Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Allt kommer bli som vanligt. Det är få som offrar sin livsstil för att överleva en sjukdom de ännu inte fått. Om jag dör imorgon gör mig inte så mycket, döden är ju livets enda löfte. Inte ens för att rädda andra ändrar folk sig.
Jag har väldigt svårt att tro att allt kommer bli som vanligt efter Coronakrisen.
De flesta människor tänker nog inte så som du gör, att det inte gör dem något om de dör imorgon.
Och om du tror att andra människor tänker så som du, då är du nog inte rätt person att fråga om hur människor beter sig nu eller hur de kommer bete sig i framtiden efter Coronakrisen. Många människor kommer nog vilja undvika en liknande kris igen, och de kommer därför ändra sin livsstil en massa.
Och de som inte ändrar sig kommer kanske dö i nästa pandemi, eller bli utstötta av samhället, och då blir det ju bara kvar människor i samhället som har ändrat sin livsstil. Så hur som helst så kommer det ju då bli stora förändringar i samhället.
Men även om det inte gör dig något nu om du dör imorgon, så kanske det gör dig något imorgon om du dör då och får känna hur det känns att dö, och du kanske kommer be om att få fortsätta leva.
Men tack för att du sa, eller försa dig kanske, att det inte gör dig något om du dör imorgon.
Du pratar ju lite som Sveriges regering och myndigheter, och det är bra för oss medborgare att känna till möjliga skäl till att regeringen pratar och agerar som de gör nu under Coronakrisen. Och om regeringen och myndigheterna har en lika orädd syn på döden som du verkar ha, då är det troligen väldigt dåligt för Sverige. Katastrof troligen till och med!