2020-03-31, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att sätta sig själv i karantän är att ta ansvar för att minska smittspridningen. Men det är ju svårt för många människor som har ett jobb eller har sina barn i skolan. Det är därför som det är viktigt att om det verkligen skall bli effekt av karantän så måste detta styras av politiker och myndigheter. Man kan inte lämpa över allt ansvar på folket att säga upp sig från jobbet eller tvinga barnen att skolka.
Vi har ju bara nästan(?) högst skatt i världen. Inte kan du väl förvänta dig att de pengarna ska användas på oss för en gångs skull under en pågående pandemi/ekonomisk kollaps? Nä, fortsätt skicka de till andra länder och låt oss dö på löpande band medans man bara ber folk tvätta händerna om och om igen.
Citera
2020-03-31, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Samtliga åtgärder du förespråkar har negativ inverkan på ekonomin.

Jag säger inte att du har fel. Jag säger bara att det inte är så enkelt som du vill göra gällande.

Visst har dom det men dom har liten inverkan och hade planat ut kurvan.

Nu när vi gjorde ingenting istället, är ekonomin oförstörd?

Tyskland, Sydkorea och Japan gjorde allt rätt, vi lär rätt snart se om dom klarar sig bättre än Sverige.

Mitt stalltips är att Stockholm stänger ned nu i April, någon kommer blinka.
Citera
2020-03-31, 06:06
Moderator
v50s avatar
Enligt en studie som publicerats i The Lancet så är dödligheten i corona inte fullt så hög som man först befarade.

Citat:
Dödligheten är inte alls så stor som tidigare beräkningar gjort gällande.Men: Dödligheten är fortfarande bra mycket större än den är för en vanlig influensa.
Uträkningarna i studien visar på en dödlighet på 0,66 % – en vanlig influensa brukar man säga har en dödlighet på omkring 0,1 %.

Om man bara räknar på bekräftade fall av covid-19 visar studien på en dödlighet på 1,38 %, vilket är närmare den siffra som tidigare nämnts. Men, menar forskarna, om man bara räknar på inrapporterade coronafall kommer man att få en slagsida mot de svårare fallen – och därmed en för hög dödlighetssiffra.

https://www.expressen.se/nyheter/studie-coronaviruset-inte-lika-dodligt-som-vi-trott/

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30243-7/fulltext
Citera
2020-03-31, 06:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Mycket tänkvärt!

Det är dock mycket viktigt, varje land har sin egen kurva utifrån sina förutsättningar.
Det är inte självklart att man kan dra slutsatser mellan länderna, en stor försiktighet krävs.
Det mest uppenbara är att kurvorna anger antal avlidna per miljon. För att få fram denna siffra har man i det här fallet tagit antalet avlidna i ett land och dividerat detta med antalet innevånare i samma land.
Antag då att man tar antal döda i Kina, 3 308, och delar det med antalet innevånare i Kina, ca 1.4 miljarder, då får man siffran 2,4 avlidna per miljon.
Om man istället antar att samtliga avlidna i Kina var i Hubei-provinsen som har ca 58.5 miljoner innevånare så får man det stora talet 56,5 avlidna per miljon.
Detta visar att skalningen av kurvorna, speciellt i ett tidigt skede av en smittspridning, har ett stort mått av godtycke.
Det är alltså viktigt att vara försiktig med att jämföra specifika siffervärden. Men kurvornas utseende ger ju mycket information.
Citera
2020-03-31, 06:07
Medlem
Swan65s avatar
Ny studie lanserad i medicinska tidsskriften Lancelet påvisar att covids dödlighet är lägre än befarat. Blott 0.66% dör av de smittade.
Citera
2020-03-31, 06:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Enligt en studie som publicerats i The Lancet så är dödligheten i corona inte fullt så hög som man först befarade.

https://www.expressen.se/nyheter/studie-coronaviruset-inte-lika-dodligt-som-vi-trott/

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30243-7/fulltext
Nu verkar det som om det inte stämmer, läkare i Italien menar att de döda som rapporterats in är 4 ggr så stor. I Kina tror vi ju inte heller att siffrorna stämmer så tvärtom kan man anta att dödligheten är större än vad man trott.

Källa

https://www.corriere.it/politica/20_marzo_26/the-real-death-toll-for-covid-19-is-at-least-4-times-the-official-numbers-b5af0edc-6eeb-11ea-925b-a0 c3cdbe1130.shtml?fbclid=IwAR3QWtyUw-rAhVQZqCQlzbED1ZUTXVAY-ye5qGQAMH88BkhxcvmubUBlXG4
Citera
2020-03-31, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underlaget
När jag läser ett inlägg med orden "i vanlig influensa" eller "bara 80+ åringar" blir jag instinktivt irriterad och skrollar vidare snabbt som fan. Trodde inte att jag brydde mig men tydligen inser jag undermedvetet allvaret i det här.

Eller bara stör jag mig i allmänhet på att folk kommer med samma argument och inte fattar att det sagts flera tusen gånger tidigare.

Jag börjar bli rädd.

Det börjar ju komma ut från vårdpersonal att på vissa sjukhus är hälften av de i respiratorer yngre och definitionen på det är väl under 45-50?

Jag är 45.

Sen har det visat sig att med underliggande sjukdomar menas, högt blodtryck, fetma, allergi, diabetes och lite annat som typ var och varannan svensk över 45 har
Jag har inget sixpack längre...

Det börjar lite så smått bli dags att säga - ni är alla i en riskgrupp var försiktiga.

Det enda trumfkortet som finns kvar verkar vara att få en liten dos corona och sedan hyfsat tidigt behandlas med en mix av mediciner, hydroklorokin, zinc och azitromycin som bekämpar sjukdomen. Därefter bör man ha immunitet.
-här bör ju FHM snarast gå ut med rekommendationer om ovan stämmer så man samkör all behandling i Sverige och norden.
Citera
2020-03-31, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ny studie lanserad i medicinska tidsskriften Lancelet påvisar att covids dödlighet är lägre än befarat. Blott 0.66% dör av de smittade.
Var är länken till studien?

Edit: Jag fann länken hos en annan postare.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-03-31 kl. 06:19.
Citera
2020-03-31, 06:17
Medlem
AnnaDeas avatar
Jag kan bara föreställa mig vilken krigszon sjukhus personalen måste uppleva nu. Att se människor försvinna från livet på grund av att de måste göra prioriteringar.

Det är förfärligt att vi följer Italien.
Citera
2020-03-31, 06:17
Medlem
Bouchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickname99
Här hävdar du ju iofs att "vi vet". Inte "jag har en helt subjektiv åsikt frånkopplad från all sorts fakta". Så nog anser jag att du är ute och cyklar trots allt.

Ok, kul för dig.
Citera
2020-03-31, 06:21
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu verkar det som om det inte stämmer, läkare i Italien menar att de döda som rapporterats in är 4 ggr så stor. I Kina tror vi ju inte heller att siffrorna stämmer så tvärtom kan man anta att dödligheten är större än vad man trott.

Källa

https://www.corriere.it/politica/20_marzo_26/the-real-death-toll-for-covid-19-is-at-least-4-times-the-official-numbers-b5af0edc-6eeb-11ea-925b-a0 c3cdbe1130.shtml?fbclid=IwAR3QWtyUw-rAhVQZqCQlzbED1ZUTXVAY-ye5qGQAMH88BkhxcvmubUBlXG4

Ja det verkar råda delade åsikter kring hur stor dödligheten är, med tiden när de kan analysera fler fall så kommer man säkert kunna säga mer säkert hur hög den egentligen är.

Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Var är länken till studien?

Länk till The Lancet:s artikel
Citera
2020-03-31, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Visst har dom det men dom har liten inverkan och hade planat ut kurvan.

Nu när vi gjorde ingenting istället, är ekonomin oförstörd?

Tyskland, Sydkorea och Japan gjorde allt rätt, vi lär rätt snart se om dom klarar sig bättre än Sverige.

Mitt stalltips är att Stockholm stänger ned nu i April, någon kommer blinka.

Inget land har gjort allt rätt. Vi är inte ens i ett läge då vi vet vad som är rätt. Dessutom står olika intressen mot varandra. Det som är bra för de äldre behöver inte vara bra för ekonomin. Det som är bra för ekonomin behöver inte vara bra för sjukvården, de drabbade av sjukdomen eller de som jobbar inom sjukvården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in