2020-03-31, 14:32
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag lovar dig att det inte är hypokondrikerna som överbelastar vården. De som är rädda för viruset stannar hemma om de inte absolut måste uppsöka vård. Snarare så isolerar de sig i sina hem.
Det är folk som tror de är odödliga och lever precis som vanligt som oftast blir smittade så klart, och en del av dem hamnar så småningom på IVA.

De som känner sig mest odödliga just nu är invandrare. Två och två män i yngre medelåldern, lite öststatstrash och eller ensamkommande utseende.
Samt familjer med småbarn. Och då vanligen familjer med tydligt utländskt utseende. En ung kinesisk/asiatisk mor med 4 mindre kids. Man undrar har de inte nåtts av någon information eller bryr de sig inte?

Jag gjorde en besök i det stora handelsområdet för att köpa sjukvårdsprylar, helt utköpt fanns ingenting kvar.
Citera
2020-03-31, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Om regeringen stänger grundskolor och förskolor kommer kanske fler barn träffa gamlingar. gamlingarna tar hand om sina barnbarn när föräldrarna arbetar. Då kan risken vara större att gamlingar smittas av barn eller andra i familjen.

Det får väl folk i ett samhälle med tänkande människor lösa i förväg, till exempel se hur övriga världen löst det?
Med barnomsorg för vissa kategorier kanske!
Citera
2020-03-31, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjhame
Norge
smittade: 4494
avlidna: 34

Danmark
smittade: 2815
avlidna: 77

Finland
smittade: 1418
avlidna: 13

Sverige
smittade: 4489
avlidna: 192

ungefär samma startpunkt. samma förvarning. men olika beslut. synd bara

Det går inte att titta på antalet 'smittade'...det är för stor skillnad i de olika ländernas metoder för att testa.
Tittar man istället på antalet dödsfall, och hur kruvan mellan totala och nya fall/dag ser ut, så ser man tyvärr att Danmark (90 idag) och Sverige är väldigt lika varandra i prognosen. Danmark 3-4 dagar efter Sverige endast. Mao om ca 4 dagar har Danmark lika många dödfall som Sverige idag. Om inte deras lockdown kommer påverka ökningen...och då menar jag inom närtid/några dagar.

Norge o Finland är outstanding och har hitills lyckats med vad de nu gör för att hålla både dödstal och ökningen låg.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Vi har många kompetenta veterinärer i det här landet som kan bistå sjukvården.
Senast redigerad av DoktorTengele 2020-03-31 kl. 14:38.
Citera
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Ett influensavirus kan på ett dåligt år ta 5-6 gånger den summan.

Ta och kamma dig. Coronaviruset har bara börjat härja i Sverige. Sista veckan har fler patienter skrivits in på IVA än vad det gjorde under hela tunga influensasäsongerna för ca 3 år sedan. Alltså 1 vecka mot en hel säsong!
Citera
Medlem
Suck nu har de Putintourettes igen.
Bästa gubben att dra fram för att flytta fokus från sitt eget svek mot folket.

Trump verkar skonats, både igår och idag.

Det är ju de som drar påverkansoperationer varje dag där de knullar våra medier.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjhame
nja, inte riktigt. sydkorea, norge, finland verkar ha koll på läget. skulle också ha hamnat i samma sits om vettiga individer styrde landet.

Jag är inte så säker på att Norge eller Finland gör rätt. Men det är för tidigt att säga än. Sydkorea har en annan levnadsstil. Jag kan tycka att det är bra att olika länder testar olika, då kanske någon hamnar rätt.
Citera
2020-03-31, 14:34
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
I stort är det så. Åtminstone i Stockholm.

Även i mindre städer är det så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej inte om föräldrarna jobbar hemma, ena eller andra.

Det är svintråkigt men jag har träffat mina barn i släkten endast en gång på tre månader.
Likaså de gamla hålls/håller sig undan.

Det blir ett väldigt underligt argument som personen för. "Men om vi stänger skolorna så kan mor- och farföräldrar behöva ta hand om barnen!". Men vet du vad, lärarna själva är inte purunga och vi har en extremt åldrande lärarkår. Med tanke på att det inte bara är 70+ som ligger på sjukhus så finns det problem med båda lösningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Vi har många kompetenta veterinärer i det här landet som bistå sjukvården.

och plastikkirurger bl.a.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Spanien idag +6,461 Nya bekräftade +473 döda (8,189 döda)

Hur hemskt det än ser ut är det bättre än dagarna innan

Min spontana tanke är att det där är siffror för en halv dag.

Men om det stämmer är det väldigt bra.

Låt oss hoppas att det fortsätter så.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag känner mer förtroende för honom också. Han är mer ödmjuk och inte så absolut säker i sina svar.
Framför allt så står han inte och hånler mot de som ställer frågor.
Han känns mer seriös och rak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in