2020-04-04, 22:50
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det gjorde Kineserna för två månader sedan så det är ju inte direkt breaking news . . . man använde den metoden mot Spanskan också. För hundra år sedan . . . .

Ja. Jag vet. Jag försöker bara förmedla vad som händer i USA men jag kanske inte behöver göra det.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Helhetsgrepp. Har aldrig varit med om detta tidigare. Inte heller min farsa, Han är rejält rädd. Då har han varit med om mycket. Hans farfar var inte med om denna skiten! Det är fan mycket. Det är så man nästan går sönder.

Vad är ni rädda för? Hur gammal är din far och har han några underliggande sjukdomar? Dock är det ju illa om man skulle dra på sig en annan allvarlig sjukdom. Risken för att inte få adekvat vård i tid är stor, men det har den ju varit tidigare också. Många som onödigt dött i sin cancer för att vården inte haft resurser att ta emot dem i tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Åttio procent av de smittade är utan symtom. Det har postats flera gånger i tråden så det är nog ganska många som genomlidit infektionen redan.

Det är idioter som vantolkat en undersökning där 80% av de diagnostiserade inte hade symptom.
Vilket inte är samma sak som att de inte skulle utveckla några symptom under sjukdomsförloppet...
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tänker främst att den snabba spridningen tyder på luftburet virus. T-bana, bussar, köpcentrum - you name it...

Många åker kollektivt och köpcentra finns i alla landsändar och det är alltid fullt av folk och mycket hostande tyvärr. Vi får se om det blir logaritmiska ökningar på andra håll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Varför är folk så rädda för mutationer av detta coronavirus? Är det för mycket zombievirus-filmer som ligger bakom? Det är väl positivt att coronavirus har en förmåga att mutera snabbt. Det ligger inte i virusets intresse att vi ska dö. Då dör ju viruset också. Viruset vill leva och på sikt kommer mutatione r som inte är dödliga selekteras och de värsta formerna dö ut.

Corona behöver inte justera sin dödlighet neråt. Den är redan under 1 %.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Det kan upplevas som ett svek, men det vandrar ständigt sjukdomar i världen, och allmänheten har sällan ett intresse av att ha koll på vilka eller var.
Ja. Och de sjukdomarna verkar förringas av de som heter Anders nuförtiden. Inte en djävel kommer att döpa sitt barn till Anders 2022.
6 Mars:
Antalet svenska fall av coronaviruset kan ha nått sin topp, sade statsepidemiolog Anders Tegnell i går till DN.
– Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.
8 Mars:
Det är inte bara inkubationstiden som gäller, utan man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde säger Anders Tegnell.
Så peaken hamnar på måndag eller tisdag i stället?
– Ja, eller nergången börjar då.
10 Mars:
– Det finns tecken på smittspridning i två regioner, säger Anders Wallensten, biträdande statsepidemiolog. "
11 Mars:
Tegnell sa i en intervju den 11 Mars att anledningen till att han åkte till Somalia var för att förebygga att de inte får samma problem som Sverige.
Citera
2020-04-04, 22:51
Medlem
Jag vet inte om detta nämnts tidigare, men undersökningen från Kina som visade att 80% av de smittade man hittade var utan symtom, den säger inte så mycket mer än att 20% av de smittade som flög borde vetat bättre och inte flugit.

Vi har inte någon aning om hur många som flugit och hur de relaterar till den övriga befolkningen. Det enda den undersökningen säger är att det finns idioter som flyger trots symtom och att det finns folk som är smittade utan symtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finnjefvel
T. ex Finland fixar det bättre än vad ni kommer att göra.

Men då jag anar att du vill bara börja en oändlig tjafsande hur "Sveriges strategi är så överlägsen och Anders Tegnell är världens smartaste man", gör vi så här:

Vi väntar ca. 1 vecka och återkommer på ämnet på Påsksöndagen? Passar det åt dig?

Därför att det är bättre att kvällspressen gör det arbetet och mosar dig sönder med dina argument, så jag slipper att göra det.

Vi ses om en vecka! Hej då nu.
Jag ska inte tjafsa överhuvudtaget.

Jag vet inte så mycket om Finlands strategi. Vad är det som är bra? Jag googlade, men de verkar ju ha lågstadiet och förskolor öppna?

De begränsar public gathering till 10 istället för 50, men hur många enskilda gatherings hamnar egentligen där emellan?

De har någon form av avspärrning, med oklart vad det faktiskt skulle bidra med.

Jag tycker det känns som att Finland också är ganska milda, har jag fel?
Citera
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Fast media, kändisar och politiker har tryckt i befolkningen i veckor nu att stanna hemma under påsken. Det kommer synas, det kommer vara väldigt lite aktivitet under påsken tror jag.

Jag hoppas det men det finns en klick som tror dom är odödlig tyvärr och skiter i andra. Men håller tummarna att även dem fattar allvaret.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Precis! Det är därför CDC vill att folk syr sig en ansiktsmask... Asiaterna har ju fattat detta sen länge

Snabba spridningen tyder inte på luftburet. Snabba spridningen tyder på att smittan pågått mycket längre än man först trodde.

Ansiktsmask är helt klart att rekommendera, eftersom det minskar risken att man smittar någon annan. Det kan även ha (minimal) skillnad på hur lätt man själv blir smittad... Tycker dock att de flesta med ansiktsmask ute går och pillar på den hela tiden och rättar till den osv, vilket gör att den kan få motsatt effekt när man är och rör med händerna i ansiktet... Men eftersom det minskar risken att smitta någon annan är ansiktsmask helt klart bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ja. Jag vet. Jag försöker bara förmedla vad som händer i USA men jag kanske inte behöver göra det.
OK, flåt, det var inte meningen att kritisera dig. Det var mera det att media haussar upp saker och ting,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Men snälla förstår du inte att du är helt kass på att göra analyser.
Alla försöker förklara det för dig men du bara fortsätter ändå.
Vissa saker är man inte bra på och då är det bättre att låta bli att göra de uppgifterna och låta nån som kan göra det bra göra det istället.
Vill du vara lite mer specifik i din kritik mot min "analys" och berätta vad som är fel med den? Du får gärna också hänvisa till analyser du tycker är bättre. Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in