2020-04-01, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharadjan
När vårdplatserna tar slut säger du. Är det inte därför man byggt dessa provisoriska tältsjukhusen?
Dom är medräknade vi hade 90 platser nu är dom fulla plus 30 till. Plus att många fler ligger på vanliga avdelningar.
Citera
2020-04-01, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det är ju ett misslyckande att Sverige fortfarande inte har förstatligat viss produktion för att få fram skyddsutrustning till vården. Annars kunde man gått med våra u-landsmiljarder och lagt överbud i Kina för att köpa in utrustning.
Vi fortsätter kasta pengar till WHO och andra för att hjälpa samtidigt som vårdpersonalen står utan skyddsutrustning. Visst är vi alla i det här tillsammans men jag tycker att vi ska kunna känna att staten prioriterar vårt eget land när det brinner.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Skulle man rent av kunna använda maskerna från försvaret? Dessa 750 000 som nu gått OK av Arbetsmiljöverket.

I verkligheten är det inga 750 000 som existerar då vissa av de som delades ut t.ex. har kastats som de masker Nyköpings kommun fick av försvaret. Frågade lokala länsstyrelsen och de hade inte heller sina masker kvar. Myndigheter..
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Den 16-åriga fullt friska tjejen som dog i Frankrike tror jag inte hade hållt med dig. Hennes anhöriga gör det i varje fall inte.
Inte alla de unga kvinnor som dog i de andra länderna heller.

På tillräckligt stor population så kommer du att hitta dödsfall även inom till synes harmlösa sjukdomar. Att leva är förenat med risk.
Citera
2020-04-01, 01:17
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Inte en chans. De har mycket större befolkningsmängd, mer trångbodda plus att de är mer fysiska med varann. Pussar på kinder när de hälsar etc. jag sa för flera veckor sen att Spanien kommer bli som Italien. Vissa trodde mig inte då men nu är de där.... Jag sa även att snart smäller det i USA. Nu smäller det....
Vi i Sverige har en naturlig fysisk distans till varann. Därför kommer spridningen ta mycket längre tid här. Undantag för Sthlm. Men ändå inget i jämförelse med tidigare nämnda länder.

Det är iofs helt sant!

Men det är hur svenskar hanterar viruset. Folk som vistas isolerat/inomhus, t.ex butiker kommer bli smittade.

På tal om att sjukhuspersonal måste tillverka egna skyddsmasker, det är helt stört.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-04-01 kl. 01:19.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Det här ser ej bra ut för Sverige... Länder som liknar oss i nord Europa ligger långt efter oss med death people per miljon.. Vad fan sysslar tegnell med.

Corona-Bob Tegnell räddar den svenska ekonomin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GRG-M86
Det är väldigt bra masker, halv /helmask är överlägsen engångsskydden. Anledningen till att man inte köper dem? Priset.. I sthlm uppmanas personalen att fixa egen skyddsutrustning om de kan, dvs. köpa skydd liknade det du länkade, men de får betala ur egen ficka.. För jävligt!

Stödpaketen till företagen kommer att uppgå till 12% av BNP. Jag har svårt att tro att det här är en fråga om ekonomi, jag tror och hoppas verkligen att det finns en annan anledning. Men det skaver att jag inte förstår varför.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
I verkligheten är det inga 750 000 som existerar då vissa av de som delades ut t.ex. har kastats som de masker Nyköpings kommun fick av försvaret. Frågade lokala länsstyrelsen och de hade inte heller sina masker kvar. Myndigheter..

Jaha. Ja det lät ju för bra för att vara sant, 750k tillgängliga masker som kan återanvändas.
Citera
2020-04-01, 01:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
De övriga nordiska länderna kommer ju i alla fall ha vårdplatser kvar på sjukhusen under april och kanske maj.

Mmm-m..

Har även lite tid till, att "bunkra upp" och bygga ut. Får se om tiden används klokt.
Citera
2020-04-01, 01:18
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Kan inte annat än bara hålla med.
Min farsa är skitförbannad på Sveriges sätt att hantera detta och han trycker på att han har jobbat hela livet betalat skatt för att dö utan hjälp.

Jag tycker att alla över 50 skulle göra ett skatteuppror. Som någon sade - Vad fan får vi för det vi betalar för.
Citera
2020-04-01, 01:19
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Varför ”mot förmodan” får Corona?
Hon kan mycket väl åka på det och då är det slut, tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Det är ingen tävling.
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Ålder?
Låter ju inte som en bra kombination. Inte ens säkert att hon kan få vård.
Så var försiktiga.
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Behöver inte betyda att hon dör. Har också en gammal far med underliggande sjukdomar. Man får hoppas på det bättre.
Försökte inte få det till en tävling, jag bara menar att informationen är bristande om vad som potentiellt kan hända, min mor är 60 år gammal.
Men vill jättegärna ha henne kvar i 20-30 år till då denna person betyder mer för mig än mitt egna liv.

Har även en mormor på 82 år som betyder lika mycket för mig som min egna mor som jag handlar åt, bevakar och ser till att hon har vad hon behöver.

Dessa två individer är hela mitt liv då jag varken har fru eller barn, detta virus får under INGA omständigheter ta dessa två liv ifrån mig då dessa personer (+ pappa som klarar sig dock), är allt jag har.

Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Man har missat tillfället att i tid banka vett i regionernas samlade finansingenjörskap för deras just-in-time experiment.
Framåt marsch för att aldrig mer låta dessa kretiner få fäste i samhällskritisk verksamhet.
I näringslivet må de härja tills ägarna får nog.

Jag och en drös andra i min närhet garvade ihjäl oss när ingen av oss blev förvånade att Sverige valde att gå en annan väg än 95% av alla andra länder för att försöka dölja oroande siffror.
Senast redigerad av Kakap0 2020-04-01 kl. 01:22.
Citera
2020-04-01, 01:20
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jaha. Ja det lät ju för bra för att vara sant, 750k tillgängliga masker som kan återanvändas.

https://mobil.sn.se/nyheter/nykoping/nykoping-har-slangt-sina-skyddsmask-90-sm5368386.aspx

Försvarets materielverk har ju fått i uppdrag att se till att nya skyddsmask 90 ska tillverkas nu. Det hade nog inte behövts om 750k hade legat på hyllan redo att användas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in