2020-03-31, 00:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej det gör det inte, för alkoholhalten är för låg.
Vanlig tvål fungerar lika bra, så länge du tvättar i 20 sek. T ex sjung happy birthday samtidigt.
Men å andra sidan är viruset luftburet, så det gör detsamma egentligen.

Nej, det är det inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det ligger nog något i det.
Men man kan också tycka att tråden har varit full av idioter hela tiden, men att de värsta ytterlighetsdårarna faktiskt verkar ha tystnat nu. Det är nästan så att det ser ut som om en konsensus håller på att utvecklas till och med här.

Ja, kan stämma
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Haha hur kan du försvara en man som hela omvärlden skrattar åt?? Vi har x4 mer dödsfall än grannländerna?

Sett till befolkningen så har Danmark samma antal döda som Sverige, mer eller mindre.
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det går inte att få tag på handsprit. Var det inte det vi skulle använda. Tvätta händer och sprita dem.
Finns ju för f...n inte att få tag på någonstans.
Går det att sprita händer med absolut vodka tex ?
Tvätta händerna räcker bra för det mesta. När vi går och handlar är det bra att använda engångshandskar som man tar på innan man går in i butiken och sedan tar av sig utanför butiken när man är färdighandlad. Dessa besmittade handskar bör då placeras i en medförd lufttät soppåse som tillslutes väl och sedan brännes eller grävs ner minst en meter under medelvattenståndet.
Citera
2020-03-31, 00:18
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Jag håller inte alls med om att det är självklara åtgärder.

Ju högre staten skriker desto räddare blir befolkningen. Det må öka smittspridningen men i gengäld får du de negativa ekonomiska konsekvenserna.

Dessutom har du begränsad tillgång på nödvaror.

Först efter denna kris kommer vi att kunna utvärdera detta på ett korrekt sätt. Inuläget finns det alldeles för många okända och svårvörderade variabler.

Det kommer visa sig hur handlingsförlamade myndigheterna och regeringen har varit. Det är vad som lär komma fram i utvärderingen. "Vi såg det inte komma". Brukar låta så. Samma sak med den katastrofala invandringen 2015. Konstigt då att många (dock tyvärr bara en mindre andel av befolkningen) såg det komma klart och tydlig. Jag är en av dem.

Samma sak nu. Historien upprepar sig. Fast med corona istället. Sen står de som idioter och skyller ifrån sig och skyller på ena efter det andra, när vi väl tittar i backspegeln.
Citera
2020-03-31, 00:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Är det inte mer droppsmitta? Om du håller dig borta från en hostande eller nysande person minst två meter så slipper du få allt på dig. Det ramlar ner på marken istället.
Droppsmitta som kanske flyger två meter och ramlar ner på marken efteråt. Så har jag förstått och att det är därför man ska hålla avstånd.
Men om du tar i en ledstång eller handtag där någon gick förbi och hostade en timma tidigare så kan du få virus på händerna eftersom droppsmitta kan ha landat på de ytorna. Så därför bör man tvätta händerna och vara försiktig med att röra vid ansiktet med otvättade händer. Säger dom som vet.
Citera
2020-03-31, 00:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Då vet jag inte vilken planet du bor på, för alla de ställen jag har arbetat, inklusive mitt nuvarande jobb så har inte folk stannat hemma bara för att det skrapar lite i halsen, eller de är lite lätt snuviga, exempelvis. Vissa kanske stannar hemma, men de flesta går till arbetet. Vem fan vill ha en karensdag för ingenting? Det kanske är över på 1 dag, och då har de gått hemma obetalt.

Men du kanske inte har kommit ut i arbetslivet, så vad vet du om det?

Sedermera skall tilläggas att varenda jävla unge skall vara hemma nu med minsta lilla symptom. Och vad händer då? Ja, då får mamma eller pappa vara hemma och vabba... Tänk så många inom vården som måste nu vara hemma med "sjuka" barn, även fast ungarna mår prima.
För det är så att barnen får inte gå till skolan om de är lite snuviga, lite ont i halsen osv. Även vid milda symptom måste de stanna hemma. Barn skickas hem från skolan.
Återigen, VAB VAB VAB.

Allt detta, bara för att man är för snål för att testa folk. DUMsnål vill jag kalla det! För i långa loppet hade det varit billigare.

Är ungen lite snuvig? In för ett test, corona? JA=stanna hemma och vabba, NEJ=in med ungen i förskolan eller skolan (förutsatt att den är pigg och glad i övrigt). Enkelt löst.

Hade sparats miljarder på detta.

Snarare ut ur arbetslivet om en inte alltför avlägsen framtid, gosse lille, du har mycket kvar att lära.

Många är hemma för en fis på tvären, även en lättare förkylning, det kostar samhället multum, därför går just det argumentet bort i den aktuella kontexten.

Man håller just nu på att införa testning av personal inom bland annat vården, har det gått dig förbi, du slår in öppna dörrar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jösses.
Exakt vad är det han har sagt som du står bakom?
"Smittan kommer inte till Sverige från Kina"
"Barn kan inte bli smittade"
"Det är ingen som helst risk att bli drabbad av viruset i Sverige"
...och min favorit..
"PEAKEN NÅR VI PÅ TISDAG!" (två veckor sedan tror jag det var...)
Vilket av det är det du står bakom som han har sagt?

Jag står bakom hans strategi. Och när jag säger hans så menar jag så klart fhms, eftersom det är cirka 500 personer som jobbar med detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovandehalsar
Sett till befolkningen så har Danmark samma antal döda som Sverige, mer eller mindre.
Vi ligger på plats 14 enligt worldometer deaths/mil pop. Danmark ligger på 16 plats.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ok. Tack!

Kanske du känner någon som bränner själv. 70 % + är det du behöver.

Tvål och vatten räcker långt annars.
Citera
2020-03-31, 00:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ja du. Det är inte lätt att veta. Fram tills nyss så skulle vi bara testa de som ligger döende på IVA, men sedan kl 19 idag så tycker vi tydligen att man skall masstesta:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tegnell-mer-testning-skulle-skydda-aldre-battre

Han är fan inte klok den människan! Det är ett evigt reagerade i efterhand istället för att peka med hela handen och vara åtminstone "lite" proaktiv! Vilken cirkus vi genomlever, det är fan episkt!
Citera
2020-03-31, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det ligger nog något i det.
Men man kan också tycka att tråden har varit full av idioter hela tiden, men att de värsta ytterlighetsdårarna faktiskt verkar ha tystnat nu. Det är nästan så att det ser ut som om en konsensus håller på att utvecklas till och med här.

Instämmer Det man kan konsterna är att varken det-är-bara-en-förkylning-gänget eller civilisationens-undergång-gänget fått rätt än så länge. Sanningen är mer nyanserad än vad något av lägren velat påskina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in