2020-04-01, 00:27
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Ja. Men Sverige har 300ish på intensiven. Men critical är inte samma sak. Kanske en tredjedel av svårt sjuka.

Illa nog.

Ligger man på IVA så är det kritiskt.
Så dina ”300ish” på intensiven, är just - på intensiven. = nära att dö.

/vården
Citera
2020-04-01, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Jo, för annars blir slutsatsen, om man tror att Sverige ska följa Italien, att Sverige också kommer ha cirka 1 000 döda om dagen. Men 1 000 döda om dagen här är som 6 000 där. Om Sverige får 150 döda om dagen, så är det som i Italien.
Orkar inte.
Ja när viruset farit runt hela landet och det är över så är det så.
Men nu kan man inte räkna så.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Allt kommer bli som vanligt. Det är få som offrar sin livsstil för att överleva en sjukdom de ännu inte fått. Om jag dör imorgon gör mig inte så mycket, döden är ju livets enda löfte. Inte ens för att rädda andra ändrar folk sig.

Jag har väldigt svårt att tro att allt kommer bli som vanligt efter Coronakrisen.
De flesta människor tänker nog inte så som du gör, att det inte gör dem något om de dör imorgon.
Och om du tror att andra människor tänker så som du, då är du nog inte rätt person att fråga om hur människor beter sig nu eller hur de kommer bete sig i framtiden efter Coronakrisen. Många människor kommer nog vilja undvika en liknande kris igen, och de kommer därför ändra sin livsstil en massa.
Och de som inte ändrar sig kommer kanske dö i nästa pandemi, eller bli utstötta av samhället, och då blir det ju bara kvar människor i samhället som har ändrat sin livsstil. Så hur som helst så kommer det ju då bli stora förändringar i samhället.

Men även om det inte gör dig något nu om du dör imorgon, så kanske det gör dig något imorgon om du dör då och får känna hur det känns att dö, och du kanske kommer be om att få fortsätta leva.

Men tack för att du sa, eller försa dig kanske, att det inte gör dig något om du dör imorgon.
Du pratar ju lite som Sveriges regering och myndigheter, och det är bra för oss medborgare att känna till möjliga skäl till att regeringen pratar och agerar som de gör nu under Coronakrisen. Och om regeringen och myndigheterna har en lika orädd syn på döden som du verkar ha, då är det troligen väldigt dåligt för Sverige. Katastrof troligen till och med!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Har en mor med Astma, Diabetes & hjärtproblem, om hon nu mot förmodan får corona med dessa symptom hur går den ekvationen ihop utan att hon dör?

Det är ingen tävling.
Citera
2020-04-01, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
De gör ju 100k tester per dag nu, och snart med de nya snabba tester kommer de göra ännu fler. Kanske 500k per dag?
as bra då jag bor i USA
Citera
Medlem
Läste i Aftonbladet att vårdcentralerna förbereds för att börja ta ansvar för coronapatienterna och att läkare i primärvården ska snabbutbildas i palliativ vård i livets slutskede, för att vårda coronasmittade döende i deras egna hem och att sänkt kvalitet av vård kan behöva accepteras. Bakgrunden är att hela 10 % av de coronasmittade kommer behöva vård. Hört siffror om beräkning 70% smittade här.

I Sverige vill man också etablera en ny vårdform där uteslutande coronasmittade äldre personer och äldre vårdas under samma tak. Enligt säker källa har/ska kommunerna i Sverige skriva avtal om att alla som bor i äldreboende ska vara kvar på boendet när de får symptom på corona och får då palliativ vård och när de är döda ska de läggas i liksäckar med markeringen "smitta".

Jag saknar ord, det finns inget hopp nu om att kunna överleva för alla Sveriges äldre personer.
Vid vilken ålder anser Sverige att de coronasmittade inte har rätt att räddas från döden, 60, 70??

Min pappa bor på ett äldreboende, han är pigg och glad och mår bra. Han och hans förfäder har bott i Sverige och betalat skatt som de trodde skulle användas för bra sjukhusvård och att Sverige var ett tryggt land att bo i. Där de styrande ansåg att också de äldre skulle få säker vård och ett värdigt liv. Min pappa har arbetat som skogsarbetare i 53 år och han har varit med och byggt upp Sverige till den välfärd som fanns i Sverige fram till dess att regeringen införde massinvandringar av de nu över 2 miljoner utrikesfödda som nu bor i Sverige, dvs. 20 % av de som bor i Sverige nu är utrikesfödda. Behöver regeringen fler bostäder för att fler utrikesfödda ska få plats? Är det därför äldre ska offras?

Det är nu 3 veckor sedan jag har sett och kramat min gulliga pappa och jag saknar min pappa jättemycket. Eftersom pappa fick mycket dålig hörsel från sitt arbete, så kan vi inte talas vid i telefon. Jag har skickat brev till honom och får genom personalen på boendet information om min pappa. Han brukar fråga personalen varför inte hans barn, barnbarn och barnbarnsbarn varit och hälsat på honom. Personalen på boendet vill skona de äldre som bor där och ser bla. till att de inte ska se nyheter på TV. Jag förstår nu att jag aldrig mer kommer få se min älskade pappa, pga. stor risk för coronasmitta.

De styrande i Sverige hade kunnat förhindra den stora masspridningen av coronavirus, om de hade tagit beslut om och utfört nödvändiga åtgärder för att minska spridningen av coronaviruset.
Varför har de styrande i Sverige tagit bort välfärden och förvandlat Sverige till ett u-land?

Det är så fruktansvärt att de äldre som har byggt upp Sverige ska offras. Mitt hjärta gråter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Ålder?

Låter ju inte som en bra kombination. Inte ens säkert att hon kan få vård.

Jag har inte hört en enda logisk förklaring till varför diabetes skulle vara en riskfaktor. Tills det är gjort betraktar jag det som en korrelation, inte orsakssamband.
Citera
2020-04-01, 00:30
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
De gör ju 100k tester per dag nu, och snart med de nya snabba tester kommer de göra ännu fler. Kanske 500k per dag?

Jo men dom testar ju för fan på fel sätt. Dom borde testa vilka som har antikroppar och inte vilka som är sjuka. Dagen efter testet kan ju folk insjukna och det skapar en farlig situation av folk som går runt med eller utan symtom och tror dom inte har covid19.

Med test av antikroppar hos folk får man även se vilka som kan jobba som vanligt. Mycket bättre.
Citera
2020-04-01, 00:30
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Trump pratar live om sverige han säger att det är mycket död.
Citera
2020-04-01, 00:31
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Judeägd blaska som citerar judiska virologer för att inge förhoppning om ett vaccin, vilket judarna själva tar fram. Lär dig genomskåda agendor innan du lutar dig på judisk propaganda nästa gång.

En del de säger stämmer såklart, som alltid, men deras slutsatser är naiva och felaktiga.

Haha herregud.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitgulvolvo
Varför är våra ledare konstant 10 steg efter? Först nu kommer man på den lysande idén att masstesta faktiskt kan vara bra, som om ingen redan gjort det! https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7442779
Därför att Tegnell och FHM har bromsat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Då kom lösningen, döende ska vårdas i hemmet.

Min första tanke, av vilka då? Ska man ge dem en insomningsspruta kanske när läget är kört?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRK34E/sa-ska-stockholm-hantera-overfulla-sjukhus--om-en-vecka

Men för guds skull! Äldre och sköra.

Folk som medicinskt bedöms som att dom med stor sannolikhet inte skulle klara sig även om hen får respiratorvård.

Vi kan och ska definitivt inte satsa på att försöka rädda alla 70 plussare! Det går absolut inte, det finns inte platser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in