2020-03-31, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Härligt, det där är min favvo-smiley!

Daily Mail som du refererar till är också en skräptidning som inte funkat som källa.

Men nu sprids nyheten på seriösa svenska sajter så det kan lägga nånting bakom (om journalisterna gjort sitt jobb). Och Kinesiska kommunistdiktaturen litar man givetvis inte ett dugg på. Vore galet om de dolt 20 000 dödsfall, det får Tjernobyl att kännas som nån som hemlighöll ett pojkstreck!

Om man googlar på "urns china" så får man upp massor med träffar som alla skriver om tiotusentals döda i Kina.

Nedan är ett axplock på siter som rapporterar om detta.

Newsweek
msn.com
nypost
foxnews
bloomberg.com
vice.com
rfa.org
scmp.com
businessinsider.com
time.com

Ljuger alla?
Citera
2020-03-31, 00:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det har ingen betydelse om man inte är överbefolkade. Det finns så mycket utrymme mellan varje människa i skandinavien så ingen skulle smitta nån om vi var jämnt utspridda. Danmark har nog mindre problem med "överbefolkning" lokalt (inne i lägenheter) än vissa ställen (typ Järva) i Sverige
Det kan ju vara lokaltrafik i rusningstid som är boven. Åker man tunnelbana 5 morgnar i veckan med överfulla tåg spelar det kanske ingen roll om man bor stort och luftigt i en lummig förort.
Citera
2020-03-31, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Perfekt, där kom ju vikten av att bära ansiktsmask, samt handhygien, fram.

"Korea times".
Citera
2020-03-31, 00:44
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Alla de där rapporterna är ju värdelösa om resten av världen också stänger ner? Jag misstänker att något scenario saknas i de här rapporterna, exempelvis en pandemi som stänger ner hela världen. Då kan vi producera hur mycket vi vill, det är ingen som vågar handla ändå. Nä gör om gör rätt, nu är klockan 1 minut i 12, snart finns det ingen återvändo.
Hur ska det saknas ett pandemi-scenario i en pandemi-simulering?
Men ok, oväntade saker kan alltid inträffa, det är en pandemi i en ny typ av samhälle jämfört med förr.
Citera
2020-03-31, 00:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Tror fortfarande vi kommer se 150-200 i slutet på denna veckan.

Det trodde jag också, men det känns som jag varit för försiktig i mina estimat, det är värre än vad jag trodde. Frågan är vad vi klarar i anstormning till helgen. Jag har trott att sjukvården kommer att gå på knäna till kommande helg. Usch.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Såklart att de är oseriösa när de inte redovisar samma siffror som den officiella sidan, Folkhälsomyndigheten redovisar som inte sysslar med gissningar och antaganden när det gäller hur många som är döda. Om de vore seriösa vore det ju dessa som folkhälosmyndigheten och andra källor hänvisar till men det är det ju inga som gör. Jag kan också starta en sajt, där jag antar att det är 324 döda och påstå att den är officiell.

Vet du vad KÄLLA betyder?
Det betyder att det finns en LÄNK TILL EN OFFICIELL KÄLLA bredvid siffran, där siffran är hämtad.
På engelska SOURCE.
Herregud.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
913 döda i Spanien Fyfan alltså..

Plus alla som inte dog på sjukhus.
Endast döda på sjukhus rapporteras in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
C19 är den mest uppdaterade sajten i Sverige just nu. Till skillnad från FHM så inhämtar den uppgifter från respektive region i någorlunda realtid.

FHM är den officiella. När de redovisar sina siffror så är de som gäller. Resten är bara gissningar och antaganden!
Citera
2020-03-31, 00:46
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Men Norge har mer möjlighet behandla folk.
Så sätt kan de ha undercontrol antal smittade.
Om maximum ett par veckor ska svenska sjukhusen bli överfulla.Sedan kollapsar den. Därför att Sverige har minsta antal iv platser per 100 000 invånare. (6 st) Best utrustade Europa är Tyskland. 35 st. och Turkiet 36 st.

Jag tror inte längre att sjukhusen kommer att kollapsa i Sverige. Man kommer bara att öka patientomsättningen så man hinner med. Jag trodde tidigare att man tänkte neka patienter, men det är inte den svenska modellen, alla som behöver kommer att få vård. För de flesta blir det dock palliativ vård, dvs en överdos morfin.
Citera
2020-03-31, 00:46
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ny rapport ifrån Imperial College. Utgiven 30 mars

Man estimerar antalet smittade i olika Europeiska länder, detta på vad länderna har gjort.

De aktuella utvalda länderna : Österrike, Belgien, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Norge, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien.

Länk till rapporten : https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-Europe-estimates-and-NPI-impact-30-03-2020.pdf

Skall själv gå och lägga mig nu, men misstänker det finns intressanta saker i den.

Tack

Sitat:

Country
% of total population infected (mean [95% credible interval])
Austria
1.1% [0.36%-3.1%]
Belgium
3.7% [1.3%-9.7%]
Denmark
1.1% [0.40%-3.1%]
France
3.0% [1.1%-7.4%]
Germany

0.72% [0.28%-1.8%]
Italy

9.8% [3.2%-26%]
Norway
0.41% [0.09%-1.2%]

Spain
15% [3.7%-41%]
Sweden
3.1% [0.85%-8.4%]

Switzerland
3.2% [1.3%-7.6%]
United Kingdom
2.7% [1.2%-5.4%]
2.2 Reproduction numbers and impact of interventions
Citera
2020-03-31, 00:47
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Vi måste testa, spåra , isolera!

Om vi ska klara denna prövning som nation och kunna gå vidare så måste vi slåss mot viruset.
Vi kan inte lägga oss ner och ge upp, det leder till katastrof och ett mycket splittrat samhälle där ingen kommer känna sig inkluderad.

Testa
Spåra
Isolera

Om detta resulterar i att vi slutar på samma plats som om vi ger upp och lägger oss ner eller om vi faktiskt kommer att kunna rädda några är totalt irrelevant, det är den gemensamma handlingen som stärker oss som samhällsmedborgare och nation.

Vi måste göra detta tillsammans, med hög moral och på ett medmänskligt och etiskt sätt, detta är nödvändigt för oss som folk.

Ekonomin är det sista vi ska tänka på nu, att vi medborgare byter sedlar med varandra och staten förändrar inte det faktum att världen och vi faktiskt står still, det är en illusion at vi håller ekonomin igång.
Det kommer finnas ett enormt uppdämt behov när vi kommit igenom detta, det är belöningen för vårt uppoffrande nu, minns det och planera för den framtiden.

Hjälp dina medmänniskor, förklara vikten av att hålla distansen, hög hygien och att vara korrekt i bemötandet av andra, det är vår skyldighet att undvika bli smittade då det i slutänden är enda sättet att unvika att smitta någon vi älskar.

Lyssna på de nya rönen som framkommer och justera ditt agerande efter de, blir du sjuk, stanna hemma och fortsätt som innan efteråt med distans och hög hygien.

Jag kan lägga till att allt tyder på att dosen bestämmer hur illa det går så att inte hålla distans och att utsätta sig för större grupper kan resultera i ett svårare förlopp om man blir smittad, för hög dos och det kan vara slut ung som gammal, frisk som sjuk, men detta är inget som förmedlas ut tyvärr.

Yngre kommer bli svårt sjuka, det tar bara längre tid innan det sker, först de gamla och svaga, sedan de med underliggande sjukdomar, sedan de utan några skavanker, det är samma för alla men tar längre tid.
Minns, dosen bestämmer om man klarar sig bra eller inte, inte helt fastställt men allt tyder på detta så det finns all anledning att agera efter det tills annat framkommer.

Det är endast vi som folk som kan påverka de styrande, tvinga de genom att bilda opinion via sociala media och massmedia, mail till myndigheter och partirepresentanter annars kommer de bara sitta lugnt och se på när vi sakta blir kokta grodor..

Kom ihåg!
Testa
Spåra
Isolera

Agera som precis alla är smittade men på ett artigt sätt, håll avstånd och repektera andras personliga sfär, gör vi detta tilsammans med testning kan vi svälta ut viruset om vi sköter det rätt.

Tillsammans kan vi förändra denna sjunkande skutas kurs.

+1. Det är så jag beter mig varje dag nu - säger till personer som kommer för nära - de flesta fattar allvaret men givetvis ska jag också be dem att framöver föra vidare budskapet att det är av yttersta vikt att hålla distans.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2020-03-31 kl. 00:50.
Citera
2020-03-31, 00:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Hur ska det saknas ett pandemi-scenario i en pandemi-simulering?
Men ok, oväntade saker kan alltid inträffa, det är en pandemi i en ny typ av samhälle jämfört med förr.

Det är det oväntade vi ska vänta oss. Tycker ofta att man utelämnar just det. Sverige lever väldigt mycket på gamla meriter, meriter som man monterat ner, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in