2020-03-31, 08:54
Medlem
Mycatisonfires avatar
Känns inte som ansikteskydd vore så svårt att producera för ett land som sverige.
Ställ om några fabriker så har vi snart några miljoner skydd.

Samma gäller för handsprit...
Citera
2020-03-31, 08:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W-iding
Är det bara jag som inte är rädd för detta virus?!
Vad pratar vi om hittills, typ 80-90.000 döda i hela världen.. "JÄÄÄVLAR"..

Förstår mig inte på hysterin.
Folk kommer dö, ja - men räddar man någon genom att vara så jävla rädd? Nej.
Försiktighet säger jag inget mer om än att de är positivt att vara, men fan skaffa lite nerver...

Och jo, jag har barn... Och jo, jag har föräldrar i riskgrupp. Gör det mig rädd? Nej.
Helt meningslöst att vara rädd över något man inte kan styra över.
Fan ta dagen som den kommer...
Du och en hel radda med tjockskallar i tråden förstår inte vad en fat tail-risk är.
En “ vanlig” influensa fyller inte sjukhusen med svårt sjuka patienter. Om lika många som får en säsongsinfluensa världen över får Corona så är det inte 500.000-600.000 st döda världen över utan miljoner döda dessutom under förutsättning att vården hinner med. Det skulle den iofs inte göra så ytterligare några miljoner skulle stryka med pga de inte kan få vård.
Det är just därför man försöker bromsa takten i insjuknande.
Även om majoriteten döda skulle vara äldre så skulle vara i Sverige flera tusen medelålders och unga med underliggande riskfaktorer stryka med.
Citera
2020-03-31, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Det du skriver stämmer men du missar en annan faktor, dvs att sjukdomen kategoriseras i mild, allvarlig och kritisk där det är cirka hälften av dom i kritiskt tillstånd som dör men att denna grupp underordnas en mycket större grupp, dvs "allvarliga fall". De som över går till "kritisk" och dör är med andra ord bara 1/8 av den totala andelen "allvarliga fall" och dessa "allvarliga" fall är då såna som behöver viss hjälp med andning och annan behandling.

Enligt FHM:

Det är alltså en stor andel här, åtta gånger så stor siffran du räknande fram, som kommer vara rejält sjuka och även om de kanske inte kommer att dö så kommer det kännas som att dom kommer att dö och de kommer att tas in på slutenvård där de får spendera i genomsnitt åtta dagar och eventuellt få syrgas och antibiotika om immunförsvaret slagits ut osv. Många kommer ha permanenta men med ärrbildning i lungorna och neurologiska skador.

Man kan alltså inte bagatellisera det här som att "jag har så här stor risk att dö och allt annat är en klackspark". Chansen är riktigt stor att du blir rejält sjuk och kommer hamna i en sjuksäng i ett överbelagt sjukhus där du ligger och piper och kippar efter luft i ovetskapen om det kommer bli värre eller bättre och att det finns en chans på åtta att du dör och en chans på fyra att dom kommer tvingas söva ner dig och spänna fast dig i sängen så att du inte sliter ur ventilatorslangen när eller om du vaknar upp.

Många i den här tråden verkar ha svårt att ta in detta.

Jag försöker inte bagatalisera men finns inte heller mening med skrämselinformation, jag håller absolut inte med om tolkningen att "chansen" eller sannolikhet på individnivå är stor att bli allvarligt sjuk, den tolkningen gäller riskgrupper och dem dem med underliggande sjukdom. Därför så viktigt att isolera dessa och få ut resten för att hålla samhället igång.

Men visst har du rätt i att det verkar som att ca5% kommer hamna på iva av dessa 5% är för tillfället (i Sverige) ca 10% under 40 (troligen majoriteten av dessa med riskfaktorer). Men detta resonemang gäller även för vanliga influensan? Dvs att utöver 0.1% som dör hamnar kanske 1% på intensiven?
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:

Folk kommer dö, ja - men räddar man någon genom att vara så jävla rädd? Nej.
Försiktighet säger jag inget mer om än att de är positivt att vara, men fan skaffa lite nerver...

Och jo, jag har barn... Och jo, jag har föräldrar i riskgrupp. Gör det mig rädd? Nej.
Helt meningslöst att vara rädd över något man inte kan styra över.
Fan ta dagen som den kommer...

Varför sitter du här och sneglar i tråden då? Borde inte du kolla på nån gammal repris av Allsång på Skansen eller liknande? Ta dagen som den kommer?

Tror tvärtom att du är livrädd. Närmast hysterisk. Och när du skriver ditt motsägelsefulla tramsinlägg här i tråden ger det dig någon slags ro. Men det du gör är destruktivt och tillför inte diskussionen något vettigt. Ingen bryr sig om att du inte kan ta in information lugnt och sakligt utan att drabbas av panik.

Det här gäller alla som stångas mot "alarmisterna" för övrigt. Vem tror ni att ni lurar? Ni sitter och hänger här dag ut och dag in och tjuter rakt ut i tid och otid: "JAG BRYYYYYYR MIG INTEEEE!!! SLUTA ALARMEEEERAAAAA!!!! " Det är lika delar pinsamt och bisarrt.
Citera
Medlem
Epimaness avatar
Citat:

Folk kommer dö, ja - men räddar man någon genom att vara så jävla rädd?

Du får tänka på att man vidtagit åtgärder kraftiga nog att knäcka ekonomier för att pressa ner siffrorna till att vara så låga. Annars hade de varit rejält högre.
Citera
2020-03-31, 08:56
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Vi ä'r i topp 20 i dödlighet/miljon invånare av 200 länder

Vår dödlighet är samma per capita som Danmark som stängde ner helt. Nu börjar de svänga eftersom kostnaden blir enorm, konkurser osv.
Citera
Medlem
DetBlirBraSnarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Om jag inte har fel så är England Europas land med fetast befolkning. USA är självklart värre en något annat land i Europa. Kan bli mycket synd om dem.
De är inte vidare gamla eller feta i Afrika, kan ju hoppas att det räddar dem.
Var ju bara tvungen att kolla vilka länder som hade den fetaste befolkningen på jorden och blev minst sagt förvånad, för jag trodde det var amerikanarna. Det är några öar i stilla havet där de är fetast. Får hoppas att Covid inte tar sig dit.
https://fof.se/tidning/2019/4/artikel/varldens-fetaste-och-magraste-befolkningar

Jag har varit på Cook-öarna och de enda smala människorna jag sötte på där var Europeer som flyttat ner och öppnat hotell, restauranger & barer. Varenda urinvånare var smällfet, men dansa kunde dem 😜
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag gillar inte den svenska strategin, jag tror vi behöver fler restriktioner.
När jag pratar med vänner och grannar om detta möts jag av besvärad tystnad!? Vad är det för sjuk reaktion? Jag fattar att de tycker annorlunda, det är väl inget konstigt, alla får ha sin åsikt enligt mig, men varför blir de så besvärade när jag säger min åsikt?
Jag har inte haft en enda diskussion med någon om detta! Ingen vill argumentera. De säger bara ”ja...nej...det visar sig väl...”
Är det här den nya invandringen eller vad? För känsligt att diskutera? Eller är det bara konflikträdsla?

Svensken är konflikträdd, naiv, lättmanipulerad och hjärntvättad precis som vilken nordkorean som helst.
Det Svenska etablissemanget ljuger för oss och vi väljer att spela med.
Vi ska hata Trump. Vi ska hata Ryssland. Vi ska hata Ungern. Vi ska hata män. Vi ska hylla Tegnell. Vi ska betala världens högsta skatter. Vi ska tycka att det är mycket bra med fortsatt massimport av sexslavar till kåta feministkärringar. Vi ska vara skrämda för klimatet men viruset är helt okej. Vi ska inte träffas fler än 49 men skolor och förskolor med hundratals barn är helt okej. Vi ska acceptera att MSB har inte gjort ett dugg. Vi ska acceptera att sjukvården styrs av inkompetenta politiker. Vi ska acceptera att justitieministern är frisörska, vi ska acceptera att statsministern är svetsare, vi tror att vi är bäst i världen men vår arrogans kommer att vara vår nedgång.
Senast redigerad av flashbackin 2020-03-31 kl. 09:11.
Citera
2020-03-31, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Vi ä'r i topp 20 i dödlighet/miljon invånare av 200 länder

Var det allt du hade att komma med?

Ett får som han är nog bara nöjd med att vi ligger på första plats..
när han själv ligger i sin säng och tar sitt sista andetag, för socialdemokratins skull.
Citera
2020-03-31, 08:57
Medlem
Dödsfallen som är rapporterade är siffran bara från sjukhusen? Ålderdomshemmen och dödsfall i hemmet är inte med räknat?
Citera
2020-03-31, 08:58
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag försöker inte bagatalisera men finns inte heller mening med skrämselinformation, jag håller absolut inte med om tolkningen att "chansen" eller sannolikhet på individnivå är stor att bli allvarligt sjuk, den tolkningen gäller riskgrupper och dem dem med underliggande sjukdom. Därför så viktigt att isolera dessa och få ut resten för att hålla samhället igång.

Det handlar inte ett fåtal människor i riskgrupperna. Alla över 65, alla som röker eller är feta eller har högt blodtryck. Alla med diverse medfödda sjukdomar.
Citera
2020-03-31, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Självklart känner dem rädsla samt utsätts för ökad risk (speciellt om de får mkt stora smittdoser) , men jag tror deras yrkesheder och att rädda liv tror väger över.
Sedan tror jag inte det är relevant att jmf med italienska läkarna som dött vilken du antyder.
De flesta av de 60 läkarna i Italien var över pensionsåldern. Några riktigt gamala (den äldsta typ 95år). Nu gissar jag, men rör sig säkert till stor del om pensionerade läkare som extraknäcker som husläkare ute i byarna och på ålderdomshem. Går inte att jmf med unga starka läkare på svenska intesivvårdsavdelmingar. En hel del av de döda italienska läkarna var troligen inte verksamma alls längre (ex 95-åringen&#128578,och har troligen inte smittats i tjänsten.

Dom rädda söker efter halmgubbar, men 4600 har redan skrivit under upproret bland sjukvårdspersonal så vi får se vart det leder om inte skyddsutrustning tas fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in