2020-03-31, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
De demokratiska ländernas modell verkar inte bita så bra. Kanske behövs diktatur och kommunism? USA har i vilket fall förlorat mot Kina och då har Kina en betydligt större befolkning. Jag börjar bli riktigt orolig. Ni som är pålästa - hur fucked är vi i Sverige? På en skala 1 - 10?

5, vi är rätt medel... Sverige kommer aldrig komma upp i de siffrorna som Italien. Vår kultur och samhällsstruktur ser annorlunda ut. Hur sociala är vi här egentligen? Not so much. Det enda problemet är väl arbetsplatser och kollektivtrafik. Annars verkar det som att de flesta håller sig hemma, det gör ju vi i vanliga fall också, vi är inte lika sociala som sydeuropéer, vi bor inte lika trångt och inte heller i generationsboenden. De flesta kommer klara sig i Sverige. Var inte orolig. Dock behöver fler bära mask ute, tror det kommer göra stor skillnad i antalet smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nåt som inte stämmer. Om man blir smittad bara för att man bryter förbudet, varför blev man då inte smittad innan?

Man blir inte smittad bara för att man går ut, men det är mer än 1% som bryter mot karantänen eller alternativt går ut för att dem har samhällsviktiga jobb. Man kan också anta att dem människorna som bryter mot karantänen är människor som i en större grad tar risker och alltså har en mycket större risk att bli smittade även av andra anledningar.

Poängen med mitt inlägg var i princip att visa att det räcker med 0,01% av 60 000 0000 för att 6000 ska hamna i kritiskt läge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Det dör 250-300 personer varje dag i Sverige.
Gamla som drabbas av skit dör, och Corona blir så klart dödsstöten då ingen har någon form av immunitet.

Tycker inte siffrorna är speciellt skrämmande än så länge. När det börjar bli 300-400 per dag bara i corona kommer jag börja bli bekymrad.

Med nuvarande ökningstakt skall vi ligga på 300 runt 17:e April och det är bara början. Om en månad dör det över 1000 per dag. Enligt expertisen skall det kulminera någon gång i början av Juni.
Men troligen blir det värre än så eftersom vården redan har nått taket. Så alla som blir svårt sjuka kommer att dö.

Det är bäst man häller sig hemma ett tag.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Ny rapport ifrån Imperial College. Utgiven 30 mars

Man estimerar antalet smittade i olika Europeiska länder, detta på vad länderna har gjort.

De aktuella utvalda länderna : Österrike, Belgien, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Norge, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien.

Länk till rapporten : https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-Europe-estimates-and-NPI-impact-30-03-2020.pdf

Skall själv gå och lägga mig nu, men misstänker det finns intressanta saker i den.
Citera
2020-03-31, 00:40
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faelorg
Borde det inte komma rapporter på personer som dör ute på gatorna i storstäderna i världen pga viruset?

Eller dör alla på sjukhuset eller sina hem?
I vår del av världen dör de allra flesta som drabbats av Covid-19 antingen hemma eller på sjukhus.
Men sedan har vi ju Indien, Afrika och Sydamerika. Vi får väl se hur det går där.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Man har i stora drag agerat enligt de stora forskningsrapporterna som gjordes för ett decennium sen:

Alla de där rapporterna är ju värdelösa om resten av världen också stänger ner? Jag misstänker att något scenario saknas i de här rapporterna, exempelvis en pandemi som stänger ner hela världen. Då kan vi producera hur mycket vi vill, det är ingen som vågar handla ändå. Nä gör om gör rätt, nu är klockan 1 minut i 12, snart finns det ingen återvändo.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faelorg
Borde det inte komma rapporter på personer som dör ute på gatorna i storstäderna i världen pga viruset?

Eller dör alla på sjukhuset eller sina hem?

Det finns hur många filmer som helst, bara googla. Jag har en och annan, men vet inte hur otäcka saker du vill se.

Var går din gräns?
Senast redigerad av Grollaren 2020-03-31 kl. 01:08.
Citera
2020-03-31, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Du säger att jag har övertro pga gamla meriter, och i samma veva tar upp Rosengård när du ska försöka lyfta fram problemområden. Snacka om ironi.

Faktum kvarstår och det är det väsentliga här- vi är ÅTMINSTONE inte ett TILLRÄCKLIGT sammanhållet folk för att kunna tillämpa "rekommendationer" och eget ansvar för att få stopp på denna pandemi.
Det är fortfarande att leva i det förflutna folkhemmet och oerhört naivt att tro att det funkar idag (hur mycket jag än gjorde bort mig med att ha missat att rosengård tydligen blivit en stadsdel där alla går ut gymnasiet, kan flytande svenska och 90% jobbar)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag hör att vi inte kommer komma någonstans med detta. Det blir för OT.
Madrid Rom och Milano är idyller i jämförelse med Hisingen och Rinkeby- som sagt lever du i den där svennebubblan från 70-talet.
Dessutom har du vant dig vid att rosengård är ett muslimsk paralellsamhälle och tycker därför det är finfint. Är man vänster/liberal så tycker man ju dessutom bara om det och TROR att vi är sååå integrerade med varandra trots att de gapskrattar åt hela vår svenska hbtq feministkultur.
Så även om hela din äckliga stad bara är ett mångkulturellt kaos så lever du i villfarelsen att vi på något sätt är ett sammanhållet folk.

Ber om ursäkt för mitt hetsiga beteende. Har fått nog av den här tråden, iallafall för idag.

Alla som jag argumenterat med: No Hard feelings ha det bra och tvätta händerna
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
https://c19.se/
Aha ok tack.
Var inne här https://c19.se/Sweden/Stockholm men då är det 89 ackumulerade dödsfall i Stockholm jag såg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Nej.
146. Sluta sprid en massa osanningar som inte stämmer från oseriösa sajter.
Denna är den officiella från folkhälsomyndigheten.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

C19 är den mest uppdaterade sajten i Sverige just nu. Till skillnad från FHM så inhämtar den uppgifter från respektive region i någorlunda realtid.
Citera
2020-03-31, 00:42
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeshim
Angående masstester, har någon myndighetsperson eller epidemiolog sagt något om hur ofta varje person ska eller bör testas? Tänker främst på sjukvårdspersonal. Det vore kanske lämpligt att testa dem före varje gång de går på ett arbetspass.

Jag är övertygad om att Sverige inte har testkit för att ens testa folk. Tror inte vi kan tillverka dem själva och vi lär ju inte få köpa några från andra EU-länder eller Kina. Sveriges regering valde ju att offra hela vår välvilja med Kina för en usel bokläggare med både svenskt och kinesiskt medborgarskap. Så med andra ord så valde vi en man istället för 10 miljoner svenskar. Men å andra sidan, vi är ju en humanitär stormakt vilket vara viktigast för PK-svenskarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in