2020-03-31, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Läs en gång till.

Det är fortfarande 0,66%.
Citera
2020-03-31, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Så länge sjukvården fungerar så stämmer det nog men det kommer den inte göra så länge till, redan nu finns det ett upprop bland sjukvårdspersonal som kommer att vägra jobba om inte ordentliga skydd ordnas fram.
Det låter inte bra med uppror, det har jag missat. Det jag har sett är att dem gör ett otroligt uppoffrande jobb och tar egen risk för att rädda liv trots en situation som kommer bli mkt pressad. Riktiga hjältar, speciellt jmf med alla samhälsparasiter som fullt frisk sitter hemma i isolering på eget initiativ och lever på bidrag.
Sen vore det intressant att se, statistiskt hur mkt intensivvård en ger avseende dödlighet procenten. Dvs hur mkt går %upp om överbelastad sjukvårdsystem? Jag killgissar att det inte blir något stor effekt. Pensionärerna kommer tyvärr prioriteras bort och få palliativ, men dessa har tyvärr ändå väldigt dåliga utsikter även om intensivvård kan ges (kanske 10% att klara sig givet iva)
Citera
2020-03-31, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Läs rubriken: Här är de sista tre dagarnas antal covidoffer i andel av resp. lands totala dödstal:

Citat:
Bulgarien har sedan pandemins inledning haft 8 dödsfall, varav 5 under helgen+måndag= 62,5%.

då förstår jag, om det accelererar eller inte och ju högre upp på listan du är ju fortare går det.

förlåt men om ett land har ett dödsfall och sen får sitt andra så ligger dom ju väldigt högt upp
Men när Italien har 10 000 och sen får 1000 till så hamnar dom långt ned.

Blir det inte lite missvisande då lågt antal ger hög plats på listan och man skulle luras att tro att till exempel Bulgarien har större problem än Italien?
Citera
2020-03-31, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ang Kinas siffror har kunniga från start sagt att man får lägga till två nollor bak på de officiella siffrorna. De stängde inte in 11 miljoner för 100 döda.

Dom stängde väl in 250 miljoner under sista månaden?
Citera
2020-03-31, 08:11
Medlem
Merwinnas avatar
God morgon! Hoppas att alla är i livet! Jag var precis ute och handlade; jag har börjat gå på morgonen precis när affären har öppnat klockan 7. Då hinner inte många människor vara där före mig, och sprida virus - och gårdagens har förhoppningsvis redan hunnit tappa formen. Men visst har det blivit surrealistiskt? Man undviker varandra, håller avstånd vid kassan, pratar inte med kassörskan som man brukar göra annars...

Jag såg en kvinna som hade tagit en bred, stickad öronvärmare ("headband") och trätt det över mun och näsa i stället för över öronen. Det såg dumt ut, men hjälper säkert lite!

https://www.svd.se/harda-restriktioner-kan-minska-ekonomiska-raset?fbclid=IwAR0W4O_1CtWqBLCPtKnzVbi5Dbtf3ppuL1u BRJw3jMb 0GTKigl7yjTTA1IE

Bra artikel i SvD, om att att motsättningen mellan att ta hänsyn till ekonomin å ena sidan, och att spara liv å andra sidan, kanske inte är så självklar. Man jämför bland annat med hur det gick i olika amerikanska delstater under och efter Spanska sjukan, beroende på vilket perspektiv delstatsguvernören hade.

Det här är klarsynt, precis så är det ju:

En viktig effekt av smittspridningen är att människor och företag tar egna mått och steg för att skydda sig. Människor håller sig hemma och det går ut över den lokala ekonomin. Det är inte bara smittskyddsåtgärderna som har ekonomiska effekter. Uteblivna åtgärder har också det. Ju mindre förtroendet är för att myndigheter gör tillräckligt för att minska smittan desto mer vidtar människor egna åtgärder för att skydda sig.

Citera
2020-03-31, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Att SARS-CoV-2 skulle vara helt olik SARS-CoV och MERS-CoV när det kommer till dödligheten är inte vidare troligt. Många dör nog i sina hem och blir inte rapporterade som COVID-19. Detta är nog mer vanligt än vad man vill erkänna. Italien tror exempelvis att dödstalen för COVID-19 är flera gånger högre än de officiella dödstalen.

Citat:
Bland annat har man i USA hittat en svensk död av COVID-19. Personen påträffades död i sin bostad:
Samtidigt stod det klart att en man som hittades död i sin bostad i Aspen, Colorado, förra veckan var svensk.

– Han hade haft milda symptom före sin död, säger rättsläkaren.
https://www.expressen.se/nyheter/svensk-man-hittad-dod-i-usa-var-sjuk-i-corona/

Nu har vi ett etiskt problem, bör han räknas in i den svenska statistiken som svensk eller skall vi gå all-patriarkala och hålla ned statistiken?
Citera
Medlem
Inte nog med att det är förkylningstider och Corona nu är även pollen här.
Så oskönt med 3 st varianter av liknande symtom...
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
'They are leading us to catastrophe': Sweden's coronavirus stoicism begins to jar

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/30/catastrophe-sweden-coronavirus-stoicism-lockdown-europe

Exakt. Snart MÅSTE väl myndigheterna lyssna, både på det egna folket och på alla röster i omvärlden..?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Min fru förstod vartåt det barkade nån gång efter 20 Februari.

När dom ändrade sättet att testa i Sverige och Anders Tegnell gick ut brett i media och sa att det värsta var över så sprang jag runt och sa till min fru att "nu får vi snart känna stolthet igen när vi gjorde tvärtom mot alla andra och gjorde rätt".

hon har konsekvent sagt att "dom ljuger om antalet dödsfall, smittorisk och gör ingenting"

Huset har hon satt i karantän och vi har en hel ICA butik hemma

Klok fru. Hon har helt rätt. De mörkar och rent ljuger i vårt land. Allt för att lugna massan.
"Allt är lugnt. Cirkulera. Fortsätt arbeta och betala skatt."

Masstestning som svenska experter sade var onödigt men nu börjar tala om att använda sätts nu in även i Sydafrika.

Citat:
Sydafrika drar igång masstest för coronavirus

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sydafrika-drar-igang-masstest-for-coronavirus

De där "onödiga" masstesterna säger WHO att alla länder måste använda sig av.
Citera
2020-03-31, 08:13
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Helt enig. Och tror du kan inkludera Sverige i de övriga länderna...

Även jag är enig. Med tillägg om att det finns tydliga indikationer på att siffrorna från Kina (även andra länder så som Ryssland mfl.) är ytterst missvisande.

Alarmisternas masshysteri skall dessutom givetvis tas med en nypa salt, utan att för dess skull underminera allvaret i situationen.
Citera
2020-03-31, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
då förstår jag, om det accelererar eller inte och ju högre upp på listan du är ju fortare går det.

förlåt men om ett land har ett dödsfall och sen får sitt andra så ligger dom ju väldigt högt upp
Men när Italien har 10 000 och sen får 1000 till så hamnar dom långt ned.

Blir det inte lite missvisande då lågt antal ger hög plats på listan och man skulle luras att tro att till exempel Bulgarien har större problem än Italien?
Jag tar naturligtvis inte med länder med ett eller två dödsfall...

Om du kikar på min tabell från 07:53 så ser du bättre hur situationen ser ut.

Det optimala är att ha låga och stabila/sjunkande dödstal, skräcken är höga och stigande.

Sverige hamnar helt klart i den första kategorin, medan delstaten New York är den verkliga mardrömmen.
Citera
2020-03-31, 08:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Vad menas med index? Är det BMI?

Som jag hörde det så utgick jag från att det var BMI som avsågs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in