2020-02-03, 22:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är väl detta gnäll på användare som inte hör hemma i tråden, från fler än dig naturligtvis. Tröttsamt, men man scrollar förbi och håller oftast käft.

Visst en del överdriver kanske, andra har lite panik, somliga försöker förutspå eller räkna ut något. Varför inte bemöta det med fakta eller egna uträkningar som visar motsatsen. Det är väl enklare att gnälla får man anta. Jag ser inte mycket konspirationsteorier i tråden, möjligen funderingar och överdrifter.

Är ni rädda för viruset så det är därför ni så hårt går åt en del? oroa er inte, vi ska alla dö.

Försök att vara lite flexibel, jag tycker även paniken är intressant. Det kommer ju lite att spegla verkligheten därute om viruset kommer hit. Andningsskydd verkar ju vara slutsålda tex, och det kan ju inte bara bero på denna tråd.

Lita på att de flesta användare kan tänka själva och avgöra vad som är trovärdigt eller ej. Dom flesta skriver inte utan läser, tyvärr verkar få kunniga på området skriva och det beror kanske på den ibland hårda tonen i tråden. Kanske om vi är snälla så kommer fler med intressanta frågor och andra med bra svar.

Själv undrar jag just nu hur länge Kina kan hålla på så här, det kostar och få verkar vara tacksamma. I något läge måste dom ju släppa allt och låta epedemin löpa fritt om det inte snabbt blir bättre. Vi får väl hoppas på ett snällare virus då om än kanske smittsamt och belastande för ekonomier. Kanske världen är villiga att betala för att Kina ska fortsätta hålla det inom landet så gott det går, vem vet. Det kan bli våldsamma konflikter om Kina bara släpper, sanktioner, totalstopp för alla kineser att resa någonstans. Naturligtvis beroende på hur farligt viruset visar sig vara, just nu hanterbart och inte alltför dödligt. Världen är kanske förberedd nu och Kina kan släppa. Hur som helst har Kina gjort ett bra jobb trots att dom också är orsaken.

Fundering eller konspiration? svårt att veta vad ni menar ibland.

Bra skrivet

Hittade i tyska medier om hur folk i Kina själva bemöter de som kommer hem från Wuhan.

Kontantbidrag för grannarnas vissling
Rädslan för infektion sätter press på myndigheterna och utlöser drastiska åtgärder. Ett distrikt i staden Shijiazhuang i norra Kina lockar till och med invånare med en kontant belöning på 2 000 yuan för att rapportera människor som har varit i Wuhan de senaste två veckorna. I huvudstaden Peking försöker hela bostadsområden isolera sig från semesterfirare som återvänder från Wuhan - ibland med självgjorda barrikader (foto).

Återkommande och besökare lyssnar noggrant på vid ankomst. När Wuhan-resenärer återvänder till sina hem övervakas de noggrant i två veckor. Så snart de är tillbaka i sina hus, "kan de inte längre gå in och ut", förklarar Xu Aimin från ett samhälle av invånare i Peking. Om de återvändande behövde mat, kunde grannskommittén handla. Försiktighetsåtgärder inkluderar också dagliga telefonsamtal och febermätningar.

Lite kontraster mot hur skolorna har skickat brev till föräldrarna att barn som kommer hem från Wuhan kan gå till skolan som vanligt
Senast redigerad av 57Emma 2020-02-03 kl. 22:26.
Citera
2020-02-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Själv undrar jag just nu hur länge Kina kan hålla på så här, det kostar och få verkar vara tacksamma. I något läge måste dom ju släppa allt och låta epedemin löpa fritt om det inte snabbt blir bättre. Vi får väl hoppas på ett snällare virus då om än kanske smittsamt och belastande för ekonomier. Kanske världen är villiga att betala för att Kina ska fortsätta hålla det inom landet så gott det går, vem vet. Det kan bli våldsamma konflikter om Kina bara släpper, sanktioner, totalstopp för alla kineser att resa någonstans. Naturligtvis beroende på hur farligt viruset visar sig vara, just nu hanterbart och inte alltför dödligt. Världen är kanske förberedd nu och Kina kan släppa. Hur som helst har Kina gjort ett bra jobb trots att dom också är orsaken.

Fundering eller konspiration? svårt att veta vad ni menar ibland.

Klart kineserna inte skulle ha slagit igen landet om de sett en annan utväg. Verkar som de med de erfarenheter de har av viruset ser betydligt allvarligare på det, än vad de svenska myndigheterna, som inte har denna insyn, gör. Men det är ju miljarder för turistindustrin som står på spel.[/quote]

Hur menar du med att släppa allt???, man försöker ju till varje pris rädda liv så gott man kan.
Senast redigerad av hagelskur 2020-02-03 kl. 22:12. Anledning: Ta bort blev fel
Citera
2020-02-03, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Hur menar du med att släppa allt???, man försöker ju till varje pris rädda liv så gott man kan.

Jag gissar att hen menar att man släpper isoleringen om man inser att den fallerar.

Jag tror dock att Kina kommer att försöka isolera fler städer om det är det som krävs. Alternativet är att partiet inte har kontroll och det är värre...
Senast redigerad av Pisseman 2020-02-03 kl. 22:16.
Citera
2020-02-03, 22:14
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Notera blicken på myndighetspersonen i Hong Kong som presenterar ett sorts elektroniskt armband som man ska använda för att "hålla bättre koll på personer som ska vara hemma".

Han (Chief Information Officer för den kinesiska regeringen) har dom på typiskt kinesiskt maner tvingat vara uppe i 24 timmar innan han ska vara med på presskonferens. Han spärrar upp ögonen för han är stressad. Enligt mig beter han sig ändå samlat. Jag hade med haft uppskärrade ögon i den situationen...
Senast redigerad av Hegamon 2020-02-03 kl. 22:17.
Citera
2020-02-03, 22:16
Medlem
KMorgons avatar
Apropå det här med att ta tillfället i akt och ockupera Åland. Hur går det egentligen borta i orienten? Någon som kan inflika en (lättläslig?) lägesrapport.
Citera
2020-02-03, 22:16
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ingen som såg ”debatten” mellan Tegnell och Björn Olsen på Aktuellt ikväll?
Isåfall, vad tyckte ni?

https://www.svtplay.se/video/24741658/aktuellt/aktuellt-3-feb-21-00-2

Jag tyckte det var mer balanserat ikväll jämfört med Olsen och Gieseckes uttalanden igår.

Lite fint att de blev så rörande överens mot slutet. De presenterades som två med olika ståndpunkter.
Men vad skulle de säga, ingen vet ju hur det kommer se ut om två veckor.
Citera
2020-02-03, 22:18
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KMorgon
Apropå det här med att ta tillfället i akt och ockupera Åland. Hur går det egentligen borta i orienten? Någon som kan inflika en (lättläslig?) lägesrapport.

Alla väntar på rapporterna från Kina som väntas komma in snart.

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-03, 22:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du kan hitta virus som infliuensa och SARS i aerosoler men det finns inga evidens för att de sprids/infekterar via aerosol, däremot naturligtvis sprids de med droppsmitta vid hosta och nysningar, vilket är betydligt större partiklar.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31135389

Men då har du ju inte läst allt i länken, alldeles uppenbart. Jag vet inte vad som krävs för att det skall betraktas som evidens, men den här rapporten tycks hålla en mycket bra kvalitet med hänvisningar.

Vad jag kan uttyda så kan virus visst smitta via aerosol, det handlar om koncentrationen av viruspartiklar bundet i aerosol samt mottaglighet hos den som utsätts för viruspartiklar, bland annat immunförsvarets status.

Du kan även läsa om olika storlekar på partiklar, desto mindre desto längre ner i lungorna kan de ta sig, typ.

Och ju mindre de är desto större möjlighet att binda till en aerosol, större chans att de finns i luften under lång tid.

Som sagt, koncentrationen av "aktivt" smittsamt virus är av betydelse, så även partikelstorlek.

Om du andas mot en spegel, imman, är det aerosol?

EDIT; Forskningsresultatet är ju att koncentration är mer betydelsefullt för smittöverföring än storlek.
Senast redigerad av OY 2020-02-03 kl. 22:27.
Citera
2020-02-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Visst, men dylika påståenden som nedanstående citat från tråden är helt orimliga om man har lite koll på de fakta som faktiskt finns:

"Står du fast vid 20-30 miljoner döda i februari? Detta skrivet för en vecka sedan."

"3 000 000 smittade om två veckor med nuvarande spridningstempo." (ca en vecka sen)

Det är inget annat än fejk news och alarmism.

Om du inte vet hur Kina rapporterar sina siffror så rekommenderar jag dig att läsa här: https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/exe552/coronavirus_faq_misconceptions_information_from_a/

Det ger oss en konservativ siffra på 17 avrundat till 20 000 med lunginflammation i Kina. *5 då estimaten ligger på att 20% utvecklar lunginflammation (en person med lunginflammation och bekräftat Coronavirus = 1 i statistiken) och vi har 100 000 smittade. Lägg därpå till ytterligare faktorer som att människor utan bekräftad smitta (tar fem dagar enligt posten ovan att få svar) och som dör innan bekräftelse inte räknas till statistiken, mörkertal, människor som stannar hemma med milda symptom som går över eller blir värre, så har du säkerligen ytterligare en multiplier, låt oss säga 1.5.

En vecka till med ett r0 på 2 (över fyra dagar) så är min konservativa gissning på 800k smittade om åtta dagar.

Vi kommer däremot inte retroaktivt att kunna kartlägga hur viruset spridit sig då en stor mängd smittade hanterat viruset som ett vanligt influensavirus; sängliggande hemma.

Ytterligare intressanta siffror är antalet fransmän/tyskar (och eventuellt övriga nationaliteter) som närvarade på gårdagens flyg till Frankrike som uppvisat sympton: 36 av >250 passagerare - en ytterst hög och alarmerande procentsats. Om bara en fjärdedel av dessa visar sig vara smittade (gissningsvis visar fler symtpom om ett par dagar) så är det en mycket större andel än de <2% smittade, asymptomatiska, japaner som flögs hem.

Tilläggas bör att jag har inte följt utvecklingen tillräckligt nära inpå idag för att kunna vara säker på att vissa saker ur reddit-inlägget eller antalet symptomuppvisande resenärer debunkats och skulle uppskatta relevant feedback ifall så är fallet.
Citera
2020-02-03, 22:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Indirekt från kinesiskan I flera fall. Att de stänger ned arbetsplatsen tycks bero på att de inte har kontroll på spridningen där...

Direkt och indirekt ja. Jag tror dom har ganska bra koll på det företaget, de stängde redan när första fallet var konstaterat och de fick även information från företaget i Kina att kvinnan var smittad.
Citera
2020-02-03, 22:23
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ingen som såg ”debatten” mellan Tegnell och Björn Olsen på Aktuellt ikväll?
Isåfall, vad tyckte ni?

https://www.svtplay.se/video/24741658/aktuellt/aktuellt-3-feb-21-00-2

Jag såg den nu. Jag måste säga att Olsen känns betydligt mer förnuftig, försiktighetsprincipen bör gälla. Känns som att Tegnell har dålig koll på rapporteringen från Kina och den snabba utvecklingen. Det presenterades att han var "just hemkommen själv från Thailand" vilket skulle kunna förklara den lite yrvakna framtoningen.

Hans huvudargument för att man ska fortsätta att resa till Thailand är för att inte skada Thailands ekonomi. Ganska märkligt ställningstagande av en svensk statsepidemiolog.

Olsen menade väl inte att man ska avboka en kortare resa som ska ske nu (1-2 veckor lång typ), men han skulle vara försiktig att ge sig ut på en backpackerresa i Asien i några månader. Det är ju inte ett så hårresande uttalande så att han ska behöva försvara sig.
Citera
2020-02-03, 22:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Dödligheten 2,07%
Snart nere under 2%
🙏

Du räknar på fel population. Folk dör inte samma dag som dom insjuknar / konstateras smittade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in