2020-04-01, 01:07
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Tack för tipset! Jag har redan hamstrat en hel del, men lite till kan aldrig skada. Kanske man skulle börja frystorka lite frukt o grönt.

Helst bör man ju egentligen leva på landet och ha en egen kedja av livsmedel. Själv har jag satsat på burkmat, ris, pasta samt fältransoner som jag har köpt av en officer.
Tror också att man skall ha stora kvantiteter vatten hemma. Nu när det kommer att dö ett stort antal människor under framtiden så kan man ju tänka sig att vatten, el och värme också kommer att bli påverkat. Många nyckelpersoner inom dessa viktiga områden är ju 50+ eller 60+ och är bland de 10-15 procent som kommer att dö av COVID-19.
Man får ju komma ihåg att viruset kommer att gå flera vändor och folk som tidigare har fått lungskador eller i andra organ kommer att dö. Kan tänka mig att dödligheten i slutändan av denna pandemi blir mycket högre än vad man hade räknat med från början.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nostrangertodan
Ja, jag har riktigt svårt att ta in att man i Stockholm inte kräver ansiktsmast för de som vårdar c19-patienter. Dels är man närmre smittade patienter än vad man i regel är på stan. Utöver det så finns det flera moment när man kan utsättas för aerosolsmitta och då hjälper inte en halsduk.
Använder man mask på patienterna? I alla fall dom som hostar.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
På vilket sätt är corona värre än en vanlig influensa, som dödar massor av äldre och svaga varje år?

Att ingen blir immun ditt dumma arsle. Om du som smittad blir helt frisk från viruset så kan du bli sjuk igen samma vecka.
Karantän är inte ett skämt.

Hur ska vi tackla viruset? Det finns inga vaccin och det kommer inte på långa vägar eftersom att det är nånting helt nytt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Så har det låtit i flera veckor eftersom statistiken har pekat på detta. Redan nu säger sjukvården att vårdplatserna är slut nästa vecka och då kommer folk att börja dö i hundratals. Man talar också nu om dödshjälp i hemmen från och med nästa vecka.

När vårdplatserna tar slut säger du. Är det inte därför man byggt dessa provisoriska tältsjukhusen?
Citera
2020-04-01, 01:08
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ja, jag har riktigt svårt att ta in att man i Stockholm inte kräver ansiktsmast för de som vårdar c19-patienter. Dels är man närmre smittade patienter än vad man i regel är på stan. Utöver det så finns det flera moment när man kan utsättas för aerosolsmitta och då hjälper inte en halsduk.

Har någon ett bra svar på varför man inte ger varje läkare/sköterska en egen mask som går att återanvända? Det går väl utmärkt att sätta icke-vårdpersonal på att desinfecera/tvätta dem efter användning och sen använda igen?

En sån här har jag haft när jag slipat/sågat/lackat hemma. Det finns P3-filter i lager också. Jag skulle gärna ge den jag har till vården, men i och med att det finns i lager överallt gissar jag att det inte duger. Men jag fattar inte varför.

Skulle man rent av kunna använda maskerna från försvaret? Dessa 750 000 som nu gått OK av Arbetsmiljöverket.
Citera
2020-04-01, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Att ingen blir immun ditt dumma arsle. Om du som smittar blir helt frisk från viruset så kan du bli sjuk igen samma vecka.

Tänka sig att Tegnell ville begå folkmord på äldre och sjuka med flock "immunitet".
Citera
2020-04-01, 01:09
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Att ingen blir immun ditt dumma arsle. Om du som smittar blir helt frisk från viruset så kan du bli sjuk igen samma vecka.

Jeffrey trollar. Jag postade den där frågan för länge sedan i tråden för jag ville veta. Han har gått bakåt och citerar mig nu i nåt lamt försök. Du nappade
Citera
Medlem
Citat:

Har någon ett bra svar på varför man inte ger varje läkare/sköterska en egen mask som går att återanvända? Det går väl utmärkt att sätta icke-vårdpersonal på att desinfecera/tvätta dem efter användning och sen använda igen?

En sån här har jag haft när jag slipat/sågat/lackat hemma. Det finns P3-filter i lager också. Jag skulle gärna ge den jag har till vården, men i och med att det finns i lager överallt gissar jag att det inte duger. Men jag fattar inte varför.
Det är väldigt bra masker, halv /helmask är överlägsen engångsskydden. Anledningen till att man inte köper dem? Priset.. I sthlm uppmanas personalen att fixa egen skyddsutrustning om de kan, dvs. köpa skydd liknade det du länkade, men de får betala ur egen ficka.. För jävligt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Nu när det kommer att dö ett stort antal människor under framtiden så kan man ju tänka sig att vatten, el och värme också kommer att bli påverkat. Många nyckelpersoner inom dessa viktiga områden är ju 50+ eller 60+ och är bland de 10-15 procent som kommer att dö av COVID-19..

Nu är ju inte majoriteten av dessa "svensksomalier" eller feta italienare med kolestorolöverskott. Men skulle de vara det har vi ett problem.
Citera
2020-04-01, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
När tror ni att europeiska länder startar upp egen produktion av sjukvårdsartiklar ?

Någon som vågar sig på en gissning ?
Inom 1-2 v
Citera
2020-04-01, 01:10
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
När tror ni att europeiska länder startar upp egen produktion av sjukvårdsartiklar ?

Någon som vågar sig på en gissning ?

Det är ju ett misslyckande att Sverige fortfarande inte har förstatligat viss produktion för att få fram skyddsutrustning till vården. Annars kunde man gått med våra u-landsmiljarder och lagt överbud i Kina för att köpa in utrustning.
Citera
2020-04-01, 01:11
Medlem
Samuel332s avatar
Detta virus kommer att slå till jävligt hårt mot Sverige, slappa åtgärder kommer att visa sig vilka effekter det har i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in