2020-03-31, 00:47
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vbwg53/sjukskoterskan-kious-kelly-48-dog-av-coronaviruset

"Jag är okej. Säg inget till mamma och pappa".

💔
Ur artikel i Aftonbladet. Sista sms skickat till systern. Sedan dog den amerikanska manliga vårdpersonalen, kort därefter.

Detta är bara ett av många tusentals tragiska människoöden i Coronas spår, men av någon anledning grep det tag i mig väldigt starkt och kände mig plötsligt ledsen. Innan har jag försökt hålla ifrån mig vidden av allt detta men nu går det inte längre. Berättar personligt om vårdens situation och så här nu, ur min familjs perspektiv. Hör gärna andras erfarenheter.

Jag har också (likt i artikeln) en anhörig i vården, en mamma runt 65 är gammal, som alltid kämpat och stretat på inom vården som sköterska, hela sitt liv. Nu när hon är lite äldre så har hon ett flertal riskfaktorer kring sin hälsa, så jag har förbjudit henne att gå och arbeta med patienter utan något som helst skydd, som arbetsgivarna verkar tycka är helt ok(!!!)

Just nu arbetar hon på ett äldreboende med multisjuka patienter, där finns stora brister i skyddsutrustning. Och de boende är inte så lätta att "kontrollera", det händer titt som tätt att vissa av dem åker iväg ut på stan/affären/kollektivtrafiken etc. Så är bara en tidsfråga innan de får dit smittan, nu när det börjat spridas till äldreboenden med.

Självklart oerhört tragiskt och mamma oroar sig mycket för patienterna, och jag med. Men mest av allt oroar jag mig för mamma, så klart.

Mamma skulle ha möte med högre representanter för att försöka föra fram sin egen risksituation, men är så rädd att hon inte "tar i" tillräckligt när hon framför budskapet. Hon är en typisk vårdpersonal, tänker mer på patienter och kollegor än sig själv, många gånger.

Läst oerhört mycket här i tråden om siffror hit och dit och olika länders nuvarande situation. Intressant, men när man kommer närmare det, som jag gjort nu, blir ens tankar mer fokuserade på den mänskliga tragedin, och oron för ens närstående.

Med det väcks också en fasa inför regeringens till synes (hittills) väldigt passiva förhållningssätt.

Hur kan de låta vårdpersonal stå som en soldat i skottlinjen, helt utan skydd? Det är fruktansvärt, i min mening.

Är det någon annan som känner att vi när allt detta är klart, måste kunna utkräva någon typ av ansvar? Det är inte regeringens fel att smittan finns, men att till synes INGEN beredskapsplan funnits, i förväg? Att till synes INGA lager hållts förberedda för krissituation? Att INGEN plan finns för att ställa om industri till skyddsmateriel vid pandemi (eller krig) ?

VAD är det vi betalat skatt för i alla år om inget av detta finns? Varför finns det ens myndigheter som heter saker som "Myndigheten för samhällsSKYDD och Beredskap"?

Någon mer än jag som är förtvivlad och arg på hur detta skötts? Också väldigt tacksam om någon kunnig i juridik kan råda en, hur man bäst kan stämma staten. För det kommer jag göra, om min mamma kommer till skada pga detta.

Är en ledsen och rädd kvinna så inga påhopp tack. Håll er säkra allihopa. ♥️

Hej och välkommen hit

Jag tror dock inte att detta är en lämplig sida, om man är rädd och ledsen.
Det skrivs mycket beräkningar och studier här, och risken är nog bara att du blir ännu räddare och ledsnare. Just saying.

I sverige är det aldrig någon som får stå till svars för något alls.
I värsta fall blir man belönad med ett nytt jobb och ännu mer pengar.
Tyvärr.
Citera
2020-03-31, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
De demokratiska ländernas modell verkar inte bita så bra. Kanske behövs diktatur och kommunism? USA har i vilket fall förlorat mot Kina och då har Kina en betydligt större befolkning. Jag börjar bli riktigt orolig. Ni som är pålästa - hur fucked är vi i Sverige? På en skala 1 - 10?

Kina kremerar liken med löpande band principen och döljer sanningen för omvärlden i vanlig ordning, men det finns ju folk och ta av så att säga....
Sverige är kört, skydd för sjukvårdspersonal finns inte, minst vårdplatser av alla OECD länder, en tokig Tegnell som kör på med flockimmunitet med dessa premisser, och som har killgissat fel sen skiten började...
Ten and out!!
Citera
2020-03-31, 00:48
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Tvingar dom dig att jobba?
Nej. Ska dit i morgon i allafall och höra lite vad de tycker, tänker osv. Planera lite hur jag skall lägga upp jobbet. Skulle ha gjort det för tre veckor sedan. Börjar på en ny arbetsplats.
Tala om att jag fortfarande har problem med luftrören. Det kommer de att höra också.
Piper, rosslar, skrapar och vettefan allt.
Pratat med vårdcentralen idag. Kol-sköterska som har hand om allt från astma, kol, lungcancer till knas med luftrören..
Hon sa att luftrören blir skadade/ påverkade efter fler veckors hosta.
Vettesjutton. Känns som man har klistrat fast något i dem. Går inte ens att hosta upp.
Jag låter som en värsta storrökare, men jag går dit. Vi sittet antagligen en bra bit ifrån varandra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Vet du vad KÄLLA betyder?
Det betyder att det finns en LÄNK TILL EN OFFICIELL KÄLLA bredvid siffran, där siffran är hämtad.
På engelska SOURCE.
Herregud.

Jag vet vad källa är och den enda pålitliga källa som jag och många andra med mig utan stora foliehattar på skallen litar på är FHM och deras siffror.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Om man googlar på "urns china" så får man upp massor med träffar som alla skriver om tiotusentals döda i Kina.

Nedan är ett axplock på siter som rapporterar om detta.

Newsweek
msn.com
nypost
foxnews
bloomberg.com
vice.com
rfa.org
scmp.com
businessinsider.com
time.com

Ljuger alla?
Kalla inte Kina lögnare!
På sin höjd berättar man inte hela sanningen bara. Folket behöver inte känna till varje detalj.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
5, vi är rätt medel... Sverige kommer aldrig komma upp i de siffrorna som Italien. Vår kultur och samhällsstruktur ser annorlunda ut.
Låt oss hoppas det.
Men det är ändå dumt att vara alltför styv i korken.

Vi har ålderdomshem, vi också, även om de inte kallas så numera. Vi har illegala invandrare som vi inte vet ett dyft om, egentligen. Och vi har bostadsområden där folk bor nästan lika tätt som i spansk slum eller franska banlieues.
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
De flesta kommer klara sig i Sverige. Var inte orolig. Dock behöver fler bära mask ute, tror det kommer göra stor skillnad i antalet smittade.
De flesta kommer att klara sig i Spanien, Frankrike och Italien också. Men det är rätt skrämmande just nu för dem som arbetar med sjukvård och omvårdnad, och det kommer säkert sätta sina spår.
Citera
2020-03-31, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
FHM är den officiella. När de redovisar sina siffror så är de som gäller. Resten är bara gissningar och antaganden!

Håller ej med. FHM uppdaterar för långsamt och andra källor blir således mer tillförlitliga, förutsatt att de hänvisar till trovärdiga källor t ex en region.
Citera
2020-03-31, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

VAD är det vi betalat skatt för i alla år om inget av detta finns?

Konsultarvoden.

Citat:
Varför finns det ens myndigheter som heter saker som "Myndigheten för samhällsSKYDD och Beredskap"?

För att nån måste ju ge PR byråer miljoner för att göra hemsidor och broschyrer
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Jag vet vad källa är och den enda pålitliga källa som jag och många andra med mig utan stora foliehattar på skallen litar på är FHM och deras siffror.

Jaha var tror du att FHM får sina siffror ifrån då?
Tror du att de åker runt på varenda sjukhus och räknar själva?
Regionerna rapporterar löpande, och dessa sidor och pressen rapporterar fortare än FHM. Men FHM FÅR IN SAMMA SIFFROR.
Herregud människa använd huvudet.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Tack

Sitat:

Country
% of total population infected (mean [95% credible interval])
Austria
1.1% [0.36%-3.1%]
Belgium
3.7% [1.3%-9.7%]
Denmark
1.1% [0.40%-3.1%]
France
3.0% [1.1%-7.4%]
Germany

0.72% [0.28%-1.8%]
Italy

9.8% [3.2%-26%]
Norway
0.41% [0.09%-1.2%]

Spain
15% [3.7%-41%]
Sweden
3.1% [0.85%-8.4%]

Switzerland
3.2% [1.3%-7.6%]
United Kingdom
2.7% [1.2%-5.4%]
2.2 Reproduction numbers and impact of interventions
Tror de att det är [0.85%-8.4%] som är infekterade? Vad betyder 3.1% i sammanhanget?
Citera
2020-03-31, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Hej och välkommen hit

Jag tror dock inte att detta är en lämplig sida, om man är rädd och ledsen.
.

Nej framförallt när det finns folk här medvetet hänvisar till sajter med siffror som inte är officiella.
Citera
2020-03-31, 00:51
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det spekuleras fortfarande i vilken "riskfaktor" (som pressen uttryckt det) hon kan tänkas ha. Jag gissar på fetma. Dog av hjärtstillestånd tydligen.

Intressant att så många vill tro att man bara dör om man inte har några riskfaktorer eller är gammal. Det verkar som att flockbeteendet söker efter odödlighet för så kallade unga och friska. Vad ingen verkar tänka på är att COVID-19 säkerligen kan leda till följdsjukdomar vilket knäcker de friska och unga.

Men som jag har sagt tidigare, runt 2022-2023 så kommer vi att få en riktig bild av denna pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in