2020-02-04, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Vad är det som är så svårt? Svara på min fråga. Detta är andra gången som du undviker. Det är uppenbart att du bara sveper för att skrida skräck. Men men, vad kan man förvänta sig av en antagonist, eller som jag brukar kalla er, 'FB-expert'.

Huruvida jag anser att det är anmärkningsvärt är i kontexten inte relevant. Frågan var riktad till dig specifikt.
Min åsikt i sammanhanget, huruvida dina påstådda siffror beträffande mortaliteten till följd av denna influensa, är att det inte är anmärkningsvärt. Bakgrunden till detta är ganska simpel. Om det inträffar en jordbävning utanför Sthlm skärgård, med efterföljande tsunami, så är det knappast anmärkningsvärt att skärgården drabbas; 1. Hårdast, 2. Först.
Din liknelse är idiotisk och det är lugnande att resten av Kina verkar drabbas av en mildare variant av viruset. Jag har sagt i flera dagar att det initiala utbrottet i Hubei är av en allvarligare virusstam som dock sprids sämre och förmodligen har konkurrerats ut vid det här laget. Se min trådhistorik.
Citera
2020-02-04, 19:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nä, har inte sagt att det står om aerosol men det handlar om smittspridning som jag tror många och även du är intresserad av.

Ja, jag skrev ju det.

Citat:
däremot fanns annat intressant,

Du trodde rätt.

Japanen är inne på att man kan smitta någon även om man inte har manifesterade symptom, det är intressant ur det perspektivet att Tegnell inte tror det, åtminstone är han osäker, i vart fall vågar han varken säga bu eller bä, och med viss sannolikhet angränsande till visshet tror han ingenting så länge WHO inte har sagt hur det förhåller sig.

Snacka om att lita på sina egna kunskaper, känns tryggt med en sådan hövding.
Citera
2020-02-04, 19:36
Medlem
Ska bli intressant att se om man kommer att märka av ”varubrist” kinesiska grejor (vilket är typ 90%).
Idag var laxen väldigt billig 👍🏼vilken den inte varit på flera år.
Är det för att de inte kan skeppa den till Kina?

Vi har fått sämre och dyrare mat pga många hellre säljer till Kina..hoppas ändras nu! 😀
Citera
2020-02-04, 19:39
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag har hört, från folk om kan mycket mer än jag om infektioner och mikrobiologi, att man måste vara smittad en tid innan testerna ger svar. Däremot kanske man kan svara positivt under prodromalfasen men inte från dag ett av smitta.

En del "symtomfria" har ju dessutom självmedicinerat med febernedsättande/antiinflammatoriska för att enare visa sig vara smittade.

Men jag vet för litet om just de här testerna för att vara helt säker men som sagt en av mina sagesman är läkare och jag litar fullständigt på honom.

Tveksamt från dag ett, men vad det verkar tidigt iaf, eller så är fasen väldigt lång. Och många insjuknar inte ens om man tex kollar den senaste japanska artikeln jag postade i förra inlägget. Där har man också hitta minst 5(av totalt 20) smittade fall, som inte har symptom.

Japp, stämmer bra. Vad jag förstod är belgiskan fortfarande symptomfri. Knappast hon självmedicinerar längre(om hon nu gjort det).

Jag vet inte mycket heller men du kan be honom kolla European Centre for Disease Prevention and Controls sida eller Finska smittskyddetets på svenska, tror det ligger nåt bakom att två test krävs.
"Ett negativt resultat av provet från de övre luftvägarna är inte tillräckligt för att utesluta smitta. Uteslutande av smitta kräver två negativa testresultat i prov som om möjligt tagits på varandra följande dagar."
ECDC: https://www.ecdc.europa.eu/en/case-definition-and-european-surveillance-human-infection-novel-coronavirus-2019-ncov
Finska smittskyddet på svenska: https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar/aktuellt/aktuellt-om-coronaviruset-i-wuhan/laboratorieundersokningar-av-wuhan-coronavirus
Senast redigerad av boored 2020-02-04 kl. 19:42.
Citera
2020-02-04, 19:42
Medlem
Lugnochros avatar
Är det någon som har uppgifter på att en ickeasiat har blivit smittad? Vad jag har sett, hört och löst än så länge så är det bara asiater som insjuknat.
Citera
2020-02-04, 19:44
Medlem
BushwickBills avatar
Fan vad det hetsas mot de återvändande svenskarna, kommer ju fortfarande flygplan från Kina utan någon som helst kontroll?
Citera
2020-02-04, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Den absolut mest troligaste förklaringen är att sjukvården helt enkelt är överbelastad i Wuhan till den gräns att folk i kritiskt tillstånd som hade överlevt på annan ort, dör i Wuhan.
Det rimmar bra med regeringens beslut att bygga ett nytt sjukhus och det överensstämmer med videos man sett ifrån Wuhan där folk sitter med dropp hängandes ifrån taket, i väntrum.
Om detta stämmer skulle vi ha sett en ökning, inte en minskning av dödsprocenten. Ja, även om man räknar antalet döda genom (antalet döda plus friskförklarade) så har Hubei sett en minskning, om än ganska liten. (Övriga provinser har nu hamnat på ett värde på omkring 4% i denna uträkning.)

Citat:
Hubei är en inlandsprovins och kan vara marginellt mindre utvecklat än de andra mest tätbefolkade provinserna. GDP/per capita är t,ex lägre än i samtliga kustprovinser förutom två, Hainan och Liaoning. Men det är ändå en rikare provins sett till det hela.
Kanske, men tycker det verkar osannolikt som förklaring.

Citat:
En annan trolig förklaring är att Wuhan/Hubei är ground zero som du är inne på. Sjukdomsförloppet har varit aktivt där längst och ökad dödlighet är att vänta i resterande provinser också (det var om jag minns rätt väldigt få dödsfall även i Wuhan i början).
Det var alarmerande många dödsfall i början, med dödlighet på 60% bland de 41 första fallen.

Citat:
En mindre trolig men möjlig förklaring är att viruset har en minskat dödlighet ju längre tid som går (som du också är inne på). Influensavirus har en tendens att bli lindrigare ju fler människor de färdas genom. Dödligare variationer av viruset dödar sin värd och dör då själv ut (du smittar inte många om du tvingas ligga orörlig i sängen i 2 veckor), lindrigare variationer tillåter sin värd att fortsätta leva någorlunda aktivt och ökar således spridningsmöjligheterna. När det gäller ren mutation så har vi inga laboratorieresultat som indikerar det ännu.
Varför är detta minst troligt? Låter väldigt rimligt.

Citat:
Minst troligt, men möjligt. Du har en aktiv smittkälla i staden som fortsätter infektera människor. Rimmar bäst med bio-vapen, men som sagt minst troligt.
Den aktiva smittkällan kan ha varit djur, och den behöver inte längre vara aktiv, men det tar tid för statistiken att komma ikapp.

Citat:
Mest troligt är att omvärlden bara ligger lite efter Wuhan i händelseförloppet och snart är i liknande men kanske inte riktigt lika illa, situationer.
Nej, antalet tillfrisknade i omvärlden stiger i rasande takt -- snabbare än i Wuhan.
Senast redigerad av lebensmuede 2020-02-04 kl. 19:46.
Citera
2020-02-04, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Fan vad det hetsas mot de återvändande svenskarna, kommer ju fortfarande flygplan från Kina utan någon som helst kontroll?
vad säger du när epidemin bryter ut i Sverige?? Ska vi offra oss för att inte kränka "resandes" integritet??
Citera
2020-02-04, 19:49
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanibalurban
vad säger du när epidemin bryter ut i Sverige?? Ska vi offra oss för att inte kränka "resandes" integritet??

Nej jag är för restriktioner på resande men det är ju lite absurt att härja mot svenskarna som FHM har full koll på när det fortfarande flygs in Kineser utan kontroll.
Citera
2020-02-04, 19:51
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Nyfiken på den där kinesiskan som smittade ner 6 tyskar under sitt korta besök i Bayern. Vad gjorde hon egentligen, och hur ser hon ut
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Nej jag är för restriktioner på resande men det är ju lite absurt att härja mot svenskarna som FHM har full koll på när det fortfarande flygs in Kineser utan kontroll.
Alla kineser skulle få besöksförbud i Sverige självklart - men de giriga turist kapitalisterna har aldrig nog!
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Pinsamt om du nu är 'nurse'. Du borde vara väldigt försiktig med utlåtanden likt dessa, då du inte kan diagnostisera någon på videomaterial. Kan inte ni 'FB-experter' (sök i tråden, finns definition på 'FB-expert'), dra och jobba eller dylikt? Ni tillför ingen nytta i tråden.

Till er nytillkomna i tråden:
There are currently 20,707 confirmed cases worldwide, including 427 fatalities.
Källa: https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Kommentar:
Dödstalet har nått kulmen och stagnerar nu kring ~500 totalt. Merparten i Kina, endast ett dödsfall utanför Kina. Rörande antal smittade så ligger det relativt högt, ~20k. Samma gäller här, dvs. antal smittade har nått kulmen och stagnerar kring 21-22k.

/Läkare S.

Hej Flashbackläkaren!

Varför tror du smittspridningen skulle stoppa nu? Jag kan inte se någon orsak detta skulle kulminera globalt på flera månader. Wuhan-borna fördröjer med sin isolering bara det oundvikliga insjuknandet. Vad man kan hoppas på är att en stor andel smittade i befolkningen bygger upp en naturlig immunitet utan allvarliga symptom. Sedan kan man hoppas på att smittspridningen är säsongsberoende så vi får en naturlig avmattning i slutet av mars. Tills dess tyder allt på att viruset, liksom vid en vanlig influensaepidemi, kommer sprida sig över världen som en löpeld. .

Vi kan jämföra detta utbrott med influensan 2017-2018 som var ovanligt svår.

Då konstaterades via labbtest 20438 influensasmittade i Sverige, d.vs 0.2% av befolkningen. Av dessa dog 1012 (5%) inom 30 dagar. 93 procent av dödsfallen var i åldersgruppen 65 år och äldre. Detta trots att hälften av landets pensionärer var influensavaccinerade.

Det som skiljer Wuhan-viruset från influensan är att befolkningen saknar helt? immunitet då det är ett nytt virus och det inte finns vaccin. Därför kommer troligen smittan att drabba en mycket större andel av befolkningen än en normal influensa, kanske 10 gånger fler eller mer. Dessutom verkar coronaviruset ge allvarliga symtom även bland människor i åldersgruppen 30-65. Det vore därför inte konstigt om detta nya corona-virus kommer ge 200 000 smittade och 10 000 döda enbart i Sverige. Den som (över-)lever får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in