2020-03-31, 05:53
Medlem
Om man nu ska vara extremt försiktig, hur gör man med post man tar in? Kanske är liten risk, men har en person i min närhet som är gammal och problem med hjärta som nu isolerar sig.
Citera
2020-03-31, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Mitt inlägg var ett skämt.

Jag förstod det men mannen du citerade verkade vara allvarlig. Eftersom jag träffar mycket folk i mitt arbete är jag van att behöva lyssna på domedagsprofetior, den ena dummare än den andra. Och det kommer från till synes vanliga människor. Med svaga psyken förvisso. Att måla upp domedagsscenarier som troliga är en psykologisk försvarsmekanism.
Citera
2020-03-31, 05:56
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Jag har ett bra tips på riktigt. Sluta lyssna på alarmister. De lugnar sina sarjade psyken genom att måla upp och berätta om domedagsprofetior som deras huvuden hittat på.

Att bunkra mat är skrattretande faktiskt.
Famous last words??

Jag orkar inte dela med mig av mina personliga tankar om en kontinental matbrist. Men för bara en månad sedan så fanns det fortfarande ett ganska stort antal människor, som hela tiden spelade ner hotet från covid-1i9. Det var som om de trodde att virusepidemier bara sker i Hollywood-filmer. För knappt två månader sedan skrattade folk och kallade viruset för en skarp influensa.

Nu sitter du här och hävdar att akut matbrist, anarki och svältkatastrofer bara är alarmism.
Citera
2020-03-31, 05:57
Medlem
Bumpar den här igen, minns inte vem det var som postade den först men cred till honom,

https://platz.se/coronavirus/

Nu uppe i 165 döda, det börjar gå fort nu.

Någon kommer blinka under April, jag gissar på stockholms kommun.

Jag väntar också på att Sveriges Cuomo skall dyka upp, han finns men har inte trätt fram ännu.
Citera
2020-03-31, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Missförstå mig inte, för 1.5 vecka sedan så satt jag och pratade med min fru om att vi kanske får känna stolthet igen över att vara svensk, vi gör tvärtemot resten av världen och vår kurva börjar mattas av. Vi gjorde rätt.

Hon sa "dom ljuger om antalet döda och gör ingenting för att stoppa utbrottet"..

Nu vet vi ju att alla länder underraporterar antalet döda, alla kommer inte med i statistiken och de kurvor vi följer är helt beroende av datat. Till exempel så ser det ju väldigt bra ut varje söndag

Tittar du på kurvan så är ju "Tycker mig se en viss avmattning i kurvan för antalet avlidna i Sverige senaste 3-4 dagarna, så den närmaste veckan blir intressant att följa"

Bara ett hack i rapporteringen över Söndag och kurvan är nu närmast parabolisk
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Hur mycket man än spinner på detta så har FHM inte gjort följande billiga åtgärder i tid men det har Tyskland, Japan, Sydkorea och Kuwait där jag sitter,
-stoppa flyg från riskområden
-ta över ett flygplatshotell och sätt ankommande i karantän (från riskområden)
-testa testa och smittspåra (WHO guidelines)
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-låt de som vill hålla sina barn hemma, typ föräldrar i riskgrupp.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.
-ansiktsmasker

FHM har agerat fel och sittande regering har inte agerat. Ansvar är ansvar tyvärr.

Samtliga åtgärder du förespråkar har negativ inverkan på ekonomin.

Jag säger inte att du har fel. Jag säger bara att det inte är så enkelt som du vill göra gällande.
Citera
2020-03-31, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Antal bekräftade smittade är lika, ja.
Du fattar förstås inte anledningen till det?!
Norge testar fler än Sverige, dvs lägre mörkertal. Tror knappast det har med sjukvården att göra, än.
När det är fullt, så visst.

Du förstod nog inte mitt inlägg eller så ville du inte förstå det.

Sverige har 11ggr fler döda än Norge sett till befolkningsmängd.

Det räcker med att räkna antalet döda per capita så varför går du omvägen kring mörkertal och tester?
Citera
2020-03-31, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Om man nu ska vara extremt försiktig, hur gör man med post man tar in? Kanske är liten risk, men har en person i min närhet som är gammal och problem med hjärta som nu isolerar sig.
Jeg leste i et innlegg i tråden om en som ikke tok posten inn i huset og som fotograferte brev o.l. som kom i posten og deretter kastet brevene.
Citera
2020-03-31, 06:01
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Jag förstod det men mannen du citerade verkade vara allvarlig. Eftersom jag träffar mycket folk i mitt arbete är jag van att behöva lyssna på domedagsprofetior, den ena dummare än den andra. Och det kommer från till synes vanliga människor. Med svaga psyken förvisso. Att måla upp domedagsscenarier som troliga är en psykologisk försvarsmekanism.
Det jag reagerade på att han skrev att en kollega var hans källa, varpå en annan användare köper användarens påstående rakt av.
Frågar man inte sig själv:
Vem är kollegan?
Vad jobbar användaren ens med?
Vad fan vet han egentligen?

Folk måste lugna ner sig och inte ta alarmister på allvar.
Dom VILL ha en domedagsfilm, inte lösa problemet.
Citera
2020-03-31, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Jo för din del.

Antal döda per miljon
Sverige 14
Norge 6

Ok, då räknar vi så istället

Ni som härinne stödjer Sveriges strategi, skäms ni inte?
Citera
2020-03-31, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Missförstå mig inte, för 1.5 vecka sedan så satt jag och pratade med min fru om att vi kanske får känna stolthet igen över att vara svensk, vi gör tvärtemot resten av världen och vår kurva börjar mattas av. Vi gjorde rätt.

Hon sa "dom ljuger om antalet döda och gör ingenting för att stoppa utbrottet"..

Nu vet vi ju att alla länder underraporterar antalet döda, alla kommer inte med i statistiken och de kurvor vi följer är helt beroende av datat. Till exempel så ser det ju väldigt bra ut varje söndag

Tittar du på kurvan så är ju "Tycker mig se en viss avmattning i kurvan för antalet avlidna i Sverige senaste 3-4 dagarna, så den närmaste veckan blir intressant att följa"

Bara ett hack i rapporteringen över Söndag och kurvan är nu närmast parabolisk
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Hur mycket man än spinner på detta så har FHM inte gjort följande billiga åtgärder i tid men det har Tyskland, Japan, Sydkorea och Kuwait där jag sitter,
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.
-ansiktsmasker

FHM har agerat fel och sittande regering har inte agerat. Ansvar är ansvar tyvärr.

Löfven/Tegnell/Carlsson ska ställas till rätta. Långa fängelsestraff. Allt annat är bullshit.
Citera
2020-03-31, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror också att vi går mot Italiens utveckling under april och när flera hundra dör per dag så kommer det inte att funka för Corona-Bob Tegnell att stå och försöka säga att allt är lugnt. Sedan vet vi ju att eftersom vi inte har gjort några tidigare åtgärder gällande att stoppa viruset så kommer det inte att stoppa dödstalen.

Nedan lista fick Sydkorea, Japan, Tyskland och Kuwait där jag är i kontroll på utbrottet.
Tegnells uttalanden har ju IQ-455 (eller vad de nu var...) sammanställt och dom kan närmast beskrivas som medveten fördröjning, han ville ha maximal spridning direkt för att få flockimmunitet.
Agnes Wold tog sedermera bort sin förklaring till hur FHM agerade när hon förstod att befolkningen i stort inte blev lika exalterade över att få vara försökskaniner..

Billiga åtgärder för att stoppa spridningen,
-ansiktsmasker
Citera
2020-03-31, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Det jag reagerade på att han skrev att en kollega var hans källa, varpå en annan användare köper användarens påstående rakt av.
Frågar man inte sig själv:
Vem är kollegan?
Vad jobbar användaren ens med?
Vad fan vet han egentligen?

Folk måste lugna ner sig och inte ta alarmister på allvar.
Dom VILL ha en domedagsfilm, inte lösa problemet.

Eftersom domedagsprofetian är lugnande för dessa människors psyke så vill de inte se hålen i deras argumentation. Deras hjärnor är helt inställda på domedagsfilmen du pratar om.

Detta är ett tydligt fenomen även i konspirationsteorier. Selektiv källkritik där vedertagen kunskap och erfarenhet bemöts övernitiskt samtidigt som den egna teorin sväljs med hull och hår utan tankar på källkritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in