ner den?

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e88ebc1335fbf0018dba241

Vanlig jävla mångkultur, vad har detta med saken att göra?
Citera
2020-04-04, 22:56
Medlem
Akut brist på narkosmedel i Stockholm nu, låter inte bra.
Citera
2020-04-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men nu visar hans gravida sambo tecken på smitta..

Med tanke på hur jävla smittsamt detta jävulens virus är, så hade det snarare varit märkligt om hon inte blev smittad..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in