2020-04-06, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Jo men det verkar inte alls spela nån roll. Alla kan inte kontestualisera.
Idag var det 76 person som dog i Sverige av Covid-19.
Men om man tex tittar här inne verkar förnekarna jubla.
Det är alltså "bara" 76 personer som dött idag.
Man är väldigt optimistisk, man har fått för sig att det värsta är över, att man har gjort rätt såsom Sverige gjort och nu bör man minsann öppna upp allt igen.

Vad synd att 76 döda på en dag motsvarar över 400 döda (räknat per antal invånare) i Italien.
Och när Italien hade de siffrorna var hela landet i total chock och ingen gick ut.
Även här är det chock. Det märks både av jubeln hos idiotförnekarna, myndigheterna och media.
Det är bra väder ute, bara dra till kungsträdgården.

Vi har bara 376 nya bekräftade fall idag. En minskning med 200 från när det insjuknade flest.

Kom ihåg det vi ser nu speglar hur många som insjuknade för 3 veckor sedan. Så dödssiffran kommer ju stiga, det är naturligt och inget oväntat.
Vi kommer nå toppen av döda när 550+ insjuknade per dag människorna börjar dö. Men sedan lär det minska och vända.

Så det är ingen konstigt.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är inte alls omöjligt. Data och statistik ger bra information i att avgöra stabiliteten.

Det jag lyfter fram är att idag är Sverige det enda västland som idag slår nytt rekord i nya döda som rapporteras på en dag. Hur man än vänder och vrider på det, så är detta faktum absolut ingen inteckning för att säga att läget stabiliserats i Sverige.

Tyskland har färre idag än Sverige..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Delat på facebook..

Det kom ett brev från en pedagog på en förskola

Jag vill gärna berätta min syn på detta med skolan och förskolan under denna corona-tid.
Jag har 4 barn i åldrarna från 6 år upp till 16 år. Jag läser mycket om hur viktigt skyddskläder är på många arbetsplatser, plexiglas vid kassorna i butiker, evenemang ställs in, äldre elever får distansutbildning folk jobbar hemifrån mer och mer och vården hyllas som verkligen kämpar med att rädda sina patienter och utsätter sig för smittorisken, de SKA hyllas, som många andra yrkesgrupper.
Jag vaknar på morgonen, väcker barnen och gör oss redo för skolan, för jag måste lämna de där, de har skolplikt. Och jag kan inte jobba hemifrån så jag måste jobba. Jag skjutsar alla barn till sina skolor, jag vill inte riskera att de utsätts för smitta på bussen. När jag närmar mig skolan får jag en klump i magen och tänker att jag hoppas de inte utsätts för viruset idag.

För några veckor sen var det knappt några barn där, nu är det många barn där, jag ser några förkylda barn också, klumpen blir större. Jag säger ”Hej då” till mina barn och går till förskolan jag arbetar på, jag möts av många barn som springer fram till mig och vill kramas, jag besvarar med en kram.
I skolor och förskolor kan vi inte hålla något säkerhetsavstånd, svårare på förskolan, barnen vill vara nära, de vill bli tröstade, de behöver hjälp med kläder, toalettbesök, snyta näsan pga deras "pollenallergi", rinner det bara lite, eller nyser dom bara ibland ska vi tydligen inte skicka hem dom. "Kan" vara allergi.

Tar emot flera barn där vårdnadshavarna berättar att det är så påfrestande att vara hemma med barnets sjuka syskon, andra vårdnadshavare lämnar sitt barn och berättar att de är hemma från jobb pga influensan, hostan håller dom vakna så de orkar inte ha sitt barn hemma, DE behöver vila.
Jag öppnade kl 06, barn har nyst över duplo-lådor, snorat på mina kläder, hostat mig i ansiktet. 17:25 går sista barnet hem, föräldern var lite sen för hen slumrade till på soffan.

Japp, jag var tvungen att öppna och stänga, hann heller inte ta mer än 10 min rast, för två kollegor är sjuka, den ena ligger inlagd på sjukhuset och kämpar med bekräftad smitta av Covid-19.
Vi får inte gå ut med infon om att NÅGON har befunnit sig på förskolan med smittan, pga vår sekretess. Men info om magsjuka och löss är tydligen ok. Har under dagen dessutom fått höra att jag gjort fel som skickat hem två barn med rinnande snor och hosta, för "det är ju bara lite allergi" När jag sedan hämtar mina barn berättar de att dagen varit bra, dottern berättar att många elever är förkylda i skolan. Läraren tittar på mig tårögd och säger - Vi orkar inte tjata och kriga mer.
VI inom barnomsorgen/skola är helt utsatta, vi slängs oskyddade i stora smittokällor och bara förväntas fixa läget. Vart är vår stöttepelare? Vart är våra tydliga direktiv? Direktiv som är genomförbara! Vi kan inte hålla avstånd, vi hinner inte sätta upp barnens armveck framför ansiktet när de hostar, vi måste finnas nära, vi kan inte sprida ut barnen pga personalbrist. Vi måste vara där barnen är.

Vi vill att alla barn som har föräldrar hemma är hemma, vi vill kunna säga nej till de vårdnadshavare som lämnar sina friska barn trots sjukdom hemma. Vi vill kunna räcka till för de barn och vårdnadshavare som faktiskt har ett arbete de behöver vara på.
Jag vill kunna komma hem och känna mig tryggare, känna att någon finns för oss, känna mig uppskattad. Utan skola/omsorg kan ni inte arbeta!

Hälsningar från en som arbetar på en förskola

När ska förskolor och skolor stängas??

När facket väljer att ta sin uppgift på allvar.
Sätt stenhård press med alla lagliga metoder på facket, om de inte klarar skydda sina medlemmar.
Nu får dom jävlarna skärpa sig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Norges Hälsominister Bent Høie säger att Norge har epidemin under kontroll nu, grattis Norge..

Tills de öppnar upp igen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Regeringspartierna kommer falla som stenar mot botten när det här summeras. Det är bara tillfällig rädsla och ångest som gör att väljarna söker sig till vad de betraktar som "tryggheten" just nu.
Det tror jag inte.
Citera
2020-04-06, 17:01
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jag var ute på en kort promenad, vilket jag ändå anser är ok så länge man iakttar försiktighet som att hålla avstånd, undvika folksamlingar och butiker. Men jävlar vad mycket idioter som samlas i flock. Chockerande faktiskt. De står på innergårdarna och snackar skit, fikar och umgås precis som vilken dag som helst. Massa snoriga barn som leker och jagar varandra. Fotbollsplanerna fulla med folk i klungor. Sociala möten överallt.

Det blir så frustrerande tydligt i tider som dessa hur stor andel lågbegåvade det finns i samhället. Det är viktigare för lattemorsorna att få hänga lite med sina grannar än att göra det lilla som begärs av dom för att stötta våra läkare och sjuksystrar.

Fy fan, skäms på er, era förbannade svin.
Jag ska ut och gå nu, ensam.
Träffade en kille jag känner häromdagen som kom från apoteket med fyra paket nässpray. Ställde mig två meter från honom och frågade om han var sjuk. Ja jag har influensan. Hostar och nyser.
Ja vad ska man göra då. Han blir ju en av dem som sprider sina viruspartiklar lite här och där. Tur att apoteken har stänkskydd. De tar inte ens emot körkort/ leg Det får man lägga på bänken framför dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Norges Hälsominister Bent Høie säger att Norge har epidemin under kontroll nu, grattis Norge..

Bara att gratulera Norge. Och Danmark. Och Finland.

Sverige kommer att vara det svarta fåret i leken, återigen. Tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Ett råd är att läsa på om vad dessa testkit egentligen är och hur dom fungerar.
Det kanske är så enkelt att alla dessa som dör inte alls dör Av corona utan snarare Med corona. Det är en avsevärd skillnad.
Och med statistiken till hands så kan vi konstatera att färre dör i år än exempelvis våren 2019, skillnaden är väl dödsorsaken i obduktionsprotokollet kanske?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v4oo9/barhusen-snart-fulla-kropparna-ligger-skavfotters

Verkar de lugnt menar du?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Tegnell så extremt konstig. Nu såg jag en intervju i Aftonbladet.

Han säger att det är bra för helgens siffror var ju betydligt lägre än innan. Men det har de ju varit varje helg! Och sen tycker han att dagens siffror är bra.

"Det är ju ändå bra att siffrorna så långt i helgen faktiskt är betydligt lägre än de har varit tidigare. Så vil håller tummarna för att de inte sticker iväg nu tisdag-onsdag utan att det ligger kvar på den här nivån. Då kommer vi ju på en ny nivå som det känns väldigt bra att ligga på".

Ska en statsepidemiolog verkligen "tycka" att en viss nivå i antalet döda per dag "känns väldigt bra"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
En sak är säker.

Folk som är ute o rör på sig håller inte 2 meters avstånd.

Majoriteten anstränger sig inte ens. Man går i grupp o brädd o på så vis i princip spärrar hela gångvägen.

Man går mitt i gångvägen med sin hund utan att hålla sig mot kanten.

Joggar passera folk med 50 cm avstånd när de kommer flåsandes som potentionella viruslokomotiv.

Cyklister tycker inte att hålla avstånd gäller dem överhuvudtaget.

Att ställa sig mitt på en spångbro o titta på fåglarna utan att inse att man då blockerar den för andra.

Folk är i allmänhet dum i huvudet men jag tror också att en del inte tänker på det..andra skiter i det.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Tills de öppnar upp igen...
,

Jag tänkte på samma sak, men lite positiva nyheter från Norge i allafall
Citera
2020-04-06, 17:02
Medlem
angelfuck666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contractors
+78 nya döda idag och dagen är inte ens slut! Timme för timme så ökar det för nya döda idag. Folk dör som flugor och mörkertalet är enormt!

https://c19.se/

Du är rätt dum va? Det gör inget, det är jag också och inte lider jag så värst mycket av det. Men skulle du snälla kunna sluta upp med att skryta om din dumhet genom det ständiga användandet av FET STIL?

Här är en video från is.fi, den visar hur aerosoldropparna från en hostning uppför sej i en butik. Det skulle vara intressant att se hur ett munskydd påverkar spridningen.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006465911.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in