2020-03-31, 05:26
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Sprang in i en kollega idag som sa att det till sommaren kommer att bli ont om mat samt att man skall bunkra nu. Många länder stänger nu ner exporten av mat och om man inte vill leva på mjölkprodukter och kött som Sverige producerar så måste man nu börja bunkra.

Till sommaren kommer det att vara tomt på många hyllor i butikerna och då kanske svälten inträder för första gången i Sverige sedan 1880-tal.

Tack för tipset! Jag har redan hamstrat en hel del, men lite till kan aldrig skada. Kanske man skulle börja frystorka lite frukt o grönt.
Citera
2020-03-31, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Skolorna skulle ha stängts omedelbart. Enorma smittspridare.

Tegnell har ju sagt att skolorna ingår i gas-broms reglaget och kan användas för att kontrollera spridningen.

Det är ett par experter som säger att sjukvården kommer kollapsa 6 April.

så varför man fortfarande har öppna skolor är ett mysterium.

Iallafall, låt alla som vill hålla sina barn hemma...
Citera
2020-03-31, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Det var väl värt det för att hen skulle få visa att den inte är rasist

Ja, i USA uppmanade demokraterna alla att åka till Chinatown för att visa kineserna att dom inte var rasister.

Kineserna själva ansåg inte att man behövde bry sig om sånt och stängde sina gränser för alla utlänningar så fort viruset bekämpats i Kina men spred sig okontrollerat globalt.
Citera
2020-03-31, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Liten rättelse. Den listan var sammanställd av mig.

Det var ju bara ett försök till karaktärsmord av den andra användaren vem det nu var, skjut budbäraren så vi slipper diskutera innehållet

Tack för den listan IQ
Citera
2020-03-31, 05:38
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Sprang in i en kollega idag som sa att det till sommaren kommer att bli ont om mat samt att man skall bunkra nu. Många länder stänger nu ner exporten av mat och om man inte vill leva på mjölkprodukter och kött som Sverige producerar så måste man nu börja bunkra.

Till sommaren kommer det att vara tomt på många hyllor i butikerna och då kanske svälten inträder för första gången i Sverige sedan 1880-tal.
Sprang in i en kollega igår. Han sa att det kommer bli ont om bensin till sommaren så det är lika bra att bunkra nu och ha i källaren.
Jag tänker gör det. Samt det där med maten du sa.
Smart!

Några fler som har såna bra tips-kollegor?
Senast redigerad av frantik 2020-03-31 kl. 05:44.
Citera
2020-03-31, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det kommer visa sig hur handlingsförlamade myndigheterna och regeringen har varit. Det är vad som lär komma fram i utvärderingen. "Vi såg det inte komma". Brukar låta så. Samma sak med den katastrofala invandringen 2015. Konstigt då att många (dock tyvärr bara en mindre andel av befolkningen) såg det komma klart och tydlig. Jag är en av dem.

Samma sak nu. Historien upprepar sig. Fast med corona istället. Sen står de som idioter och skyller ifrån sig och skyller på ena efter det andra, när vi väl tittar i backspegeln.

Helt olika scenarier.

Ptoblemet då var inte att man inte agerde utan att det man gjorde var att öppna upp. Byggde flyktingförläggningar i massor och gav dem pengar istället för att inte göra något och låta flyktingarna frysa och svälta på gatan, vilket hade fått dem att varna andra från att komma hit.

Än så länge har vi bättre utveckling än både Italien och Spanien trots att samhället relativt dem fortsätter att fungera.
Citera
2020-03-31, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Tegnell har ju sagt att skolorna ingår i gas-broms reglaget och kan användas för att kontrollera spridningen.

Det är ett par experter som säger att sjukvården kommer kollapsa 6 April.

så varför man fortfarande har öppna skolor är ett mysterium.

Iallafall, låt alla som vill hålla sina barn hemma...

Vilka idioter för föräldrar som skickar sina barn till skolan/förskolan under en pågående pandemi?
Citera
2020-03-31, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Bra skrivet. Läs gärna det gott folk.

"vad vill du helst ha när du kommer in till sjukhuset med akut andnöd, en kompetent läkare och respirator eller tryggheten i att sjukhuset är HBQT certifierat"
Citera
2020-03-31, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Sprang in i en kollega igår. Han sa att det kommer bli ont om bensin till sommaren så det är lika bra att bunkra nu och ha i källaren.
Jag tänker gör det. Samt det där med maten du samt det där med maten du sa.
Smart!

Några fler som har såna bra tips-kollegor?

Jag har ett bra tips på riktigt. Sluta lyssna på alarmister. De lugnar sina sarjade psyken genom att måla upp och berätta om domedagsprofetior som deras huvuden hittat på.

Att bunkra mat är skrattretande faktiskt.
Senast redigerad av Mafia 2020-03-31 kl. 05:51.
Citera
2020-03-31, 05:52
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Jag har ett bra tips på riktigt. Sluta lyssna på alarmister. De lugnar sina sarjade psyken genom att måla upp och berätta om domedagsprofetior som deras huvuden hittat på.

Att bunkra mat är skrattretande faktiskt.
Mitt inlägg var ett skämt.
Citera
2020-03-31, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Forskningsanslag är alltid en drivande faktor - tror inte de vill ta över något ansvar. När man talar om transparens så bör man ju matcha simuleringarna mot varandra och öven uppdatera dem när mer data inkommer. Jag har dock inte sett någon simulering från Rocklöv.

Något försvar fullt ut av FHMs agerande har jag inte, däremot så är jag imponerad av Kanadas resultat som sannolikt lärt sig från SARS-epidemin. Trots att de är på norra halvklotet och så nära USA så har de 6671 fall och 67 döda och en lutning på kurvan som är fördubbling var 3,85 dag. Utan någon lockdown. Deras agerande INOM landet liknar en del hur Sverige gjort (dvs med information information, information, om hur man ska bete sig) så där håller jag på den strategin och tycker att FHMs strategi är helt ok.

Tycker mig se en viss avmattning i kurvan för antalet avlidna i Sverige senaste 3-4 dagarna, så den närmaste veckan blir intressant att följa.

Missförstå mig inte, för 1.5 vecka sedan så satt jag och pratade med min fru om att vi kanske får känna stolthet igen över att vara svensk, vi gör tvärtemot resten av världen och vår kurva börjar mattas av. Vi gjorde rätt.

Hon sa "dom ljuger om antalet döda och gör ingenting för att stoppa utbrottet"..

Nu vet vi ju att alla länder underraporterar antalet döda, alla kommer inte med i statistiken och de kurvor vi följer är helt beroende av datat. Till exempel så ser det ju väldigt bra ut varje söndag

Tittar du på kurvan så är ju "Tycker mig se en viss avmattning i kurvan för antalet avlidna i Sverige senaste 3-4 dagarna, så den närmaste veckan blir intressant att följa"

Bara ett hack i rapporteringen över Söndag och kurvan är nu närmast parabolisk
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Hur mycket man än spinner på detta så har FHM inte gjort följande billiga åtgärder i tid men det har Tyskland, Japan, Sydkorea och Kuwait där jag sitter,
-stoppa flyg från riskområden
-ta över ett flygplatshotell och sätt ankommande i karantän (från riskområden)
-testa testa och smittspåra (WHO guidelines)
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-låt de som vill hålla sina barn hemma, typ föräldrar i riskgrupp.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.
-ansiktsmasker

FHM har agerat fel och sittande regering har inte agerat. Ansvar är ansvar tyvärr.
Citera
2020-03-31, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vi får hoppas det. Fast dagens nuffror var en besvikelse.

Ja antalet döda tog fart efter en lugn söndag...
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in