Missförstå mig inte, för 1.5 vecka sedan så satt jag och pratade med min fru om att vi kanske får känna stolthet igen över att vara svensk, vi gör tvärtemot resten av världen och vår kurva börjar mattas av. Vi gjorde rätt.
Hon sa "dom ljuger om antalet döda och gör ingenting för att stoppa utbrottet"..
Nu vet vi ju att alla länder underraporterar antalet döda, alla kommer inte med i statistiken och de kurvor vi följer är helt beroende av datat. Till exempel så ser det ju väldigt bra ut varje söndag
Tittar du på kurvan så är ju
"Tycker mig se en viss avmattning i kurvan för antalet avlidna i Sverige senaste 3-4 dagarna, så den närmaste veckan blir intressant att följa"
Bara ett hack i rapporteringen över Söndag och kurvan är nu närmast parabolisk
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Hur mycket man än spinner på detta så har FHM inte gjort följande billiga åtgärder i tid men det har Tyskland, Japan, Sydkorea och Kuwait där jag sitter,
-stoppa flyg från riskområden
-ta över ett flygplatshotell och sätt ankommande i karantän (från riskområden)
-testa testa och smittspåra (WHO guidelines)
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-låt de som vill hålla sina barn hemma, typ föräldrar i riskgrupp.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.
-ansiktsmasker
FHM har agerat fel och sittande regering har inte agerat. Ansvar är ansvar tyvärr.