God morgon! Hoppas att alla är i livet!

Jag var precis ute och handlade; jag har börjat gå på morgonen precis när affären har öppnat klockan 7. Då hinner inte många människor vara där före mig, och sprida virus - och gårdagens har förhoppningsvis redan hunnit tappa formen. Men visst har det blivit surrealistiskt? Man undviker varandra, håller avstånd vid kassan, pratar inte med kassörskan som man brukar göra annars...
Jag såg en kvinna som hade tagit en bred, stickad öronvärmare ("headband") och trätt det över mun och näsa i stället för över öronen. Det såg dumt ut, men hjälper säkert lite!
https://www.svd.se/harda-restriktioner-kan-minska-ekonomiska-raset?fbclid=IwAR0W4O_1CtWqBLCPtKnzVbi5Dbtf3ppuL1u BRJw3jMb 0GTKigl7yjTTA1IE
Bra artikel i SvD, om att att motsättningen mellan att ta hänsyn till ekonomin å ena sidan, och att spara liv å andra sidan, kanske inte är så självklar. Man jämför bland annat med hur det gick i olika amerikanska delstater under och efter Spanska sjukan, beroende på vilket perspektiv delstatsguvernören hade.
Det här är klarsynt, precis så är det ju:
En viktig effekt av smittspridningen är att människor och företag tar egna mått och steg för att skydda sig. Människor håller sig hemma och det går ut över den lokala ekonomin. Det är inte bara smittskyddsåtgärderna som har ekonomiska effekter. Uteblivna åtgärder har också det. Ju mindre förtroendet är för att myndigheter gör tillräckligt för att minska smittan desto mer vidtar människor egna åtgärder för att skydda sig.