2020-04-04, 22:52
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Det er fint at dere har et forsvarssamarbeid Jeg er enig med deg Jeg synes at det er naturlig å hjelpe hverandre ved behov. Og det er viktig at landene lager avtaler om medisinsk samarbeid, slik at hjelpetiltak kan iverksettes straks behovet for hjelp er til stede.

Jeg håper på mye samarbeid og avtaler

Jeg fant dette om annet samarbeid mellom nordiske land:

Kanskje vi kunne ha skrevet til Nordisk råd og spurt om det finnes et slikt medisinsk samarbeid som vi tenker på, og om det ikke finnes kunne vi ha foreslått dette for de?
I tillegg haster det å spørre politikerne om dette synes jeg. Er det noen av dere som ønsker å spørre politikerne?

Vore väldigt bra om de nordiska länderna hade ökat samarbete inom fler områden
Hoppas EU upplöses efter denna kris, där de större länderna bara roffar åt sig, samarbete fungerar bara på pappret.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Jag har ingen ton, sluta projicera. Du använder dig av glada gubbar och kallar folk för Sverigedemokrater och att de är packade. "Sverige har god beredskap" hette det i februari. Då var det en socialminister som uttalade sig.

Att utgå ifrån att all information regeringen delger oss stämmer kanske är rätt väg att gå, vad vet jag, men jag håller mig väldigt skeptisk när de gör uttalanden om vår beredskap och antalet döda. Du kanske gör rätt?

Jo då, det hade du visst det. Men sak samma. Jag har noll minne av att ens insinuerat att du skulle vara sverigedemokrat? Jag förmodar att du är det om det tog såpass med nåt jag inte ens sagt...
Ja, jag vet att det sades att beredskapen är god. Som jag skrev. Du bröt in när jag sa att det inte mörkas, och du antydde att det gör det, specifikt angående döda och skyddsutrustning. Det första finns det inte belägg för och det andra har då iaf inte jag hört sägas.

Jag utgår inte alls från att all information vi delges av vare sig regering eller myndigheter stämmer till fullo. Det betyder inte att jag går full blown bananas och anser att om nåt inte riktigt stämmer så betyder det att dödsfall mörkas och vi är som Nordkorea. Detta sägs ofta här. Du skulle förresten varit här när Rapport togs ned från svtplay i ca 45 min häromkvällen, ojojoj...
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Svara på frågan i stället för att komma med felaktigheter. Var och en dör när deras tid är kommen. Hur många döda ser du sammantaget i Sverige för 2021 inberäknat alla döda för alla olika dödsorsaker?

Hur Sverige definierar ett covid19 dödsfall bestämmer inte jag. O nä, vill du veta hur den definitionen ser ut får du google själv
Citera
2020-04-04, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Det är idioter som vantolkat en undersökning där 80% av de diagnostiserade inte hade symptom.
Vilket inte är samma sak som att de inte skulle utveckla några symptom under sjukdomsförloppet...
OK, sorry, har inte haft tid att källgransa allt . . . shame on me . . .
Citera
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Åttio procent av de smittade är utan symtom. Det har postats flera gånger i tråden så det är nog ganska många som genomlidit infektionen redan.
Det är dock en helt felaktig tolkning och slutsats oavsett hur många gånger det upprepats.
https://www.bmj.com/content/369/bmj.m1375/rapid-responses
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Boris Johnsson mår hyfsat, men har fortfarande feber.

https://www.bbc.com/news/uk-politics-52153594

Men nu visar hans gravida sambo tecken på smitta..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Vill man utrota smittan helt är vaccin mer eller mindre ett måste.
Innan man har fått fram vaccin kommer (viss) flockimmunitet att ha uppstått. Hur lång den "naturliga" immuniteten varar i en människa är oklart än så länge. Med flockimmunitet kommer smittan fortfarande spridas, dock väldigt långsamt.

Läs gärna igen mitt inlägg, så får du svar på din andra fråga angående om den är farlig. Självklart är den farlig, precis som alla andra influensor. Min poäng är bara att i slutändan blir lika många smittade, med eller utan karantän (om man inte håller i karantänen tills vaccin kommer, vilket ingen kommer göra).

Det intressanta är ju inte hur många som blir smittade utan hur många som är det samtidigt.
Om för många är sjuka samtidigt klarar vården inte av att hjälpa alla med andningen tills de kan andas själva igen. Dessutom blir det sämre ställt för alla vanliga patienter ockdå, normalutbudet av stroke, astmaanfall, cancer och hjärtinfarkter pausar inte pga att vården har mycket jobb med corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Precis! Det är därför CDC vill att folk syr sig en ansiktsmask... Asiaterna har ju fattat detta sen länge

Ansiktsmasker hjälper bara mot droppsmitta från dig till andra, inte mot aerosoler. Om det inte är en FFP3-mask. FFP2 är OK, men släpper igenom en del.
Citera
2020-04-04, 22:54
Medlem
Max3xs avatar
Kanske någon som insåg att förskolan var full av C-19 och brände ner den?

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e88ebc1335fbf0018dba241
Citat:
En förskola i Solberga brinner kraftigt.

Larmet kom klockan 21:05 under fredagkvällen och räddningstjänsten befann sig på platsen 21:10.

– Det är inga personskador, men den här förskolan kommer dessvärre att få gå. Branden är inte kontrollerad eftersom det fortsätter att brinna, men som läget är nu finns det inget som hotas runt om. Om det blåser till kan allting hända, men just nu är det inget hotande, säger Peter Tistam, ledningsoperatör på Storstockholms brandförsvar.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Snabba spridningen tyder inte på luftburet. Snabba spridningen tyder på att smittan pågått mycket längre än man först trodde.

Ansiktsmask är helt klart att rekommendera, eftersom det minskar risken att man smittar någon annan. Det kan även ha (minimal) skillnad på hur lätt man själv blir smittad... Tycker dock att de flesta med ansiktsmask ute går och pillar på den hela tiden och rättar till den osv, vilket gör att den kan få motsatt effekt när man är och rör med händerna i ansiktet... Men eftersom det minskar risken att smitta någon annan är ansiktsmask helt klart bra.

Ja, det är därför man ska ha krav på ansiktsmask i butiker, tunnelbana mm. Överallt där man har svårt hålla avstånd ska det vara obligatoriskt. Mycket lättare stoppa skiten på väg ut än in
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nu pratar en överläkare på Amerikas presskonferens.

Dom ska börja skjuta in blodplasma från tillfrisknade in i sjuka patienter. Det kommer ske över hela landet.

Källa presskonferensen live.
Det ska vi också

https://www.svd.se/gront-ljus-for-blodplasma-till-akut-sjuka
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ja. Och de sjukdomarna verkar förringas av de som heter Anders nuförtiden. Inte en djävel kommer att döpa sitt barn till Anders 2022.
6 Mars:
Antalet svenska fall av coronaviruset kan ha nått sin topp, sade statsepidemiolog Anders Tegnell i går till DN.
– Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.
8 Mars:
Det är inte bara inkubationstiden som gäller, utan man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde säger Anders Tegnell.
Så peaken hamnar på måndag eller tisdag i stället?
– Ja, eller nergången börjar då.
10 Mars:
– Det finns tecken på smittspridning i två regioner, säger Anders Wallensten, biträdande statsepidemiolog. "
11 Mars:
Tegnell sa i en intervju den 11 Mars att anledningen till att han åkte till Somalia var för att förebygga att de inte får samma problem som Sverige.

Att det inte peakade lika tidigt som dom först trodde är ett tydligt tecken på att vi gjort ett bra jobb för att platta ut kurvan. I slutändan kommer cirka 60% att bli smittade, och den siffran kommer bli mer eller mindre densamma över allt i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in