2020-04-01, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
pratar dagligen med folk på distans (via tekniken) som kan hosta och bära sig åt sedan vita bort det antingen med "haha har visst corona, nävars" och dylikt.

Även stött på folk senaste veckorna som varit uppenbart sjuka och betett sig liknande men underförstått försöker få sagt att någon corona är det definitivt inte.
Många som hostar på jobbet.
Citera
2020-04-01, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Då har du förmodligen smittan på handtaget på utsidan av dörren, så varje gång du lämnar ditt hem så får du det på fingrarna iallafall. Så så finns det massor av andra smitthärdar som t.ex. mobilen.

Ja fast känns som bättre än inget... tror det är svårt att vara totalt steril hela tiden.
Citera
2020-04-01, 12:16
Medlem
Snapcounts avatar
Dags att øppna plånbøckerna :

FN:s generalsekreterare António Guterres

Guterres: Pandemin den värsta globala krisen sedan andra världskriget – rika länder måste hjälpa fattigare

https://www.hbl.fi/artikel/guterres-pandemin-den-varsta-globala-krisen-sedan-andra-varldskriget-rika-lander-maste-hjalpa-fat/
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
CNN reportage om Sveriges unika bemötande av COVID-19.

https://www.youtube.com/watch?v=pwB_wfqQlcM

Snacka om att Sverige sticker ut när i princip hela världen är i karantän.
Många som i kommentarerna skriver att de följer Sveriges utveckling som ett experiment.

Min fråga:

Hur känns det att delta i ett experiment?

För jävligt såklart. Sverige är ett idiotland. Man blir förbannad.
Citera
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
pratar dagligen med folk på distans (via tekniken) som kan hosta och bära sig åt sedan vita bort det antingen med "haha har visst corona, nävars" och dylikt.

Även stött på folk senaste veckorna som varit uppenbart sjuka och betett sig liknande men underförstått försöker få sagt att någon corona är det definitivt inte.

Ser samma sak de skyller på pollen, bara en vanlig förkylning, kliade i näsan - därför nös jag! En del företag går ut med information till sina anställda att man inte ska titta snett på varandra om någon hostar/nyser det är förmodligen bara en vanlig förkylning! NÄR SKA SVERIGE FATTA????
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
CNN reportage om Sveriges unika bemötande av COVID-19.

https://www.youtube.com/watch?v=pwB_wfqQlcM

Snacka om att Sverige sticker ut när i princip hela världen är i karantän.
Många som i kommentarerna skriver att de följer Sveriges utveckling som ett experiment.

Min fråga:

Hur känns det att delta i ett experiment?
Fasansfullt, har inte bett om att delta i experimentet.
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
FFP3 behövs inom sjukvården när man hanterar massiva doser virus när man vårdar corona sjuka.
Att du kasserar ett sådant för att köpa corn-flakes på ICA i Flen är lite pinsamt.
Särskilt då du inte verkar använda de andra skydd som behövs för att matcha den klassningen som ögonskydd, hårnät etc.
Vilket munskydd som helst minskar risken att smittas kraftigt och FFP3 är för närkontakt med kraftigt kontaminerade miljöer.

Min satsuppbyggnad var lite missvisande där, jag menade att jag slänger latexhandskarna, inte FFP3-masken. Jag har bara 3 av dem. Och ja, ögonen är ett problem, mina vanliga glasögon ger inte fullgott skydd.
Citera
2020-04-01, 12:17
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag håller med. Om de symptomfria människorna har covid19, ska de gå och arbeta och smitta andra då? Enligt överläkaren i Korea kan så många som 20% vara asymptomatiska spridare.

Jag är för ditt alternativ, om man hade testat de som ska gå och jobba, annars riskerar man ju att öka på spridningen hela tiden, så sjukvården rasar omkull.

Människor bör testas förstås. De som har viruset får jobba hemifrån. De som inte har viruset får gå till jobbet och arbeta där.

Alternativt bör människor över 70 sättas i karantän för att inte sätta hela samhället i karantän.
Citera
Medlem
sannes avatar
Kurvan stiger ganska brant enligt Lisa Brouwers FHM.

Men Folkhälsomyndighetens analyschef Lisa Brouwers säger nu till P1 Morgon att ”kurvan har ökat” den här veckan.

– Ökningstakten har stigit. I delar av Sverige har den ökat ganska mycket. Stockholm är ett sådant område. I stora delar av Sverige är det fortfarande väldigt lugnt, väldigt flackt och bra. Men i andra delar växer det ganska snabbt nu, säger hon i radioprogrammet.

Hon tillägger att det handlar om en ”ganska brant ökning”, men säger att det är svårt att dra säkra slutsatser om den framtida smittospridningen baserat på analysen.

https://www.svd.se/folkhalsomyndigheten-ganska-brant-okning

Hoppas verkligen att de har "koll" på det här?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det här jag aldrig skrivit heller. Varför svarar du innan du läser?

Jag kommenterade på ett idiotiskt inlägg om att Sveriges åtgärder ökar smittspridningen. Du kanske kan förklara hur det går ihop om jag nu har fel.

Om även Sverige hade sydeuropas nedstängning skulle smittspridningen minska, dvs Sveriges regler ökar smittspridningen.

Det kan finnas en bakomliggande taktik som går ut på att få alla yngre friska att bli smittade så snabbt som möjligt så viruset sedan inte hittar nya att smitta MEN då måste ju denna taktik förklaras och alla övriga isoleras och inte bara genom några förslag på förhållningsregler. De har inte uppfattats som livsviktiga.
Regeringens och FHM s hantering kommer ge fler smittade per tidsenhet och desto fortare kommer IVA-platserna ta slut vilket innebär fler döda får man förmoda för IV borde betyda att fler överlever.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Jag var klar i Januari. De är tondöva och saknar melodien för att rädda sina liv.

Okej så din inställning är alltså bara att rädda dig själv. Jag tror nog att du är mer rädd än det är nyttigt i så fall, för så vitt du inte är över 80 eller har några andra kända risker som gör att du skulle fara väldigt illa vid en infektion.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
För jävligt såklart. Sverige är ett idiotland. Man blir förbannad.

Man känner sig kränkt faktiskt

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in