2020-03-31, 15:14
Medlem
Sverige har nu mer döda än
Island,
Finland,
Danmark,
Norge,
Litauen,
Estland,
Lettland
Ryssland
tillsammans!
Citera
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nja, Tegnell har nog större ambitioner. Han siktar på att bli högsta hövdingen på WHO. Ror han detta hem med små kostnader i liv och pengar då är jobbet hans. Det pågår tävling om de lukrativa internationella jobben.

Ja det vore väl rimligt att sträva efter bättre tjänst. Har han dessutom klarat av krisen bäst förtjänar han ju ett ordentligt karriärs/lönelyft
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Ett visst antal dödsfall är ganska ofrånkomligt - en förlorad generation bör vi däremot se till att undvika till varje pris. Som SD-väljare tycker jag också att regeringen sköter detta hyfsat - liksom övriga partier.

Sen undrar man ju vart alla de här pandemimedvetna personerna som skriker på total lockdown är under en vanlig influensasäsong. Enkla åtgärder som att tvätta händerna och stanna hemma om man är sjuk kan rädda liv även då, men vet ni? Ingen bryr sig, så låt oss börja i den änden med en lagom stor förändring.

Jag delar din uppfattning.
Citera
2020-03-31, 15:15
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Man skulle ha belastat vården orimligt mycket med långsamma tester. Det hade blivit en motsatt effekt av att vårdens resurser går åt till testning.

Det finns laboratorier som hade kunnat sköta detta (läs vissa veterinär laboratorier tex) och att återigen använda resurser som en förevändning faller i samma spår. Det finns problematik, visst, men att inte göra det alls, bara helt slopa det blir och är ett misstag.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aju1891
Alltså är detta ett jävla skämt??

Fyfan, kommer skrivas böcker om dessa folkmördare som sätter ekonomin före liv.
Jag tror även det kommer att skrivas böcker om denna tråd. flashback, familjeliv och di's kommentarsfält är dom bäste indikationerna på folks katastrofhantering.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag vet faktiskt inte, jag resonerar bara. Får dock information från Kina om att siffrorna dels inte stämmer och att man dels inte har fått bukt med spridningen. Att spridningen har återvänt och att det inte handlar om ”importerade” fall. Det har även lett till massiva protester i Hubei-provinsen. Hur kan man vara säker på någonting gällande denna pandemi i dagsläget?

Det verkar vara jävla liv där. Omgivningen vill inte släppa in folk från Wuhan etc. En annan sak som jag noterat i Asien och som oroar mig. Håller de på att få andra vågen av viruset nu? Tecken finns från Singapore, HK, Japan, Vietnam och Kina.

Nästa fråga som en journalist kan ställa Anders Tegnell är hur ser det ut med andra vågen i Asien. Han bommade ju den första vågen och trodde att den skulle stanna i Kina. Vore pinsamt om han bommar den andra vågen också trotts att han sagt att det kommer en andra våg under hösten.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ja precis. Skulle man då få 6 månaders immunitet som använder påstod så vore mycket vunnet i väntan på vaccin.

Ja, men det gör fortfarande samhället sårbart för en höst- och vintervåg.
Citera
2020-03-31, 15:16
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Man skulle ha belastat vården orimligt mycket med långsamma tester. Det hade blivit en motsatt effekt av att vårdens resurser går åt till testning.

Drive-in tester som i UK fungerar nog utmärkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Korrekt.
Vi har ett egenansvar i Sverige. Statens enda egentliga uppgift är att skydda oss mot yttre hot, i andra hand att utgöra ett nationellt rättsväsende baserat på
folkets rättsmedvetande.

Staten har vi INTE för att lära oss hur vi bör leva, så som i arabvärlden. Demokrati förutsätter att folk är födda med ett förnuft och samvete. I den ursprungliga meningen med mänskliga rättigheter är det bibliska avstampet tydligt:
Vi har givits förnuft, samvete och fri vilja av Gud, och vi är alla syskon.
Där med är det inte staten som ska styra oss, utan Gud.
Sedan har den kristna världen glömt det och blivit ateister, men men...

Dra för fan inte in den värsta psykopaten av dem alla, Gud, in i detta.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vaccinet kanske triggar en immunitet som inte kan uppnås via att man haft sjukdomen? De båda är inte samma sak. Dessutom finns det bevis att patienter som haft sjukdomen, får den igen.

Kolla in den här rutinerade professorn i infektionssjukdomar från Korea som har varit med och bekämpat SARS, MERS tidigare och vad han har att säga. Mycket intressant:
https://www.youtube.com/watch?v=gAk7aX5hksU

Här är tidsmärket där de talar om att patienter åter blir sjuka trots att de haft Covid19 tidigare:
https://youtu.be/gAk7aX5hksU?t=480

Den professorn kunde ange exakt hur många som tillfrisknat, han hade siffrorna med sig.

Appropå tillfrisknat -vilka kriterier gäller för tillfrisknande i Sverige?

Är det samma kriterier som WHO rekommenderar tro?

Edit: Tack för videotips!
Citera
Medlem
Jag börjar bli trött på det här. När jag träffar äldre släkting det första hon säger "håll säkerhetsavstånd". Usch.
Tänker på mina singelvänner nån i riskzon, får inga kramar, närhet mm.
snart får det vara slut på denna isolation!

Jag tycker Sveriges största misstag var att inte lägga krut på tester, tvinga företag att bidra och omplacera personal att testa. Big mistake.
Senast redigerad av popll 2020-03-31 kl. 15:18.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag vet faktiskt inte, jag resonerar bara. Får dock information från Kina om att siffrorna dels inte stämmer och att man dels inte har fått bukt med spridningen. Att spridningen har återvänt och att det inte handlar om ”importerade” fall. Det har även lett till massiva protester i Hubei-provinsen. Hur kan man vara säker på någonting gällande denna pandemi i dagsläget?

Tycker det verkar märkligt att kina varje dag bara har nästan samma antal importerade fall.. var har du hittat motsägande info?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in