Läste någon ”tävling” mellan om hurvida Sverige eller Danmark lyckats bäst... (jag tror båda parter firade lite för tidigt).
Så jag gick in och kollade Danmark och hittade lite intressanta trender. Mellan 6-11 mars gick dom från endast 6 smittade/dag (bekräftade fall då) till 252/dag på väldigt kort tid.
Redan den 15e hade kurvan dock sjunkit nästan lika kraftigt igen till 28 fall/dag.
Denna vändning skulle kunna vara pga deras återgärder. Men, det har inte stannat där. Mellan den 15-30 mars har det sakta men säkert ökat nästan varje dag och nu är dom uppe på närmare 200 nya fall/dag.
Så jag är nog inte så säker på att det längre funkar vad dom nu gör, och konsekvenserna av ökningarna den senaste veckan har dom sannolikt inte ens sett ännu. Tydligast i näst sista diagrammet:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/
Precis som dom som är så lugna gällande Sverige, samtidigt som det har gått från under 200 smittade/dag till 200-400 smittade/dag bara under den senaste veckan. I snitt ser man intensivvårdsfallen först 8 dagar senare enligt Folkhälsomyndigheten, och dödsfallen sannolikt ännu senare. Men vi får väl se om en vecka eller så om någon är rätt ute.