2020-03-31, 08:49
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag gillar inte den svenska strategin, jag tror vi behöver fler restriktioner.
När jag pratar med vänner och grannar om detta möts jag av besvärad tystnad!? Vad är det för sjuk reaktion? Jag fattar att de tycker annorlunda, det är väl inget konstigt, alla får ha sin åsikt enligt mig, men varför blir de så besvärade när jag säger min åsikt?
Jag har inte haft en enda diskussion med någon om detta! Ingen vill argumentera. De säger bara ”ja...nej...det visar sig väl...”
Är det här den nya invandringen eller vad? För känsligt att diskutera? Eller är det bara konflikträdsla?

Svenskar är alltid så där. Det beror på konsensus, unikt i världen. I alla lägen måste vi svenskar hålla med varandra och ingen får sticka ut. Vi måste dessutom alltid hålla med vad myndigheter säger. Annars blir det kaos, tror man. Just nu måste alla hålla med Folkhälsomyndigheten. Därför blir det som du beskriver.
Citera
2020-03-31, 08:50
Medlem
DetBlirBraSnarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Coronan har redan utklassat influensan i antalet döda sett på tid efter utbrottet (vilket självklart är det enda rätta sättet att räkna).

Det har det inte alls om du tittar ur ett globalt perspektiv. Du kan inte kolla årets siffror på antalet döda i den vanliga influensan utan får titta på tidigare års siffror, då detta viruset är mycket mer smittsamt och hinner slå ut dem som ändå skulle duka under för säsongsinfluensan.
I genomsnitt dör 120'000-190'000 mänkiskor av säsongsinflensan under Januari till april. Covid-19 har hitills dödat 37,831 människor så det har en bit kvar innan det är dödligare än säsongsingluensan. När vi summerar året så har troligtvis coronaviruset gjort rent hus med säsongsinfluensan men vi har en bra bit kvar dit och mycket kan hända på vägen.
Citera
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoalla87
Man blir mörkrädd när man läser att Sverige har slut på skyddsutrustning för vårdpersonal.. och annan personal för den delen också.. det finns ju städare och andra yrkesgrupper som också kommer i kontakt med smitta..

Känns oerhört korkat att Sverige inte verkar ha nån slags beredskap överhuvudtaget.. man blir mörkrädd!!

- borde man inte ha typ ett tillfälligt sjukhus som står redo att tas till bruk snabbt vid en kris.. istället för att börja bygga det när krisen redan är här. Tänk vad pengar man hade sparat landet om man tänkte före istället för efter...

-Varför har man inte ett lager nånstans med skyddsutrustning exempelvis... och om man inte har.. varför började man inte köpa in/tillverka redan när de första fallen i världen dök upp.. för att va redo.. istället för att soppa under mattan och säga att det inte kommer bli smittspridning i Sverige.. man tar väl det säkra före det osäkra kan man tycka..

- informationen till riskgrupper är obefintlig!! Är det inte dom vi i första hand ska skydda? Istället pratas det bara om skolor och annat.. jag har flera anhöriga i arbetsför ålder som är i riskgrupper.. en anhörig till mig är i 3 riskgrupper och skulle förmodligen dö i Corona om hon smittas.. men hon förväntas gå och jobba.. annars blir det arbetsvägran.. är det inte dom som ska isoleras så vi friska kan röra oss i samhället??

Det är så många saker som Sverige agerar helt fel med.. känns som vi står utan försvar och politikerna är så blåögda och tafatta så man tror inte det är sant... kriser kommer att komma.. virus epidemier kommer att komma med jämna mellanrum.. hoppas Sverige lär sig utav detta och satsar på att vara väl förberedda nästa gång.. det kan rädda många liv..

Allt detta fanns förut innan politikerna la ner försvaret.
All utrustning slängdes eller gavs bort till typ afrika länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Här nere på solkusten har alla i öppna butiker ansiktsskydd. Polis, busschaufförer, städpersonal m.m. har också skydd. Kanske 50% av de få man ser ute har skydd och jag sällar mig till skaran som menar att om vi har skydd så blir det ett skydd mindre hos de som har livsnödvändiga funktioner.

Ansiktsskydd eller andningsskydd?
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoalla87
Man blir mörkrädd när man läser att Sverige har slut på skyddsutrustning för vårdpersonal.. och annan personal för den delen också.. det finns ju städare och andra yrkesgrupper som också kommer i kontakt med smitta..

Känns oerhört korkat att Sverige inte verkar ha nån slags beredskap överhuvudtaget.. man blir mörkrädd!!

- borde man inte ha typ ett tillfälligt sjukhus som står redo att tas till bruk snabbt vid en kris.. istället för att börja bygga det när krisen redan är här. Tänk vad pengar man hade sparat landet om man tänkte före istället för efter...

-Varför har man inte ett lager nånstans med skyddsutrustning exempelvis... och om man inte har.. varför började man inte köpa in/tillverka redan när de första fallen i världen dök upp.. för att va redo..

Ja, vi borde ta ett steg tillbaka, lära av detta och åter igen starta en statligt skyddad beredskapsindustri som tillverkar några av de kritiska komponenterna som ansiktsmasker o. dyl. Dessutom bygga förråd med utvald medicinteknik typ respiratorer.
Så såg det ut förr i större skala på grund av rädsla för nya storkrig. Vi kan göra en modern variant av detta.
Citera
2020-03-31, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag tittade på inslaget om riskfaktorer på Aktuellt från igår.

Det är stela kärl, hjärta och lungor som utgör en risk.

Det hittar man hos alla äldre, över 80 år.

Det kan man hitta hos yngre som lider av metabolt syndrom dvs övervikt med högt blodtryck och typ 2 diabetes.

Rökning ger en påverkan på hjärta och kärl.

Ja. Listan på alla som måste dö för att AT sätt Outbreak och tyckte ett ord lät coolt, växer fort nu..
Citera
2020-03-31, 08:51
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Att hacka på Sverige är populärt men bevisa att vår frivilliga metod att hålla sig i undan är sämre det kan dom inte göra. Jag hatar att behöva skriva det men FHM kan komma att triumfera i slutänden. Givetvis blir vi inte bäst i klassen men inte sämre än alla andra.

Vi ä'r i topp 20 i dödlighet/miljon invånare av 200 länder
Citera
2020-03-31, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det värsta är att dessa är långverkande preparat som man doserar med flera veckors mellan rum:

Tremfya:
Dosering

Rekommenderad dos av Tremfya är 100 mg genom subkutan injektion i vecka 0 och 4 följt av en underhållsdos var 8:e vecka.
https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20180731000068#dosage

Så det är inte bara att sluta med dem.

Da er det vel viktig at legene reagerer raskt og informerer sine pasienter og tilbyr eventuell bytte av medisiner? Jeg vet ikke om de offentlige helseinstituttene i de forskjellige landene har sendt ut meldinger til fastlegene om dette som du opplyste om medisiner som kan være livsfarlige ved en coronavirus-infeksjon? Det hadde vært interessant å vite. Du eller andre som har greie på dette, kunne kanskje spurt et slikt helseinstitutt i Sverige eller i Norge feks om dette?
Citera
2020-03-31, 08:53
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Här nere på solkusten har alla i öppna butiker ansiktsskydd. Polis, busschaufförer, städpersonal m.m. har också skydd. Kanske 50% av de få man ser ute har skydd och jag sällar mig till skaran som menar att om vi har skydd så blir det ett skydd mindre hos de som har livsnödvändiga funktioner.

Du har rätt, dessutom måste skydden hanteras rätt, steriliseras eller kasseras regelbundet eftersom de kan bli fulla av virus.
Citera
2020-03-31, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Har varit konsensus bland "experterna" här ett ganska bra tag att vi kommer landa kring nån procent, eventuellt det dubbla om vården inte klarar trycket.

Jaha, jag har snarare fått intrycket att man vrider och vänder på siffrorna för att få upp dödligheten så mkt som möjligt. Att det dör mängder med folk i hem och på gator som på något vänster mörkas för befolkningen. Om en 25-åring dör så ska alla yngre dö.... o.s.v.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Svenskar är alltid så där. Det beror på konsensus, unikt i världen. I alla lägen måste vi svenskar hålla med varandra och ingen får sticka ut. Vi måste dessutom alltid hålla med vad myndigheter säger. Annars blir det kaos, tror man. Just nu måste alla hålla med Folkhälsomyndigheten. Därför blir det som du beskriver.

Ja, jag känner till konsensuskulturen men jag trodde naivt nog att det här är större än så, att man borde kunna diskutera fördelar och nackdelar med FHM:s strategi med vänner och bekanta. Vi bor ju alla i landet och berörs alla av detta.
Men alla mina försök till dialog kring detta har fallit platt till marken!
Vi är ett folk av robotar! Usch.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Visste inte om fetma-graden i Ungern, men är bekant med övriga fd. Östeuropa. Särskilt Balkan-länderna. Fetma, dålig kosthållning och brist på motion samt rökning är givetvis bidragande orsaker till dödsfall som kan kopplas till Corona. Vi ska dock komma ihåg att väldigt få fall har konstaterats ha dött AV just Corona i sig.

Fan vad dumt. Snacka om att märka ord och försöka få det här att se muntert funkar inte.

Varför betalar det ens dig pengar för det här. Är dom också idioter eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in