2020-02-04, 10:09
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
ja väldigt många negativa resultat innan det till slut visade på smittan

Han lär inte vara ensam om att vara svår-diagnostisera.
Hur många misstänkta fall har vi i dag?
Citera
2020-02-04, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
finns virus partiklar, och eftersom de är inuti en paket så är det mörkt och inget soljus samt så är de i balkongen och det är kallt, vilket gör att viruset kan överleva en längre tid.

Har hört detta från en uppfinningsrik vän. Om varorna tål 70 grader kan man använda en hårtork. Med ugnstermometern mäter man upp var det blir 70 grader i luftströmmen och sen värmer man grejerna. Virus dör vid 70 grader. Men jag har själv inte provat så jag vet inte om det fungerar. Och det får ju förstås inte vara prylar som blir förstörda.
Citera
2020-02-04, 10:10
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Alltså lika osäkra uppgifter som i SCB:s arbetskraftsundersökningar där bollade med skattade siffror.

Precis, räkna alltid med att deras siffror är en dag gammal och det faktiskt talet är högre. Plus att datan är antagligen från kinesiska myndigheter vilket också man skall ta med en nypa salt. Då de tidigare har mörkat när liknade fall har inträffat samt man bestämmer dödsorsaken lite annorlunda.

Ta antalet döda/smittade som ett pekfinger och inte exakta siffror.
Citera
2020-02-04, 10:12
Medlem
Om viruset Nu är så farligt, varför sprids det inte i shanghai eller Peking tex? Där Är ju samma antal fall varje dag, antagligen folk som varit i hubei.
Citera
2020-02-04, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag använder mig av denna. Men den kan ju vara fel.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Så vad har du för absoluta tal på ökningen under respektive dag? Tänk på att sista dagen inte är över ännu.

Här har du ungefär samma siffror men i tabell.
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_ outbreak
Senast redigerad av L.D. 2020-02-04 kl. 10:18.
Citera
2020-02-04, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Törs inte tänka på det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Tycker du inte själv att det är anmärkningsvärt att risken för smittade personer att dö är 1300% högre i Hubei än i övriga fastlandet Kina? (Ifall man går efter rapporterade siffror)
Vad är det som är så svårt? Svara på min fråga. Detta är andra gången som du undviker. Det är uppenbart att du bara sveper för att skrida skräck. Men men, vad kan man förvänta sig av en antagonist, eller som jag brukar kalla er, 'FB-expert'.

Huruvida jag anser att det är anmärkningsvärt är i kontexten inte relevant. Frågan var riktad till dig specifikt.
Min åsikt i sammanhanget, huruvida dina påstådda siffror beträffande mortaliteten till följd av denna influensa, är att det inte är anmärkningsvärt. Bakgrunden till detta är ganska simpel. Om det inträffar en jordbävning utanför Sthlm skärgård, med efterföljande tsunami, så är det knappast anmärkningsvärt att skärgården drabbas; 1. Hårdast, 2. Först.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nej, säsongsinfluensa är inte coronavirus. Varför skriver du sådana fullständiga felaktigheter, det är jättelätt att googla fram seriös information om säsongsinfluensa:

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=464
Wikipedia:

Coronaviruses are a group of viruses that cause diseases in mammals and birds. In humans, the viruses cause respiratory infections – including the common cold – which are typically mild. Rarer forms such as SARS, MERS and the novel coronavirus causing the 2019–20 Wuhan coronavirus outbreak can be lethal.

Jag hade rätt om förkylning "common cold" men okej, influensavirus ingår i RNA-virusblocket.
Citera
2020-02-04, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans

Ca 20 k va?
Har inte exakta siffran
Citera
2020-02-04, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Det kommer inte att minska. Det är fler misstänkt smittade än vad som redan är sjuka/har varit sjuka. Många av dem har helt säkert redan hunnit smitta andra. Vi kommer att se en jätteökning den närmaste veckan. Bara det här dygnet så kommer antalet smittade att öka rejält.

Det är nog tyvärr exakt så det kommer te sig. Den största jokern i leken just nu är nog Afrika.
Man kan ju fråga sig hur det kommer att Afrika, framförallt Östafrika som har en så nära relation med Kina. Med massvis av kineser som reser från och till och jobbar i Afrika. Hur de inte kan ha ett enda rapporterat fall ännu.

Oddsen är att de har flera, men fullständigt saknar resurser för att diagnosticera dem.
Om/När väl smittan börjar sprida sig i Afrika, då har vi problem. Då blir vi nog aldrig av med viruset permanent, och än värre är att om det når Afrika i stora antal. Då når det snart oss i dem också.
Antingen via migrant-vågor av smittade Afrikaner som söker skattefinansierad sjukvård i Europa, eller genom våra egna ny-medborgares anhöriga.
Citera
2020-02-04, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mamol
Hört att stora mängder Vitamin C (mellan 2-6g) ska skydda mot Corona viruset. Någon som hört samma?

Jag tar ca 3-4 gram vitamin C per dag, inte varit sjuk på flera år. Beror det på Vitamin C? Vet inte, gör även mycket annat... När det kommer till Vitamin C finns det många åsikter och teorier. De flesta här är indoktrinerade via Doktorn i typ morgonsoffan/Svenska läkare som rekommenderar en diet med vitt bröd och coca cola... Du kommer tyvärr få svar därefter.
Senast redigerad av taozen 2020-02-04 kl. 10:22.
Citera
2020-02-04, 10:18
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu har spridningen kulminerat och allt fler friskförklaras. De som nu smittas blir inte allvarligt sjuka. Det börjar bli dags att andas ut.

Detta virus fungerar exakt som ett biovapen skall fungera. Det är superfarligt i början men efterhand som det muterar så blir det allt mindre farligt. Ett land som skulle använda ett sådant vapen vill ju inte bli drabbat självt. Om det är framtaget i ett labb kan man väl inte vara säker på, men det verkar mycket troligt.

Egentligen är ju corona-virus vanlig förkylning, men denna variant innehåller HIV-liknande arvsmassa som gör att immunförsvaret slås ut. Det sjuka får alltså förkylning utan immunförsvar, vilket är dödligt.

Nu har man ju kommit på detta och många patienter behandlas med HIV-medicin vilket har god effekt. De som tillverkar HIV-medicin har nog fullt upp just nu.

Lite foliehatt ändå.

Mer dödliga virus är svårare att sprida eftersom att bärarna av dessa dör och hindras från att sprida smittan vidare. Mindre dödliga varianter är lättare att sprida. Därför har de flesta virus en minskad dödlighet över tiden. Det är inget bevis på något annat än evolution.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in