2020-03-31, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terwaloo
Jag undrar om det var det jag hörde om på tv igår, att ett "index över 30" så är det en risk?
Det var på Rapportsändningen på kvällen och jag hörde inte riktigt, men nåt sånt sas det.
Just d, enligt stickprov från Google är "extrem fettma" =BMI >40. Men hålöer med, väldigt oklart vad dem avser med riskgrupper...

Jag brukar föja intensivvårdregistret en del. Om man skroller ner ser man stapeldiagram med fördelning av fall i riskgrupper. https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2020-03-31, 08:15
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terwaloo
Jag undrar om det var det jag hörde om på tv igår, att ett "index över 30" så är det en risk?
Det var på Rapportsändningen på kvällen och jag hörde inte riktigt, men nåt sånt sas det.

Om COVID-19 lunginflammation kräver 95% av din andningskapacitet men man har 30 kilo extra fläsk att blodförsörja så kan det givetvis vara avgörande för om kroppen orkar. Dessutom hindrar den tjocka magen mellangärdet att öppna upp för djupare andetag.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Dom stängde väl in 250 miljoner under sista månaden?

Den mest omfattande stängningen var väl Wuhan och omgivningen. Ett större område stängdes också men mindre omfattande. Om jag kan förklara det så.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Fetat, vad är definitionen på riskgrupp?

Gemensamma egenskaper för ett stort antal individer, i detta sammanhang följande:

- Över 80
- Osund övervikt
- Sjukdomar

Individer som tillhör flera riskgrupper har då en ökad risk.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-03-31 kl. 08:22.
Citera
2020-03-31, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns också en del nya medicinerar man ger mot psoriasis som är väldigt effektiva men går ut på att modulera immunförsvaret:

T.ex. TNF-hämmare:

https://alltomibd.se/faq/vad-ar-tnf-tnf-alfa-och-tnf-hammare/

Humira kontraindikationer: https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20150901000020#contraindi cation

Andra:

Cosentyx kontraindikationer: https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20131024000203#contraindi cation

Tremfya kontraindikationer: https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20180731000068#contraindi cation

Verkar vara en livsfarlig kombination. De som har reumatism brukar numera också behandlas med dessa nya preparat.
Takk for viktig informasjon! Jeg håper at flest mulig av fastlegene informerer sine pasienter som bruker medisiner som kan være veldig uheldig ved en corona-virus-infeksjon, og at de tilbyr bytte av medisiner i de tilfellene der pasientene kan bruke en annen medisin som ikke har denne farlige effekten.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Exakt. Snart MÅSTE väl myndigheterna lyssna, både på det egna folket och på alla röster i omvärlden..?

Ja men det har jag hoppats på i flera veckor nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Alarmisternas masshysteri skall dessutom givetvis tas med en nypa salt, utan att för dess skull underminera allvaret i situationen.
Bra talat. Alla människor har olika stresströskel och det tjänar inget till att bagatellisera när en människa grips av stigande panik. I vårt fall (Sverige) kan fakta förhoppningsvis stilla ångesten, och det ska vi vara innerligt tacksamma för.
Citera
2020-03-31, 08:17
Medlem
Citat:
Missförstå mig inte, för 1.5 vecka sedan så satt jag och pratade med min fru om att vi kanske får känna stolthet igen över att vara svensk, vi gör tvärtemot resten av världen och vår kurva börjar mattas av. Vi gjorde rätt.

Hon sa "dom ljuger om antalet döda och gör ingenting för att stoppa utbrottet"..

Nu vet vi ju att alla länder underraporterar antalet döda, alla kommer inte med i statistiken och de kurvor vi följer är helt beroende av datat. Till exempel så ser det ju väldigt bra ut varje söndag

Tittar du på kurvan så är ju "Tycker mig se en viss avmattning i kurvan för antalet avlidna i Sverige senaste 3-4 dagarna, så den närmaste veckan blir intressant att följa"

Bara ett hack i rapporteringen över Söndag och kurvan är nu närmast parabolisk
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Hur mycket man än spinner på detta så har FHM inte gjort följande billiga åtgärder i tid men det har Tyskland, Japan, Sydkorea och Kuwait där jag sitter,
-stoppa flyg från riskområden
-ta över ett flygplatshotell och sätt ankommande i karantän (från riskområden)
-testa testa och smittspåra (WHO guidelines)
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-låt de som vill hålla sina barn hemma, typ föräldrar i riskgrupp.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.
-ansiktsmasker

FHM har agerat fel och sittande regering har inte agerat. Ansvar är ansvar tyvärr.

Problemet som många länder gör är att åtgärderna är kortsiktiga och de måste kunna vara uthålliga, många månader eller år. Har skrivit detta förut men... Går man igenom länderna så är framförallt Japan och Sydkoreas befolkning särskilt kulturellt betingade att följa det som sägs. Säger myndigheterna att man ska stanna hemma vid förkylning så gör i princip 100 % detta, och de har av lång tradition också använt mask när de är ute och är förkylda för att skydda andra. Masstestning i all ära men det är fortsatt karantän av de som är sjuka och isolera de äldre som är åtgärderna för att bromsa andelen avlidna och avlasta sjukvården. Detta oavsett hur det sker, huvudsaken är att det sker.

När det gäller Tyskland så är ökningstakten högre än den för Sverige, även om man börjar se en viss avmattning där också senaste dagarna. Den exponentiella ökningen i Sverige är inte längre exponentiell enligt början av kurvan, och det är oavsett om det släpat efter i helgen. Det är tydligt om du gör en logaritmisk skala och följer den initiala ökningen jämfört med hela kurvan. Matematikern på nyheterna igår visade och kom fram till exakt det jag visat för Italien, Tyskland, Spanien och Sverige.

Som sagt facit kommer först när länderna gått igenom sina kurvor och när vi kan se hur överdödligheten varit totalt sett.
Citera
2020-03-31, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Det låter inte bra med uppror, det har jag missat. Det jag har sett är att dem gör ett otroligt uppoffrande jobb och tar egen risk för att rädda liv trots en situation som kommer bli mkt pressad. Riktiga hjältar, speciellt jmf med alla samhälsparasiter som fullt frisk sitter hemma i isolering på eget initiativ och lever på bidrag.
Sen vore det intressant att se, statistiskt hur mkt intensivvård en ger avseende dödlighet procenten. Dvs hur mkt går %upp om överbelastad sjukvårdsystem? Jag killgissar att det inte blir något stor effekt. Pensionärerna kommer tyvärr prioriteras bort och få palliativ, men dessa har tyvärr ändå väldigt dåliga utsikter även om intensivvård kan ges (kanske 10% att klara sig givet iva)

Det är ca 60 läkare som har dött i Italien, och hur många annan sjukvårdspersonal som har dött där har man inte gått ut med vad jag vet, och detta läser ju givetvis sjukvårdspersonal även i Sverige om, så vem vill jobba med dessa patienter utan ordentliga skydd?
Och givetvis kommer dödsfallen raka i höjden när IVA platserna snart är fullbelagda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
'They are leading us to catastrophe': Sweden's coronavirus stoicism begins to jar

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/30/catastrophe-sweden-coronavirus-stoicism-lockdown-europe

Och här har du två som är positiva till Sveriges hantering:

""Are Swedes rolling the dice with their public health, or is everyone else overreacting?"

russia today

"As for social distancing, Swedes already have that down and naturally"

bbc
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Så, jag vet inte om människor inser det här men för att nå vår peak behöver vi en kraftfull åtgärd - likt karantän. Så länge vi springer runt - mer eller mindre som vanligt - fortsätter smittspridningen och vår peak skjuts hela tiden framåt. Även ju längre vi fortsätter på samma sätt desto brantare kommer vår kurva bli - oavsett vad Tegnell än vill eller känner för stunden.
Citera
2020-03-31, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Ja, det tror jag. Men också att det är för tidigt att utvärdera olika åtgärder till fullo.
Det kan hende at du har rett i det. Du har også rett i at det er for tidlig å kunne vite noe sikkert om dette.
Jeg tenker at det uansett er viktig at det settes i gang tiltak som kan bremse smittespredningen, slik at flest mulig kan få hjelp til å bli friske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in